آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

تصویب تن کیلومتر برای کامیون های یخچال دار

تصویب تن کیلومتر برای کامیون های یخچال دار

عبدالله خانعلی رئیس انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران نسبت به تصویب تن بر کیلومتر بدون کسب نظر از بخش یخچال‌داران در کارگروه ویژه انتقاد کرد.

 

تصویب تن کیلومتر برای کامیون های یخچال دار

 

او دراین‌باره گفت: در اولین جلسه وزارت راه و شهرسازی که همه فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای حضور داشتند قرار بر تشکیل کارگروه تخصصی شد اما جلسات کارگروه از همه بخش‌ها نبود و در تعیین شاخص‌های تن‌کیلومتر از یخچال‌داران و حاملان مواد فاسدشدنی نظرخواهی نشده است.او بابیان این‌که نسبت به خروجی این مصوبه نگرانیم مدعی شد که از بخش شاغلان فرآورده‌های نفتی نیز در جلسات کارگروه حضور نداشتند.

خانعلی هم‌چنین به موضوع عدم مدیریت وزارت صنعت و معدن در بخش لاستیک اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در خلا مدیریتی وزارت صنعت و معدن همه فکر و ذکر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موضوع لاستیک شده است.او بابیان این‌که از زمان شروع اعتراضات کامیون‌داران اقدامات مفیدی انجام‌شده است، گفت: سازمان راهداری نباید به عامل توزیع  لاستیک تبدیل شود و تمام‌کارها را تحت‌الشعاع این موضوع قرار دهد.

 

تصویب تن کیلومتر برای کامیون های یخچال دار

 

خانعلی همچنین گفت که ماشین یخچالی به دلیل تفاوت وزن 3 تا 4 تنی از سایر کامیون‌ها نیازمند اتخاذ تفاوت در ضریب بار و تناژ است. ضمن این‌که کرایه کامیون یخچالی از گذشته یک و شش برابر کرایه چادری بوده است و نگران این هستیم که در صورت ابلاغ نهایی  با جزییات این مصوبه موافق نباشیم.

بر اساس آمارهای رسمی کشور باوجود تلاش‌های صورت گرفته برای بالا بردن سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار هم‌چنان حدود ۹۰ درصد از جابه‌جایی‌های بار اقتصادی کشور از طریق جاده انجام می‌شود.این در حالیست که چندی پیش تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب رسید.

رئیس انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران همچنین خواستار افزایش سهمیه سوخت کامیون‌های یخچالی شد.

عبدالله خانعلی همچنین در مورد افزایش سهمیه سوخت کامیون های یخچالی گفت:  در حال حاضر کامیون یخچال‌دار مجبور است دو روز در تهران بخوابد تا سوخت کافی ذخیره کند بعد بار بزند و وارد جاده شود. کامیون‌های یخچال‌دار باید سهمیه سوخت بیش‌تری داشته باشند؛ گفت: این کامیون‌ها به دلیل نگهداری موادغذایی دو موتور جداگانه دارند اما مثل کامیون حامل تیرآهن و میلگرد یک سهمیه سوخت دارند.

 

تصویب تن کیلومتر برای کامیون های یخچال دار

 

خانعلی گفت: از آن‌جایی که ماشین یخچالی حامل مواد فاسدشدنی است باید سرعت عمل بیش‌تری داشته باشد و بار را به موقع برساند اما در بیش‌تر مواقع با کمبود سهیمه گازوئیل در جاده می‌ماند. بارها خواستار اختصاص سهمیه گازوئیل اضافی 200 لیتری حتی با مبلغ بیش‌تری شده‌ایم؛ فقط با این هدف که کامیون حامل مواد فاسد شدنی در جاده نماند؛ اما موافقتی با درخواست ما نشده است.

او همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: اختلال در بخش حمل‌ونقل به یخچال داران مربوط نمی‌شود.

او در خصوص اظهارات چندی پیش رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران که گفته بود اختلال در حمل‌ونقل عامل گرانی تخم‌مرغ است، توضیح داد: هر تعداد کامیونی که اتحادیه‌های حمل مواد غذایی بخواهند موجود است و یخچال‌داران در راستای اهداف تنظیم بازار از ابتدا تصمیم گرفتند اعتراضات خود را به‌صورت مکتوب و از طریق نمایندگانشان منعکس کنند.

خانعلی با توضیح این‌که اگر مواد خوراکی به‌موقع به بازار نرسد احتکار به وجود می‌آید و قیمت مواد خوراکی افزایش خواهد یافت، گفت: ما منکر این نیستیم که در مقطعی کامیون‌ها به دلیل عدم صرفه اقتصادی کار را بر زمین گذاشتند. متاسفانه در آن برهه اصرار بر کرایه توافقی باعث شد که سوتفاهامات جدی بین صاحب کالا و حمل‌کننده بار به وجود آید.

 

تصویب تن کیلومتر برای کامیون های یخچال دار

 

او ادامه داد: سال گذشته برای حمل مواد غذایی به قطر نرخ کرایه توافقی  8‌میلیون تومان معادل 2500 دلار بود، صاحبان کالا اصرار دارند که امسال هم همان هشت میلیون را برای حمل بار در این مسیر به راننده کامیون بدهد که معادل 500 دلار است.

خانعلی بابیان این‌که مشکل این است که دریافتی‌ها به تومان و مخارج کامیون‌دارن به دلار است، گفت: سال گذشته یک جفت  لاستیک میشلن 8 میلیون تومان بود و امسال 22 میلیون تومان است و بنابراین گاهی عدم صرفه اقتصادی باعث قبول بار می‌شود و این عدم توازن باعث شده که گاهی بار به‌موقع به بازار نرسد.

او از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خواست که با اصلاح موضوع کرایه توافقی و هم‌چنین سیاست‌های اصلاحی خود، نقش‌آفرینی بیش‌تری در اصلاح روابط صاحب کالا و راننده کامیون داشته باشد. مشکل دیگر را سرقت از کامیون‌های حامل موادغذایی است و در صورت توقف کامیون‌های یخچالی در راه احتمال سرقت مواد غذایی داخل کامیون زیاد است و بارها، بار گوشت این کامیون‌ها به سرقت رفته است.

 

تصویب تن کیلومتر برای کامیون های یخچال دار

 

او با اعتراض نسبت به این‌که پارکینگ خدمات‌رفاهی وجود ندارد و توقف بیش‌تر کامیون‌ها در جاده در محدوده پلیس‌راه است که آن‌هم خیلی امن نیست، گفت: سهمیه‌سوخت اضطراری باید به کامیون‌های یخچالی اختصاص یابد. در حال‌حاضر همان 300 لیتر در روز به کامیون‌ها اختصاص می‌یابد در حالی که نیاز واقعی یخچال‌داران به روزی 400 لیتر است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.