آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل در جهان را متحول ساختند. (بخش دوم)

استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل در جهان را متحول ساختند. (بخش دوم) 

در بخش اول پنج استارت‌آپ مهم حمل و نقل در جهان و مزایای اصلی آن‌ها را مورد نظر قرار دادیم.

در این مقاله هم قصد داریم تعداد دیگری از این شرکت‌ها و خدمات انحصاری‌شان به مصرف‌کنندگان را مدنظر قرار دهیم و نهایتاً پس از به پایان بردن لیست بزرگان این صنایع به مدل‌های کسب و کار ایرانی بپردازیم که با الگوبرداری و یا ابداع روشی نوین به بزرگان این صنعت در کشورمان تبدیل شدند.

مهم ترین استارت آپ های حمل و نقل جهان

اوفو و موبایک (Ofo and Mobike):

اوفو و موبایک دو استارت‌آپ چینی هستند که به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های به اشتراک‌گذاری دوچرخه شناخته می‌شوند. استفاده‌کنندگان از هر دوی این سرویس‌ها، می‌توانند به سادگی و تنها با استفاده از تلفن همراه خود و کیف پول الکترونیکی، از مبدا تا مقصد خود، از این دوچرخه‌ها استفاده کنند و دقیقاً در مقصد خود و در گوشه‌ای از خیابان دوچرخه‌ها را قرار دهند. بر پایه این سیستم دیگر نیازی به قرار دادن دوچرخه‌ها بر روی سکوهای خاص دوچرخه پس از پایان سفر وجود نخواهد داشت.
مقامات موبایک ادعا می‌کنند این شرکت با روزانه 30 میلیون سفر در 180 شهر جهان بزرگ‌ترین شرکت در زمینه ارائه دوچرخه است. مقامات اوفو هم می‌گویند این شرکت در برنامه خود دارد تا 20 میلیون دوچرخه در 20 کشور جهان تا پایان امسال برای کاربران خود آماده کند. هر دوی این شرکت‌ها به تازگی در ایالات متحده و اروپا شروع به کار کرده‌اند. اوفو و موبایک در حال گسترش بازار خود با روش‌های تهاجمی هستند، شایعات می‌گوید این دو شرکت در حال برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی خدمات خود هستند تا بتوانند بزرگ‌ترین پلتفورم اشتراک دوچرخه به ارزش 4 میلیارد دلار را پایه‌گذاری کنند.

آس-استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل در جهان را متحول ساختندان بار-آسان پدیا

چریِت (Chariot):

چریت یک استارت‌آپ امریکائی است که علی وهاب‌زاده بنیان‌گذار و عضو ایرانی را در هیئت مدیره خود می‌بیند. چریت همکار شرکت خودروسازی فورد است. چریت خدمات حمل و نقل ارائه می‌کند، اما نکته تمایزش حمل و نقل مسافر به تعداد زیاد و با وسیله نقلیه‌ای مانند ون است. چریت می‌خواهد به پر سودترین شرکت حمل و نقل جمعی تبدیل شود که سرعت فوق‌العاده‌ای دارد، قابل اطمینان است، و قیمت‌های مناسبی دارد، و در عین حال تمام این خدمات را با ون‌های جدید و فوق‌العاده فورد که تا 15 نفر هم ظرفیت دارند ارائه می‌کند. چریت در سال 2016 توسط فورد خریداری شد و در حال حاضر در حال گسترش دادن خدمات خود به شهرهای بزرگ جهان است.

آسان بار-آسان پدیا

گرب (Grab):

گرب یک شرکت سنگاپوری است. این شرکت در ابتدا کار خود را با سرویس‌های درخواست خودرو در جنوب شرق آسیا آغاز کرد، اما پس از آن خدمات خود را به خدمات اجاره خصوصی خودرو، اشتراک خودرو، تحویل کالا و پرداخت‌های موبایلی گسترش داد. مقامات این شرکت می‌گویند، گرب می‌خواهد با همکاری همزمان با دولت‌های کشورها، رانندگان، مسافران و به طور کلی جوامع مختلف، می‌خواهد پتانسیل واقعی که این منطقه 620 میلیونی از جهان دارد را به خوبی آشکار کند و مشکلاتی که بر سر راه پیشرفت این صنایع وجود دارد را مرتفع سازد. این اهداف به اندازه کافی آرمانی هستند. گرب در حال حاضر، بیش از 700 هزار راننده در 40 شهر سنگاپور، تایلند، مالزی، ویتنام، اندونزی، میانمار و... دارد.

آسان بار-آسان پدیا-استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل در جهان را متحول ساختند

گِت (Gett):

گت هم استارت‌آپ درخواست خودرو است، با این تفاوت که خودروها همه تاکسی‌اند. این سرویس در حال حاضر در 100 شهر، در چهار کشور، بریتانیا، ایالات متحده، روسیه و رژیم اشغالگر قدس فعالیت دارد. مقامات شرکت گت می‌گویند، تنها در لندن نزدیک به نیمی از تاکسی‌های سیاه این شهر از اپلیکیشن گت استفاده می‌کنند و در نیویورک هم این سرویس در حال تبدیل شدن به دومین شرکت بزرگ ارائه این خدمات است. (البته در نیویورک این شرکت تحت عنوان شرکت تابعه خود جونو (Juno) فعالیت می‌کند.) اخیراً شرکت گت با شرکت بین‌المللی کری (Carey) قرارداد همکاری به امضاء رساند، پیشبینی می‌شود این قرارداد به توسعه و رشد گت در 1000 شهر جدید در سرتاسر دنیا و همین‌طور 100 شهر در ایالات متحده و اروپا بینجامد.

آسان بار-آسان پدیا-استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل در جهان را متحول ساختند

اسکوت (Scoot):

این استارت‌آپ امریکائی با شرکت‌هایی که در این مجموعه مقالات (تا اینجا دو بخش) مورد بررسی قرار گرفت متفاوت است. همان‌طور که تا اندازه‌ای هم از اسمش مشخص است، این شرکت سرویس ارائه اسکوتر است؛ اسکوترهایی که با اپلیکیشن موبایل کار می‌کنند و ظاهری شبیه وسپا دارند؛ اسکوترهایی برقی که با رنگ قرمز نمادین خود کاملاً از نظر بصری مشخص و متمایز هستند. اسکوت می‌گوید این سرویس به سرعت در حال رشد در سانفرانسیسکوست و به دنبال شرکای تجاری برای گسترش دامنه فعالیت خود به بزرگ‌ترین شهرهای جهان است. اسکوت ادعا می‌کند ترکیبی از سرعت، مقرون به صرفگی، راحتی، امنیت و ثبات را به میلیاردها سفر روزانه در شهرهای جهان هدیه کرده است. مقامات اسکوت می‌گویند 50 هزار نفر از این خدمات بهره برده و مجموعاً 1 میلیون مایل با این اسکوترها طی شده است. اسکوت در حال همکاری با استارت‌آپ خودروسازی چینی به نام CHJ است تا خودروهای برقی با قابلیت جا به جائی باتری را به سانفرانسیسکو بیاورد.

آسان بار-آسان پدیا-استارت‌آپ‌هایی که صنعت حمل و نقل در جهان را متحول ساختند

 


برای مطالعه بخش اول این مقاله، کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.