آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

تصحیح رابطه حقوقی صادر کننده بارنامه و راننده خودمالک

تصحیح رابطه حقوقی صادر کننده بارنامه و راننده خودمالک

یک راننده خودمالک با طرح این سوال که جایگاه خودمالکی در قوانین و مقررات عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای کجاست؟ گفت: سهم حمل‌ونقل جاده‌ای توسط کامیون‌های تحت مالکیت شرکت‌های حمل‌ونقل در کشور چقدر است؟

 

محسن متقین سوالات خود را اینگونه مطرح کرد:

چرا با گذشت بیش از بیست سال، سازمان راهداری و مسئولین بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رابطه حقوقی میان راننده خودمالک را با شرکت صادرکننده بارنامه در هاله‌ای از ابهام گذاشته‌اند و هرگز قسمتی در بارنامه‌ها تحت این عنوان تعریف نکرده‌اند؟ و مهم‌تر از آن اینکه چرا اجرای مصوبات شورای عالی ترابری در این خصوص همچنان مشهود نیست؟

وی به تشریح مصوبات شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به‌ عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیرنده در این خصوص پرداخت و گفت: در مصوبه شماره ۱۹ با تصویب اساسنامه شرکت‌های سهامی خاص پایانه‌ها بخشی از وظایف این شرکت‌ها تعریف‌شده است و اجرای تعرفه‌های مصوب حمل کالا از بنادر یکی از این  موارد است؛ به این معنا که در بنادر باید تعرفه‌ای وجود داشته باشد تا توسط آن‌ها اجرا شود. دوم انعقاد پیمان‌های حمل کالا به‌عنوان کارگزار با صاحبان کالا و انعقاد پیمان‌های لازم با شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحب وسیله نقلیه تک‌واحدی است. بنابراین در اینجا هم صاحب وسیله نقلیه تک‌واحدی به رسمیت شناخته‌شده که باید با عنوان کارگزار با وی قرارداد حمل تنظیم و منعقد شود.

این راننده خودمالک گفت: در جلسه پانزدهم شورا نیز چگونگی اداره ترمینال‌های عمومی بنادر ورودی کشور در بنادر امام خمینی،عباس و بوشهر به تصویب رسیده و وزارت راه مکلف شده است تا شرکت‌های اداره‌کننده ترمینال‌ها در این بنادر را ایجاد شود.

 

او پیشنهاد داد که برای تعیین رابطه حقوقی میان صادرکننده بارنامه و کامیون خود مالک و تک‌واحدی بایستی در بارنامه بخط این رابطه طبق تعریف قوانین مربوطه منعکس شود.

محسن متقین همچنین افزود: قانون‌گذار سه نوع ارتباط بین کامیون های حامل کالا و شرکت حمل‌ونقل را تعریف کرده است، نخست اینکه مالکیت کامیون متعلق به شرکت باشد. دوم اینکه کامیون تحت پوشش شرکت باشد و با عقد قرارداد استیجاری و حداقل به مدت شش ماه و راننده کارمند شرکت محسوب شود و سوم اینکه کامیون تک‌واحدی خودمالک با عقد قرارداد با مالک (قراردادی) حداقل به مدت شش ماه داشته باشد.

او در آخر توضیح داد که بهتر است این سه نوع رابطه حقوقی شامل رابطه مالکیت با شرکت دوم رابطه استیجاری و قراردادی در بارنامه‌های صادره در آینده پیش‌بینی شود تا تکلیف کامیون خود مالک و نحوه به‌کارگیری آن نیز به‌تبع مشخص شود.

 


آیا می‌دانید بارنامه چیست؟؟ و چه انواعی دارد؟ برای مطالعه کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.