آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

اعتراضات رانندگان و راه حل های جدید

اعتراضات رانندگان و راه حل های جدید

در ماه های اخیر بارها شاهد اعتراضات رانندگان کامیون نسبت به مشکلاتی چون عدم افزایش کرایه ها، مشکلات بیمه ای، پرداخت مبالغی مازاد بر کمیسیون به شرکت های حمل ونقل مختلف کشور بودیم، اعتراضی که با وعده های مسئولان پایان یافت، اما با عملی نشدن وعده ها دوباره جان گرفت.

بیش از ۱۰ روز از اعتراض کامیون داران و رانندگان وسایل نقلیه سنگین استان های مختلف به گرانی لاستیک، لوازم یدکی و عدم افزایش واقعی کرایه بار و نیز برخی مشکلات صنفی سپری شده و فعالان این صنف همچنان در انتظار حرکتی از سوی مسئولان هستند.

افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز کامیون ها از یک سو و عدم توجه به مطالبات کامیون داران در زمینه مسائل بیمه ای از سوی دیگر، موجب شده از ۱۰ روز گذشته فعالان این صنف بار دیگر در اعتراض به بی توجهی مسئولان دست به اعتراض زده و خانه نشین شوند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عبدالهاشم حسن نیا در مورد مشکلاتی که در ماه های اخیر گریبان گیر رانندگان کامیون شده است گفت: تلاش کرده‌ایم با برنامه‌ریزی مشخص و هماهنگی همه ارگان‌‌های دست‌اندرکار نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، پلیس‌راه و غیره، مشکلات کامیون‌داران بررسی و رفع شود.

آسان بار-آسان پدیا-مشکلات رانندگان و راه حل های جدید-عبدالهاشم حسن نیا

 

عبدالهاشم حسن‌نیا در ادامه، با اعلام این مطلب گفت: با توجه به آخرین پیگیری‌ها، حدود 13 هزار حلقه لاستیک از اموال تملیکی تحویل گرفتیم که در استان هرمزگان و بندرعباس درحال توزیع است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: بخشی از این لاستیک‌ها‌ به استان تهران می‌آید و در این استان‌ و دیگر استان‌ها توزیع می‌شود.به‌عنوان‌مثال تا چند روز آینده حدود ‌5 هزار حلقه لاستیک در بین رانندگان استان فارس توزیع می‌شود و پیش‌ازاین هم حدود 4 هزار حلقه لاستیک توزیع‌شده است.

او همچنین اظهار داشت: با توجه به آنکه تعداد لاستیک‌ها محدود است، فعلاً در استان‌ها‌ با توجه به اولویت‌هایی که انجمن‌های صنفی و ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین می‌کنند، راننده‌‌ها برای دریافت لاستیک به نمایندگی‌های توزیع معرفی می‌شوند.

‌حسن‌نیا درباره قیمت لاستیک‌ها نیز گفت: نرخ لاستیک‌ها چون از سازمان اموال تملیکی تحویل‌شده است، قیمت مناسبی است و کمتر از هر جفت 2 میلیون و 500 هزار تومان (هر حلقه حدود یک‌میلیون و 100 هزار تومان) است که این رقم نسبت به نرخ‌های بیرون و قیمت‌ لاستیک‌هایی که از گمرک ترخیص می‌شود، بسیار مناسب‌تر است.

ابلاغ بخشنامه سیستم «تن‌کیلومتر» به استان‌ها از ماه آینده

او همچنین درباره درخواست راننده‌ها بابت تجدیدنظر در نرخ کرایه‌های کامیون‌ها توضیح داد: در گام اول تلاش کرده‌ایم، سیستم «تن‌کیلومتر» را براساس عوامل تأثیرگذار در هزینه نگهداری، هزینه جاری و هزینه سرمایه‌گذاری برای یک دستگاه کامیون بررسی و پیاده کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در گام دوم موضوع مسیرهایی که یک کامیون طی می‌کند، بسته به کوهستانی‌ بودن یا دشت بودن آن، مسیر گرمسیر و یا سردسیر و دیگر عواملی که می‌تواند در هزینه نگهداری و سرمایه‌گذاری یک دستگاه کامیون تأثیر داشته باشد، در قالب سیستم تن‌کیلومتر بررسی شد.

او ادامه داد: همه این پارامترها‌ تهیه و به شورای‌عالی ترابری ارسال شد که امیدواریم تا پایان ماه جاری و یا ابتدای ماه‌‌ آینده موضوع تن‌کیلومتر تصویب‌شده و به استان‌ها ابلاغ شود تا مبنای پرداخت کرایه‌ها باشد.

از سوی دیگر داریوش امانی، معاون سازمان راهداری در رابطه با این خبر گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در هفته جاری با تائید وزیر راه کلیات این طرح نهایی شده و به مرحله اجرا برسد.

آسان بار-آسان پدیا-مشکلات رانندگان و راه حل های جدید-داریوش امانی

 

امانی در ادامه گفت: در ماه‌های ابتدایی امسال و در قالب تجمعاتی که از سوی راننده‌های کامیون درباره شرایطشان صورت گرفت، یکی از اصلی‌ترین مشکلات آنها بحث چگونگی محاسبه نرخ حمل بار بود. آنها در کنار درخواست فوری برای افزایش نرخ‌ها، این مسئله را نیز مطرح کردند که چارچوب محاسبه نرخ براساس تن-کیلومتر تعیین شود.به گفته امانی پس‌ازآنکه سازمان راهداری توانست بحث افزاش نرخ کرایه‌ها را نهایی کند، موضوع تغییر مبنای نرخ‌گذاری نیز در دستورکار قرار گرفت که امروز به نتیجه‌ای قطعی رسیده است.(در مورد تن کیلومتر بیشتر بدانید)

معاون سازمان راهداری بابیان اینکه نرخ‌گذاری براساس تن-کیلومتر نیاز به مطالعات گسترده داشت، تأکید کرد: اگر بنا بود سازمان، مطالعه و جمع‌بندی نهایی در این زمینه را به یک شرکت خصوصی واگذار کند احتمالاً رسیدن به نتیجه‌ای قطعی به بیش از یک سال زمان نیاز داشت؛ اما با پیگیری مسئولان سازمان و برگزاری جلسات چندین ساعته میان مسئولان، کارشناسان و نمایندگان اصناف کار به یک نتیجه قطعی رسید. درحال‌حاضر طرح مطالعاتی به نتیجه‌ای قطعی رسیده تا بتوان ازاین‌پس مبنای محاسبات کرایه را تغییر داد.درحال‌حاضر کلیات این طرح نهایی و برای بخش‌های مختلف ارسال‌شده است تا در استان‌های کشور به مرحله اجرا برسد. در این رابطه نیاز به‌نظر نهایی شورای‌عالی حمل‌ونقل وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری با تائید وزیر راه و شهرسازی به مرحله اجرا برسد.

داریوش امانی خاطرنشان کرد: در طول ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌های سازمان به وجود آوردن شرایط مناسب برای ادامه فعالیت رانندگان کامیون بوده و خوشبختانه در این ماه‌ها طرح و سیاست‌های مثبتی به‌منظور بهبود شرایط رانندگان به تصویب و اجرا رسیده و سازمان همواره تلاش کرده خدمات قابل‌توجه رانندگان را درنظر داشته و تمام توان خود را برای به وجود آوردن شرایطی مناسب برای این قشر زحمت‌کش جامعه بسیج کند.(آیا مطالبات رانندگان پیگیری می شود؟)

 

آسان بار-آساندیا-مشکلات رانندگان و راه حل های جدید

جاده‌ها در امنیت هستند

حسن‌نیا همچنین درباره مشکلات راننده‌ها مبنی‌بر تهدیدات جانی و مالی از سوی عده‌ای قانون‌شکن در جاده‌ها، گفت: دراین‌باره با همکاری نیروی انتظامی، تعدادی از این تهدیدکنندگان دستگیر شدند.(در این مورد بیشتر بدانید)

او در ادامه گفت: با حضور نیروی انتظامی در جاده‌ها و برخورد قاطع و قانونی دادستانی کل کشور با قانون‌شکنان، طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است، برخورد با مشکل‌آفرینان به‌طورجدی درحال انجام است و این تهدید‌ها بسیار کاهش‌یافته است.شکایاتی از سوی راننده‌ها داشتیم مبنی‌براینکه ‌پرتاب سنگ به‌سوی رانندگان کامیون در جاده‌ها انجام می‌شد یا تهدیداتی دیگر از سوی قانون‌شکنان وجود داشت که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با کمک گشت‌های راهداری و همکاری پلیس‌راه و نیروی انتظامی در محورهای شریانی کشور حضور دارند و کنترل‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در آخر ادامه داد: درحال‌حاضر امنیت کامل در جاده‌ها برقرار است و کامیون‌داران می‌توانند به‌راحتی در جاده‌های کشور تردد کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.