آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

راه‌ها و دستگاه‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک

 

راه‌ها و دستگاه‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک

از همان زمان که سیر تکامل لاستیک‌ها آغاز شد، روش‌های نگه‌داری و تعمیر لاستیک برای رانندگان و تعمیرکاران خودرو، خصوصاً خودروهای باربری و سنگین مورد توجه قرار گرفت. (برای انتخاب و نگهداری از تایر کامیون بخوانید)

در این مقاله به روش‌های بررسی و اندازه‌گیری عاج لاستیک می‌پردازیم.

اهمیت اندازه‌گیری عاج لاستیک

عاج لاستیک به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های کنترل و چسبندگی خودرو همیشه از فاکتورهای اصلی مورد بحث در نگه‌داری از لاستیک‌های خودرو بوده است. به طوری که، ترمزگیری، چسبندگی و اصطکاک، هندلینگ و بسیاری فاکتورهای مهم دیگر رانندگی را به کیفیت عاج لاستیک ربط می‌دهند. هرچه خودرو بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، فشار بیشتری روی لاستیک‌ها به وجود می‌آید و اندازه‌گیری عاج نقش مهم‌تری پیدا می‌کند.

 


 

روش‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک

روش سنتی اندازه‌گیری عاج لاستیک با سکه

در کشورهای مختلف و با سکه‌های مختلف، این روش اندازه‌گیری از دیرباز انجام می‌گرفت. اما این روش، در ابتدا در ایالات متحده و با استفاده از سکه پنی انجام می‌شد. مهمترین مزیت این روش آسان بودن آن است، این روش به هیچ تخصصی احتیاج ندارد و کافی است تنها یک سکه داشته باشید، نکته مهم دیگر این است که این روش، هیچ هزینه‌ای ندارد. دقت این روش بستگی به دقت شخصی دارد که اندازه‌گیری را انجام می‌دهد.

روش اندازه‌گیری با سکه 100 تومانی (روش ایرانی): یک عدد سکه 100 تومانی زرد بردارید، سکه را داخل عاج لاستیک قرار دهید، باید قسمتی که عدد روی آن حک شده (خط) به سمت بیرون لاستیک باشد.

- اگر تاریخ ضرب سکه مشخص باشد، نشانگر خراب بودن وضع لاستیک است و باید به طور اضطراری و سریع تعویض شود. می‌توان گفت رانندگی با این لاستیک خطرناک است.
- اگر عبارت ریال معلوم باشد، در اولین فرصت باید اقدام به تعویض لاستیک‌ها کرد اما فوریتی در کار نیست.
- اگر آج‌ها عبارت ریال را به طور کامل، یا بخشی از آن را پوشانده باشد، بدین معنی است که وضعیت لاستیک‌ها مناسب است.

نکته مهمی که باید در این تست مورد توجه قرار گیرد این است که باید علاوه بر اینکه همه تایرها را اندازه‌گیری می‌کنیم، قسمت‌های مختلف یک تایر را هم مورد اندازه‌گیری قرار دهیم.

 


 

روش اندازه‌گیری عاج لاستیک با دستگاه آنالوگ

این نوع دستگاه اندازه‌گیری عاج لاستیک، قیمت بسیار مناسبی دارد و به راحتی در فروشگاه‌های حرفه‌ای یافت می‌شود. این دستگاه مکانیزم ساده‌ای دارد؛ که عبارت است از نواری مدرج که تنها لازم است آن را وارد قسمت عاج لاستیک کنیم و اولین درجه‌ای که بیرون از عاج مانده باشد میزان عاج لاستیک ما را نشان می‌دهد. باید گفت اگر اعداد زیر 1.6 میلی‌متر[1] باشند، اوضاع اصلاً خوب نیست.

دستگاه دیجیتال اندازه‌گیری عاج لاستیک

این نوع دستگاه اندازه‌گیری عاج لاستیک بسیار دقیق‌تر از همه روش‌های بالا عمل می‌کند. ظاهر دستگاه اندکی پیچیده‌تر از نسخه‌های آنالوگ آن است و نمایشگر کوچکی معمولاً در درون آن تعبیه شده است. پس از گذاشتن شاخص دستگاه درون عاج لاستیک اعداد به شما نمایش داده می‌شوند. قیمت این دستگاه‌ها معمولاً تا 10 برابر قیمت نسخه آنالوگ (حدوداً 200 300 هزارتومان) قیمت دارد.

 


 

دستگاه صنعتی اندازه‌گیری عاج لاستیک

این دستگاه‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک معمولاً در مراکز کنترل کیفیت یا تعمیرگاه‌های بزرگ دیده می‌شود. با قرار گرفتن خودرو بر روی این دستگاه‌ها تمام پارامترهای کیفیت لاستیک  از جمله ارتفاع و سلامت عاج به دستگاه داده می‌شود، در حال حاضر در تمام دنیا، این نوع دستگاه‌ها با بالاترین دقت اطلاعات لاستیک از جمله عاج را محاسبه می‌کنند.

ممکن است تست سکه و این دستگاه‌ها کار رانندگان را تا حدودی راه بیندازند، اما توصیه ما این است که مرتب تایر خود را به وسیله دستگاه‌های دقیق و افراد متخصص از نظر کیفیت بررسی نمائید تا همیشه از گزند حوادث دور بمانید.


[1] این عدد استاندارد ایالات متحده برای عاج لاستیک خودروست، اما باید گفت هر خودرو و هر لاستیک باید به طور دقیق و جداگانه بررسی شود

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.