داود کریمی وضعیت نوسازی ناوگان فرسوده را در حال حاضر «قفل شده» توصیف کرد و گفت: به نظر میرسد نوسازی ناوگان گزینه خوبی بود که اروپا و چین به طمع تصاحب این بازار، در شرایط رکود و آشفتگیِ اقتصادی که شرکتهای تولید کننده خودروهای سنگین اروپائی با آن مواجهاند و چینیها که در این صنعت رو به ترقی و بهدنبال تصاحب بازارهای بیشتره هستند، با نظرات آمریکا در مورد برجام مخالفت کنند.به هر حال برجام پاره شد، تورم ارزی ایجاد شد و طرح نوسازی ناوگان نیز خلاصه شد به همان چند صد دستگاهی که شرکتها از یک سال قبل ثبتنام و تا قبل از تورم ارزی تحویل داده بودند، بقیه ثبت نام کنندگان هم هنوز بلاتکلیف و بدون برنامه هستند.(در مورد ناوگان فرسوده بیشتر بدانید)
او همچنین گفته بود: برای انجام این کار به 10 میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز داریم که بخش قابلتوجهی از این مبلغ توسط وزارت نفت و سیستم بانکی تأمین خواهد شد و 20 درصد هم توسط مالک خودرو سنگین فرسوده تأمین میشود .
با توجه به این جریانات در اسفند سال گذشته پروژه نوسازی ناوگان عمومی جادهای موسوم به پروژه کلیدبهکلید با تحویل 200 خودرو ساخت سایپا دیزل به متقاضیان آغاز شد.
مگاپروژه «کلیدبهکلید» و جایگزین کردن خودروهای تجاری فرسوده سنگین با خودروهای تجاری جدید، طوری طراحیشده که با کمترین تأثیرپذیری ارزی و ریالی، ازنظر قیمتی برای متقاضیان جذاب باشد.برای تأمین بخشی از قطعات موردنیاز خودروها از ارز بانک مرکزی با نرخ رسمی استفاده و بخشی دیگر از محل صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد که به همین دلیل، کمترین تأثیرپذیری پروژه را از تغییرات نرخ ارز شاهد خواهیم بود.(در مورد تامین لاستیک و قطعات با ارز دولتی بیشتر بدانید)
او همچنین افزوده بود: تأمین ریالی این پروژه نیز در صورت مدیریت بخش ارزی، دستخوش تغییر آنچنانی نخواهد شد و پیشبینی میشود درنهایت تغییراتی کمتر از نرخ تورم را تجربه کند، بااینحال، دستگاههای متولی امر در تلاشاند تا اعداد و ارقام را طوری تنظیم کنند که قیمتهای نهایی برای رانندگان و خریداران خودروها جذاب باشد.