با اضافه کردن تجهیزات جانبی شاید بتوان استانداردها را برآورده کرد که آن هم راهی موقتی است. در واقع اگر سازنده ای بخواهد به استانداردهای آلودگی هوا برسد می بایست به دنبال ایجاد یک خودرو جدید با یک نسخه کاملا بازنگری شده و پیشرفته تر باشد. اسکانیا بهخوبی به این موضوع واقف است و با تولید موتور DC16 دیزل V-8 توانسته یک خودرو سبک تر، بهینه تر و پاک را وارد بازار کند.
خودرو DC16 اسکانیا برای سالها به عنوان گزینه محبوب برای وسایل نقلیه سنگین، اعم از کامیونهای جادهای تا کامیونهای ویژه حمل بار در معادن، مورد استفاده بوده است. خانواده موتورهای DC16 در حال حاضر، چهار عضو دارد که به ترتیب از قدرتهای ۵۲۰ اسببخار (گشتاور ۲۷۰۰ نیوتنمتر)، ۵۸۰ اسببخار (گشتاور ۳۰۰۰ نیوتنمتر)، ۶۵۰ اسببخار (۳۳۰۰ نیوتنمتر) و ۷۳۰ اسببخار (گشتاور ۳۵۰۰ نیوتنمتر) برخوردارند. سه موتور اول (با قدرت ۵۲۰، ۵۸۰ و ۶۵۰ اسببخار) دارای یک طراحی کاملاً جدید هستند که ۸۰ کیلوگرم نسبت به نسل قبل سبکتر شده اند و این در حالی است که نسخه ۷۳۰ اسببخاری به دلیل خروجی بالاترش، همچنان از پلتفرم نسل قبلی استفاده میکند و تنها برای مصرف بهینه و کاهش آلودگی، ارتقاء یافته است.
(برای مطالعه در مورد موتور کامینز کلیک کنید)
یکی از تغییرات قابلتوجه در سیستم توربوشارژینگ در سه موتور اول خانواده DC16 اتفاق افتاده است (نسخه ۷۳۰ همچنان از یک توربوشارژر با فرم متغیر یا VGT استفاده میکند). یک «VGT سینگل-اسکرال که توسط یک کالکتور در دو طرف موتور تغذیه میشد» چیزی است که در موتورهای جدید جای خود را به تکنولوژی جدید اسکانیا موسوم به «توربوی تووین-اسکرال با فرم ثابت» یا FGT داده است. توربین «تووین-اسکارل» توسط دو کالکتور گاز اگزوز تغذیه میشود که این دو کالکتور در طرفین موتور قرار میگیرند. در این حالت، گازهای اگزوز به صورت بهینهتری توسط FGT به کار گرفته میشوند و این سیستم نسبت به قبل، در عین سبکتر بودن، قابلیتهای بالاتری برای القای اجباری دارد. این توربوشارژر درست در وسط فضای خالی بلوک موتور قرار گرفته و بنابراین، از پایداری بیشتر و لرزش کمتری در هنگام راهاندازی برخوردار است.
فرآیند القا و انژکشن در DC16 هماهنگ با مراحل بعدی «کاتالیتیک کاهشی به صورت انتخابی» یا SCR است. جریان مکش در نسخه جدید، بهتر شده و هوای مستقیم بیشتری را به درون موتور منتقل میکند. همچنین مدیریت سوخترسانی توسط پمپ فشار بالای XPI اسکانیا انجام میشود که دیزل را از طریق یک لوله مرکزی و با خطوط طولانی توزیع به انژکتورها میرساند. به منظور افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، این پمپ تنها از دو پیستون استفاده میکند و حداکثر فشار سیلندرها به ۲۱۰ بار محدود شده است. سیستم انژکتورها نیز از حداکثر فشار ۱۸۰۰ بار (به جای ۲۴۰۰ بار در نسخه قبلی) استفاده میکند تا هماهنگی بیشتری با تکنولوژی SCR داشته باشد.
اسکانیا همچنین تکنولوژیهای مختلف دیگری برای کاهش اتلاف انرژی و مصرف سوخت در ۴ نسخه DC16 به کار برده شده است، از جمله: