آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

تن کیلومتر و سرنوشت نهایی آن

تن کیلومتر و سرنوشت نهایی آن

با وجود اقدامات انجام شده در مورد رسیدگی به مطالبات رانندگان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رانندگان،محاسبه نرخ کرایه براساس تن–کیلومتر بود، که بر طبق آن وزیر راه و شهرسازی وعده داد که با توجه به زمان نسبتا طولانی مورد نیاز برای بررسی شاخص‌های مربوط به این نوع تعرفه‌گذاری این وزارتخانه پس از انجام بررسی‌های کارشناسی نظر خود را در رابطه با آن ارائه خواهد کرد.

با گذشت چند هفته از آغاز بررسی‌ها، سازمان راهداری اعلام کرده است که کلیات محاسبه تعرفه حمل کالا براساس تن–کیلومتر را تصویب کرده است.

یک کامیون‌دار و فعال حمل‌ونقلی کشور خبر داد که روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد و ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه‌ نویسی وارد می‌شود و دیگر هیچ شرکتی نمی‌تواند از این عدد تخلف کند و پایین‌تر بیاید.(در مورد تخلفات شرکت های حمل و نقل بیشتر بدانید)

مالک نخعی به تشریح جلسه مشترک خود با مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص تعیین تکلیف اجرای تن کیلومتر پرداخت و گفت: روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد.در حال حاضر اقلام هزینه‌ای انواع کشنده کاملاً بررسی‌شده و برآورد نرخ پایه اولیه تن کیلومتر برای انواع کشنده به‌دست‌آمده و عدد نهایی پیداشده است و تنها به مقداری چکش‌کاری نیازمندیم تا به نتیجه قطعی برسیم.

بر اساس اظهارات مالک نخغی از آنجایی‌که فراوانی بارنامه در مسیر تهران-بندرعباس زیاد بوده است محور پایلوت مورد اجرای این طرح هم‌ بندرعباس- تهران قرار گرفته است.

آسان بار-تن کیلومتر و سرنوشت نهایی آن

این کامیون‌دار و فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: نکته مهم این است که عدد به‌دست‌آمده عدد پایه است و عوارض دولتی و سایر ملزومات به آن اضافه می‌شود و بسته به نوع مسیر و شرکت های حمل‌ونقل شرایط فرق دارد.

او با توضیح اینکه روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد، خبر داد که کارگروه عدد نهایی تن کیلومتر را تا چند ماه دیگر اعلام می‌کند.مالک نخعی این راهم گفت که عجله در اعلام عدد نهایی تن کیلومتر ممکن است جبهه‌گیری صاحب کالا و ضرر کامیون‌دار را در برداشته باشد و اضافه کرد: قرار شده 8 کلاس بارگیری در نظر گرفته شود که دو کلاس مربوط به کشنده و 6 کلاس بارکش است. بر این اساس عدد پایه برای کرایه خالص کامیون در نظر گرفته می‌شود و فرض بر این است که  این عدد پایه برای مسیری مسطح در آب‌ و هوای مناسب است و محموله مواد خطرناک نیست و همه‌چیز در سطح پایین در نظر گرفته‌شده است و بعد به آن ضریب می‌خورد. موضوعی که هنوز  درباره آن به نتیجه نرسیده‌ایم مسیرهای یک‌سر خالی و یا دو سر بار است که تحت این شرایط می‌خواهیم تن کیلومتر واقعی را بسنجیم.  ما می‌خواهیم به شرایطی برسیم که صاحب کالا متوجه شود حقوق راننده را تاکنون پرداخت نمی‌کرده و حالا می‌خواهد این هزینه را درست و واقعی بپردازد.

نخعی ادامه داد: در بخش علمی کار که قرار است کرایه کالیبره شود و بر اساس معادلات و فرمول به آن برسیم به نتایج ارزشمندی رسیدیم و با موافقت سازمان راهداری ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه‌نویسی وارد می‌شود و دیگر هیچ شرکتی نمی‌تواند از این عدد تخلف کند و پایین‌تر بیاید.

 

آسان بار-آسان پدیا-تن کیلومتر و سرنوشت نهایی آن-مالک نخعی

 

او تأکید کرد: کلیت قضیه این است که اکنون تن کیلومتر کشنده کاملاً تعیین‌شده است و از آنجایی‌که تن کیلومتر قرار است به تفکیک کلاس باری تا کلاس 8 تعیین شود و عددهای متفاوتی داشته باشد کار ادامه دارد.

او بابیان اینکه طرح موضوع تن کیلومتر توقع ایجاد کرده و رانندگان می‌خواهند هر چه زودتر به این نتیجه برسند، گفت: اکنون جامعه کامیون‌داران و جامعه دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به یک فرمول اساسی برسیم که نرخ تمام‌شده حمل واقعی باشد اما پیدا کردن عدد واقعی هزینه‌ها و درآمدها کار راحتی نیست و تا همین‌ الان بر مبنای عرضه و تقاضا و تخمین بوده است.

مالک نخعی در خصوص نحوه اجرای تن کیلومتر، ادامه داد: اکنون بین جامعه عمومی و خصوصی بخش حمل‌ونقل در خصوص قطعیت اجرای تن کیلومتر اشتراک نظر وجود دارد و در همین راستا تاکنون 6 جلسه هماهنگی برگزارشده است اما از آنجایی‌که روزبه‌روز با چالش‌های جدی و پارامترهای هزینه‌ای جدیدی در بازار مواجه می‌شویم دامنه تحقیقات گسترده و کار زمان‌بر شده است.

از سوی دیگر داریوش امانی، معاون سازمان راهداری با اعلام این خبر گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در هفته جاری با تائید وزیر راه کلیات این طرح نهایی شده و به مرحله اجرا برسد.

امانی گفت: در ماه‌های ابتدایی امسال و در قالب تجمعاتی که از سوی راننده‌های کامیون درباره شرایطشان صورت گرفت، یکی از اصلی‌ترین مشکلات آنها بحث چگونگی محاسبه نرخ حمل بار بود. آنها در کنار درخواست فوری برای افزایش نرخ‌ها، این مسئله را نیز مطرح کردند که چارچوب محاسبه نرخ براساس تن-کیلومتر تعیین شود.

به گفته او پس‌ از آنکه سازمان راهداری توانست بحث افزایش نرخ کرایه‌ها را نهایی کند، موضوع تغییر مبنای نرخ‌گذاری نیز در دستورکار قرار گرفت که امروز به نتیجه‌ای قطعی رسیده است.

معاون سازمان راهداری بابیان اینکه نرخ‌گذاری براساس تن-کیلومتر نیاز به مطالعات گسترده داشت، تأکید کرد: اگر بنا بود سازمان راهداری، مطالعه و جمع‌بندی نهایی در این زمینه را به یک شرکت خصوصی واگذار کند احتمالاً رسیدن به نتیجه‌ای قطعی به بیش از یک سال زمان نیاز داشت؛ اما با پیگیری مسئولان سازمان و برگزاری جلسات چندین ساعته میان مسئولان، کارشناسان و نمایندگان اصناف کار به یک نتیجه قطعی رسید.

آسان بار-آسان پدیا-تن کیلومتر و سرنوشت نهایی آن-داریوش امانی

 

امانی اضافه کرد: درحال‌حاضر طرح مطالعاتی به نتیجه‌ای قطعی رسیده تا بتوان ازاین‌پس مبنای محاسبات کرایه را تغییر داد.

به گفته او، درحال‌حاضر کلیات این طرح نهایی و برای بخش‌های مختلف ارسال‌شده است تا در استان‌های کشور به مرحله اجرا برسد. در این رابطه نیاز به‌نظر نهایی شورای‌عالی حمل‌ونقل وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری با تائید وزیر راه و شهرسازی به مرحله اجرا برسد.

معاون سازمان راهداری در آخر خاطرنشان کرد: در طول ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌های سازمان به وجود آوردن شرایط مناسب برای ادامه فعالیت رانندگان کامیون بوده و خوشبختانه در این ماه‌ها طرح و سیاست‌های مثبتی به‌منظور بهبود شرایط رانندگان به تصویب و اجرا رسیده و سازمان همواره تلاش کرده خدمات قابل‌توجه رانندگان را درنظر داشته و تمام توان خود را برای به وجود آوردن شرایطی مناسب برای این قشر زحمت‌کش جامعه بسیج کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.