آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل را متحول ساختند. (بخش اول)

استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل را متحول ساختند. (بخش اول)

مهم‌ترین استارت‌آپ‌های صنعت حمل و نقل جهان

نقش مهم تکنولوژی در تحولات صنعت حمل و نقل

امروزه انقلابی همه جانبه در صنعت حمل و نقل در حال رخ دادن است و هرروز استارت‌آپ‌هایی آینده‌نگر به بازار معرفی می‌شوند و ایده‌های فوق‌العاده‌ای را به این صنعت ارائه می‌کنند. صنعت حمل و نقل در روزگار ما مدام در حال تغییراتی شگفت‌آور است و تکنولوژی در این میان نقش اساسی را ایفاء می‌کند. با ظهور تکنولوژی‌هایی مانند وسایل نقلیه الکتریکی و خودران، و تکنولوژی‌های بی نظیر وابسته به اینترنت، علاقه کارآفرینان و ایده‌پردازان، روز به روز به این صنعت بیشتر شد. آن‌ها تصور می‌کردند که این صنعت به عنوان یک صنعت مصرفی جای پیشرفت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.


 

 

 

چرا شرکت‌های بزرگ از قافله تحول در صنعت حمل و نقل باز مانده‌اند؟

حال سوال اینجاست که چرا کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها آغازگر این تغییر و تحولات بنیادین هستند و شرکت‌های بزرگ در این روند آنچنان حی و حاضر نیستند و از قافله تحول‌گری و تحول‌خواهی باز مانده‌اند؟ در جواب به این سوال می‌توان دلایل مختلفی متصور شد، اما احتمالاً اصلی‌ترین دلایل عبارتند از: چابکی و نبود پروسه‌های بروکراتیک در تصمیم‌گیری در استارت‌آپ‌ها، که این خصیصه معمولاً در سازمان‌های بزرگ دیده نمی‌شود. استارت‌آپ‌ها معمولاً مشتاقند تا کسب و کارها را از دید جدید ببینند، یا کسب و کارهایی جدید را مورد آزمایش قرار دهند که این رویکرد باعث می‌شود به افکاری مبتکرانه دست پیدا کنند، راهکارها و راه‌حل‌هایی رادیکال، ساختارشکن و جدید ارائه کنند، این در حالی است که سازمان‌های بزرگ تمایل به تحمل ریسک‌هایی بزرگ ندارند، و معمولاً از منطقه امن خود خارج نمی‌شوند.

 

ایجاد استراتژی‌های جدید با رویکردهای خلاقانه‌ی استارت‌آپ‌ها

این نگرش در صنعت حمل و نقل کاملاً عیان است؛ رویکرد مبتکرانه استارت‌آپ‌ها شانس ایجاد استراتژی‌های جدید را برای پیش راندن بازار به آن‌ها داده است. پرداختن به طور عمومی به این موضوعات، بیش از این میزان، از حوصله این (بحث) مقاله خارج است، بنابراین سعی می‌کنیم به مهم‌ترین استارت‌آپ‌هایی که در سطح جهان با ارائه مبتکرانه‌ترین راه‌حل‌ها صنعت حمل و نقل را متحول ساخته‌اند بپردازیم. در هر مقاله 5 استارت‌آپی را که در جهان نوآوری‌هایی را ارائه کردند را مدنظر قرار می‌دهیم و نهایتاً در مقاله آخر به استارت‌آپ‌های نوآور در کشورمان می‌پردازیم.



 

 

بلابلاکار(Blablacar) :

بلابلاکار استارت‌آپی فرانسوی است. این شرکت رانندگانی را که در سفرهای طولانی مدت صندلی خودروشان خالی است را به مسافرینی که به دنبال وسیله‌ای برای سفرهای طولانی مدتند متصل می‌کند. بنا به آمارها، بلابلاکار به حدود 12 میلیون نفر در هر سه ماه از سال سرویس می‌دهد. در حال حاضر این سرویس حدود 45 میلیون عضو در 22 کشور جهان دارد. بلابلاکار سفر را اجتماعی، مقرون به صرفه و موثرتر از قبل کرده است.


 

 

 

 

تاکسیفای (Taxify) :

این استارت‌آپ استونیایی اکنون در اروپا، خاورمیانه و آفریقا خدمت‌رسانی می‌کند. این تکنولوژی به سرعت در حال رشد است و حدود 3 میلیون عضو در 20 کشور دنیا دارد. این شرکت ادعا می‌کند که مشتریان او می‌توانند تنها با لمس یک دکمه خودرو مورد نظر خود را درخواست کنند. تاکسیفای با مقرون به صرفه کردن نرخ حمل و نقل در ده‌ها شهر جهان مدل حمل و نقل میلیون‌ها نفر را تغییر داده است. اکنون تاکسیفای بیش از 25000 راننده در 20 کشور جهان دارد. این پلتفورم نه تنها در کلان‌شهرهای جهان مثل پاریس، لندن و مکزیکوسیتی فعالیت دارد، بلکه در شهرهای کوچکتری مثل ریاض و بغداد هم فعال است.( آسان بار پلی میان باربری و شرکت های حمل و نقل بخوانید)

وایا (via):

وایا استارت‌آپی امریکائیست. این شرکت با همکاری با شرکت‌های حمل و نقل عمومی در سرتاسر جهان قصد دارد که بزرگ‌ترین سامانه درخواست حمل و نقل در جهان را پایه‌گذاری کند. وایا همین الان هم با چندین شرکت بزرگ حمل و نقل قرارداد همکاری دارد، شیوه کار به این شکل است که شرکت‌های حمل و نقل سرویس‌های خود را از طریق اپلیکیشن وایا ارائه می‌دهند. وایا برنامه دارد که به کشورهای دیگر هم در سال‌های آینده خدمت رسانی کند. تفاوت این سیستم با استفاده از حمل و نقل عمومی به شکل عادی این است که با استفاده از این سیستم، شما نوع حمل و نقل عمومی را درخواست کرده و در زمانی که نیاز به آن دارید آن وسیله آماده خدمت رسانی به شماست. وایا ادعا می‌کند که استفاده از سرویس‌های آن تنها اندکی از اتوبوس گران‌تر است.




 

 

سیتی مپر (Citymapper):

سیتی مپر یک استارت‌آپ انگلیسی است. این سرویس در ابتدا تنها یک سیستم نقشه‌داری و ارائه اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل بود که بعد از آن تصمیم گرفت به فازهای اجرائی حمل و نقل نیز وارد شود و سیستم حمل و نقل خود را تاسیس کند. سیتی مپر سرویس‌های مختلف حمل و نقل را در حدود 40 شهر مختلف جهان ارائه می‌دهد و علاوه بر سرویس‌های اختصاصی خود، از طریق آن می‌توان سرویس‌هایی مانند Uber و Motobike را رزرو کرد.

 

 

 

درایوی (Drivy):

درایوی هم استارت‌آپی است که کارش را از پاریس فرانسه آغاز کرد. درایوی سامانه اجاره خودرو است. این پلتفورم به شما اجازه می‌دهد که از میان هزاران خودرویی که در نزدیکی شما پارک شده، خودروی مورد نظر خود را به سریع‌ترین و ارزان‌ترین حالت ممکن اجاره کنید. درایوی قصد دارد سرویسی ارائه کند که کیفیت و مقرون به صرفگی آن از خودرو شخصی بیشتر باشد. به گزارش Car Magazine این پلتفورم اکنون تنها در فرانسه، آلمان، بلژیک و اتریش بیش از 40 هزار خودرو دارد.( برای مطالعه شاخص های اقتصادی تاثیرگذار در صنعت حمل و نقل کلیک کنید )

 ادامه این مقاله را در بخش بعدی که به زودی منتشر می‌شود مطالعه کنید...

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.