آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

ادامه دار بودن مشکلات تامین لاستیک در کشور

ادامه دار بودن مشکلات تامین لاستیک در کشور

کمبود و گرانی و تامین لاستیک، مدتی است از جمله مشکلات مهم فعالان حوزه حمل و نقل کشور به حساب می آید و پس از گذشت چندماه همچنان مشکل تامین لاستیک برای رانندگان کامیون ها و اتوبوس ها حل نشده است.

 محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به ادامه مشکل کامیون داران در تأمین لاستیک، گفته است: در شرایط کنونی با کمبود حدود 500 هزار حلقه تایر در کشور مواجه هستیم و طبق پیش بینی ها این کمبود تا پایان سال به حدود یک میلیون حلقه لاستیک خواهد رسید. او همچنین عنوان کرده برداشت اعضای کمیسیون عمران مجلس این بوده که برخی از دستگاه ها در تأمین لاستیک کوتاهی داشته اند.

به گفته این نماینده مجلس، اعضای کمیسیون عمران مجلس در این راستا پیگیر مشکلات کامیون داران هستند و قرار است که نشست ویژه ای در روز سه شنبه با حضور وزاری صمت(سایت وزارت صنعت،معدن و تجارت) ، راه و شهرسازی (سایت وزارت راه و شهرسازی) و رئیس بانک مرکزی برگزار شود تا رونده تأمین لاستیک ها تعیین تکلیف شود.

در حالیکه وزارت صمت مدعی شده برای خرید لاستیک مورد نیاز ثبت سفارش ها انجام شده و اسناد آن برای تأمین ارز به بانک مرکزی ارسال شده است، و آن ها منتظر تامین ارز از سوی بانک مرکزی هستند، بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که ما برای تأمین ارز مشکلی نداریم. آنچه باعث تناقض و سوال شده است این است که پس چرا همچنان مشکلات تامین لاستیک مورد نیاز کشور دچار مشکل است که اگر از سوی این دو نهاد هیچ مانعی برای تامین آن وجود ندارد.

ادامه دار بودن مشکلات تامین لاستیک در کشور

 

در همین رابطه مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی لاستیک سازان و فعال حوزه صنعت لاستیک می گوید:« مشکل آنجا است که اگر برای واردات لاستیک گشایش اعتبار صورت بگیرد بلافاصله قابل تامین نیست، تایر جز اقلامی نیست که به راحتی بتوان آن را از سوپر مارکت تهیه کرد.»
او ادامه می دهد:« برای تامین لاستیک در حجم نیاز کشور ابتدا باید به شرکت های تایرساز بین المللی سفارش تولید دهیم (البته اکنون چون هیچ جای دنیا دیگر لاستیک به ما نمی فروشد عملا منظورمان همان کشور چین است) بنابراین در ابتدا باید به آن ها سفارش تولید داد و و بعد از آن سفارش در مرحله تولید قرار می گیرد و  سپس  زمانی طی می شود تا محصول سفارش شده به کشور حمل و وارد شود که حمل و ترخیص این محصولات از چین به ایران فقط یک ماه طول می کشد.»

این فعال حوزه صنعت لاستیک می افزاید:« نباید این نکته را هم فراموش کرد که تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی یک موضوع است و اینکه ارز تخصیص داده شود و بتوان از آن استفاده کرد هم یک موضوع دیگر است. این مشکل نه تنها برای واردات لاستیک که حتی تولیدکنندگان لاستیک را هم برای تامین مواد اولیه با آن رو به رو هستند.»

ادامه دار بودن مشکلات تامین لاستیک در کشور

 

او ادامه می دهد:« اکنون بانک چین که طرف پرداخت ها از مبدا کشور ایران به مقصد چین بوده است از ابتدای ماه نوامبر کلیه فعالیت های خود را در رابطه با ایران متوقف کرده و پولی از ایران نمی پذیرد و خدمات بانکی به بانک های ایرانی ارائه نمی دهد. هیچ بانک دیگری هم تا کنون جایگزین کونلون بانک درچین نشده است. در نتیجه حتی اگر تخصیص ارز انجام شده باشد شما نمی توانید این ارز را به طرف تجاری در چین برسانید که چه لاستیک و چه مواد اولیه را به شما تحویل دهد.»

 

ادامه دار بودن مشکلات تامین لاستیک در کشور-آسان بار-آسان پدیا

به گفته این فعال حوزه صنعت لاستیک، از دست دادن وقت برای حل مشکل تبادلات ارزی در اقتصاد کشور، پایداری تولید و برای نیازمندی های واردات پیامدهای خود را دارد و کشور دچار معضل می شود. اگر نیاز رانندگان کامیون ها که در چرخه اقتصادی نقش مهمی دارند حل نشود و کامیون ها حرکت نکنند، در ابتدا کشور با جابه جایی مواد غذایی که نیاز مهم کشور است دچار مشکل می شود و در مراحل بعدی ترانزیت و حمل و نقل مسافران هم به مشکل خواهد خورد.در شرایط کنونی برای واردات لاستیک به میزان کافی تا پایان سال، به اعتباری حدود ۳۲۰ میلیون دلار نیاز است که بانک مرکزی باید نسبت به تأمین ارز اقدام کند.

صدیف بدری با اشاره به مشکلات کامیون داران در تأمین لاستیک، گفت: کمیسیون عمران مجلس به صورت ویژه پیگیر مشکلات کامیون داران است، از این رو در هفته گذشته نشستی را با حضور مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزی برگزار کرد.

ادامه دار بودن مشکلات تامین لاستیک در کشور

بروکراسی اداری برای تأمین ارز مهم ترین مشکل در خرید لاستیک کامیون

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی یک از مشکلات عمده، بروکراسی اداری تعریف شده دولت برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی است و این مسئله نه تنها مشکلات را حل نکرده، بلکه این وضعیت را پیچیده تر کرده است.کامیون ها در سال به حدود یک میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک نیاز دارند

او با بیان اینکه بر اساس آمارها به صورت سالیانه کامیون ها به حدود یک میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک نیاز دارند، افزود: در شرایط کنونی کامیون ها با کمبود لاستیک در کشور مواجه هستند.بیشترین مشکلات در رابطه با تأمین ارز خرید لاستیک توسط بانک مرکزی است، البته مسئولان بانک مرکزی اعلام می کنند که روند تأمین ارز مشکلی نداردبیشترین مشکلات در رابطه با تأمین ارز خرید لاستیک توسط بانک مرکزی است، البته مسئولان بانک مرکزی اعلام می کنند که روند تأمین ارز مشکلی ندارد.

گزارش مجلس به روسای مجلس و جمهور درباره مشکل خرید لاستیک کامیون‌داران

او با اشاره به پیگیری های کمیسیون عمران درباره پرونده لاستیک کامیون داران طبق ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: در هفته های پیش روی این کمیسیون گزارشی را درباره عوامل تعلل و تأخیر در خرید و عرضه لاستیک به کامیون داران تهیه می کند و ضمن قرائت گزارش در صحن علنی مجلس، این گزارش به رئیس جمهور و رئیس مجلس برای پیگیری ارسال خواهد شد.
در شرایط کنونی برای واردات لاستیک به میزان کافی تا پایان سال، به اعتباری حدود 320 میلیون دلار نیاز است که بانک مرکزی باید نسبت به تأمین ارز اقدام کند. در شرایط کنونی اگر مدیریتی برای بحث لاستیک کامیون ها صورت نگیرد، احتمال دارد که مشکل جدیدی بیشتر از مشکلات گذشته بروز کند و برای رفع کمبود لاستیک تا پایان سال به اعتباری حدود 320 میلیون دلار نیاز است.


منبع: پدال نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.