آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

راه‌ها و دستگاه‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک

 

راه‌ها و دستگاه‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک

از همان زمان که سیر تکامل لاستیک‌ها آغاز شد، روش‌های نگه‌داری و تعمیر لاستیک برای رانندگان و تعمیرکاران خودرو، خصوصاً خودروهای باربری و سنگین مورد توجه قرار گرفت. (برای انتخاب و نگهداری از تایر کامیون بخوانید)

در این مقاله به روش‌های بررسی و اندازه‌گیری عاج لاستیک می‌پردازیم.

اهمیت اندازه‌گیری عاج لاستیک

عاج لاستیک به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های کنترل و چسبندگی خودرو همیشه از فاکتورهای اصلی مورد بحث در نگه‌داری از لاستیک‌های خودرو بوده است. به طوری که، ترمزگیری، چسبندگی و اصطکاک، هندلینگ و بسیاری فاکتورهای مهم دیگر رانندگی را به کیفیت عاج لاستیک ربط می‌دهند. هرچه خودرو بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، فشار بیشتری روی لاستیک‌ها به وجود می‌آید و اندازه‌گیری عاج نقش مهم‌تری پیدا می‌کند.

 


 

روش‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک

روش سنتی اندازه‌گیری عاج لاستیک با سکه

در کشورهای مختلف و با سکه‌های مختلف، این روش اندازه‌گیری از دیرباز انجام می‌گرفت. اما این روش، در ابتدا در ایالات متحده و با استفاده از سکه پنی انجام می‌شد. مهمترین مزیت این روش آسان بودن آن است، این روش به هیچ تخصصی احتیاج ندارد و کافی است تنها یک سکه داشته باشید، نکته مهم دیگر این است که این روش، هیچ هزینه‌ای ندارد. دقت این روش بستگی به دقت شخصی دارد که اندازه‌گیری را انجام می‌دهد.

روش اندازه‌گیری با سکه 100 تومانی (روش ایرانی): یک عدد سکه 100 تومانی زرد بردارید، سکه را داخل عاج لاستیک قرار دهید، باید قسمتی که عدد روی آن حک شده (خط) به سمت بیرون لاستیک باشد.

- اگر تاریخ ضرب سکه مشخص باشد، نشانگر خراب بودن وضع لاستیک است و باید به طور اضطراری و سریع تعویض شود. می‌توان گفت رانندگی با این لاستیک خطرناک است.
- اگر عبارت ریال معلوم باشد، در اولین فرصت باید اقدام به تعویض لاستیک‌ها کرد اما فوریتی در کار نیست.
- اگر آج‌ها عبارت ریال را به طور کامل، یا بخشی از آن را پوشانده باشد، بدین معنی است که وضعیت لاستیک‌ها مناسب است.

نکته مهمی که باید در این تست مورد توجه قرار گیرد این است که باید علاوه بر اینکه همه تایرها را اندازه‌گیری می‌کنیم، قسمت‌های مختلف یک تایر را هم مورد اندازه‌گیری قرار دهیم.

 


 

روش اندازه‌گیری عاج لاستیک با دستگاه آنالوگ

این نوع دستگاه اندازه‌گیری عاج لاستیک، قیمت بسیار مناسبی دارد و به راحتی در فروشگاه‌های حرفه‌ای یافت می‌شود. این دستگاه مکانیزم ساده‌ای دارد؛ که عبارت است از نواری مدرج که تنها لازم است آن را وارد قسمت عاج لاستیک کنیم و اولین درجه‌ای که بیرون از عاج مانده باشد میزان عاج لاستیک ما را نشان می‌دهد. باید گفت اگر اعداد زیر 1.6 میلی‌متر[1] باشند، اوضاع اصلاً خوب نیست.

دستگاه دیجیتال اندازه‌گیری عاج لاستیک

این نوع دستگاه اندازه‌گیری عاج لاستیک بسیار دقیق‌تر از همه روش‌های بالا عمل می‌کند. ظاهر دستگاه اندکی پیچیده‌تر از نسخه‌های آنالوگ آن است و نمایشگر کوچکی معمولاً در درون آن تعبیه شده است. پس از گذاشتن شاخص دستگاه درون عاج لاستیک اعداد به شما نمایش داده می‌شوند. قیمت این دستگاه‌ها معمولاً تا 10 برابر قیمت نسخه آنالوگ (حدوداً 200 300 هزارتومان) قیمت دارد.

 


 

دستگاه صنعتی اندازه‌گیری عاج لاستیک

این دستگاه‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک معمولاً در مراکز کنترل کیفیت یا تعمیرگاه‌های بزرگ دیده می‌شود. با قرار گرفتن خودرو بر روی این دستگاه‌ها تمام پارامترهای کیفیت لاستیک  از جمله ارتفاع و سلامت عاج به دستگاه داده می‌شود، در حال حاضر در تمام دنیا، این نوع دستگاه‌ها با بالاترین دقت اطلاعات لاستیک از جمله عاج را محاسبه می‌کنند.

ممکن است تست سکه و این دستگاه‌ها کار رانندگان را تا حدودی راه بیندازند، اما توصیه ما این است که مرتب تایر خود را به وسیله دستگاه‌های دقیق و افراد متخصص از نظر کیفیت بررسی نمائید تا همیشه از گزند حوادث دور بمانید.


[1] این عدد استاندارد ایالات متحده برای عاج لاستیک خودروست، اما باید گفت هر خودرو و هر لاستیک باید به طور دقیق و جداگانه بررسی شود

 

خواب کامیون‌ها در بندرعباس به یک ماه افزایش پیدا کرد

خواب کامیون‌ها در بندرعباس به یک ماه افزایش پیدا کرد

با توجه به ادامه دار بودن مشکلات رانندگان در پایانه بندر عباس، به پیشنهاد یک فعال حمل‌ونقل جاده‌ای به ازای هر تعداد باری که توسط شرکت‌ها به سالن اعلان بار اعلام می‌شود، می بایست به همان تعداد از طرف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کد صدور بارنامه در اختیار شرکت حمل‌ونقل قرار گیرد.

بیانات سید دلاور موسوی یک راننده خود مالک و فعال حمل‌و‌نقلی در مورد خواب کامیون‌های بندرعباس

به گزارش آسان پدیا: سید دلاور موسوی با بیان این مطلب گفت: وقتی دولت اعلام می‌کند بعضی از کالاها اجازه ورود به کشور را ندارد این یعنی کم شدن بار و در این شرایط کسانی‌که بار خارج از سیستم نوبت‌دهی و اعلان بار حمل می‌کردند همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و این باری که کم شده در حقیقت از سهمیه رانندگان قانون‌مند کم شده و بدین ترتیب خواب این کامیون‌ها شاید به یک‌ماه هم برسد.

وی افزود: در حال حاضر رانندگان و کامیونداران از نبود لاستیک، گرانی لوازم یدکی و به تازگی از نبود کالا برای حمل رنج می‌برند که پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از سوءاستفاده شرکت‌ها هر تعداد باری که توسط شرکت‌ها به سالن اعلان بار اعلام می‌شود به همان تعداد از طرف سازمان کد صدور بارنامه در اختیار شرکت حمل‌ونقل قرار گیرد.( در مورد توزیع 35هزار لاستیک یارانه‌ای در پایانه بندرعباس بخوانید)

 


 

 

شرکت‌ها قادر به صدور بارنامه خارج از سیستم اعلان بار نخواهند بود

این راننده خود مالک با تاکید بر این‌که در این‌صورت شرکت‌ها قادر به صدور بارنامه خارج از سیستم اعلان بار نخواهند بود، اظهار کرد: در وضعیت کنونی باتوجه به عدم توازن بین عرضه و تقاضای کامیون و بار،با تاکید بر سابقه مسولئین به رسیدگی به چنین شرایطی به تدبیر فوری ازسمت آنها نیاز است.

 

جلوگیری از پدیده بومی‌گرایی در توزیع بار

موسوی یکی دیگر از راهکارهای اصلاح وضعیت پایانه بار بندرعباس را جلوگیری از پدیده بومی‌گرایی دانست و گفت: جلوگیری از فعالیت کامیون‌های صوری که شرکت‌ها به‌نام خود زده‌اند و همچنین تعیین سقف تعداد حمل بار، از مبدا استان هرمزگان برای تمامی کامیون‌ها با همکاری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به طوری‌که مثلا هر کامیون در ماه مجاز به دریافت سه تا چهار بارنامه از کل سیستم موجود در هرمزگان باشد نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای برطرف شدن برخی مشکلات پایانه بار بندرعباس است.

 


 

مشکلات پایانه بار بندرعباس چیست؟

به گزارش آسان پدیا، در چند روز اخیر رانندگان و کامیوندارانی نظیر آقایان سید دلاور موسوی،علیرضا سمنانی و مالک نخعی به بیان مشکلات خود در مورد پایانه بار بندرعباس در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌اند که از جمله آنها افزایش:

1.زمان خواب کامیون‌ها،

2.عدم توزیع بار

3.افزایش حق پارکینگ به میزان 2 برابر

4.فعالیت شرکت‌های پلمپ شده و ... بوده است.

موارد رسیدگی شده توسط کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیون داران کشور به شرح زیر است:

  • حضور تیم های متعدد بازرسی در مناطق بارخیز
  • بهبود شرایط پرداخت بیمه توسط دولت برای رانندگان
  • پذیرش افزایش دستمزد ماهانه رانندگان به صورت منظم

 

 

کامیون پیتربیلت مدل 567

معرفی کامیون پیتربیلت مدل 567

این روزها برای کامیون پیتربیلت روزهای خوبی است. این کمپانی به رکوردهای جدیدی در فروش دست پیدا کرده که کامیون پیتربیلت مدل 567 در این میان نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. اینکامیون پیتربیلت از زمان عرضه‌اش در سه سال پیش‌، همچنان بی رقیب باقی مانده و برگ برنده‌ای برای شرکت سازنده محسوب می‌شود.

 

به جرأت می‌توان گفت کامیون پیتربیلت مدل 567 تمام چیزهایی که کمپانی پیتربیلت ظرف 80 سال فعالیتش درباره کامیون‌سازی یاد گرفته است را در خودش خلاصه کرده است.(به نظر شما برنده بازار کامیون‌های برقی کیست؟)

از دیگر مواردی که این کامیون را برای طرفدارانش محبوب کرده است می‌توان به :

1.ظاهری قوی و با صلابت

2.جلو پنجره زیبای کروم

3.سقف شیبدار و رنگ‌آمیزی بسیار زیبا اشاره کرد. وقتی وارد کابین لوکس این کامیون بشوید نیز آن را بسیار راحت خواهید یافت که ریشه در سال‌ها تجربه کمپانی پیتربیلت دارد.( برای مطالعه در مورد علاقه کودکان به کامیون بخوانید)

 

کامیون پیتربیلت مدل 567

 

طراحی بدنه کامیون پیتربیلت

از سال 2014 که کامیون پیتربیلت مدل 567 برای نخستین بار به بازار عرضه شد، پیتربیلت به جز چند تغییر جزیی و زیرپوستی کار زیادی بر روی طراحی بدنه انجام نداده است و بیشتر این تغییرات در قسمت‌های هواکش و خطوط الکترونیکی بوده است. البته کار بسیار مهمی که پیتربیلت در این مدت انجام داده این است که به صورت تنگاتنگ با موتورسازانی مانند کامینز، اتون و آلیسون همکاری کرده تا بتواند به نیازهای مختلف ناوگان‌های حمل بار پاسخ بدهد.

کامیون پیتربیلت 567 با موتورها، گیربکس‌ها، شاسی‌ها و سیستم تعلیق‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به موتور دیزل کامینز X15 و گیربکس اتوماتیک اتون UltraShift اشاره کرد. ناگفته نماند که گیربکس‌های دستی همچنان مورد استقبال رانندگان هستند و حدود 50 درصد از این کامیون‌ها با گیربکس دستی به فروش می‌رسند.

کابین کامیون پیتربیلت مدل 567

وقتی وارد کابین کامیون پیتربیلت مدل 567 می‌شوید و پشت فرمان می‌نشینید، تجهیزات آشنای زیادی انتظارتان را می‌کشند. این کامیون پیتربیلت مدل 567 به همان اندازه که مدرن و امروزی است، نوستالژیک نیز هست و هنوز از برخی تجهیزات به سبک و سیاق قدیمی استفاده می‌کند. با این حال و با این که کل فضای داخلی کمی قدیمی احساس می‌شود.

 

 

کابین داخلی کامیون پیتربیلت مدل 567

 
 
اسلیپر کاملاً مدرن و امروزی در کابین کامیون پیتربیلت مدل 567

اسلیپر جدید این کامیون بسیار شیک و لوکس است و به گونه‌ای طراحی شده است که سر و صدا و لرزش را به حداقل می‌رساند. یکی دیگر از تجهیزات داخلی که اهمیت زیادی دارد، سیستم تهویه مطبوع است که در جاده‌های بیابانی بسیار خوب عمل کرده و رفاه و راحتی راننده و دیگر سرنشینان را به خوبی فراهم می‌کند. همان‌طور که می‌دانید وقتی دمای هوا بیش از حد بالا می‌رود، عملکرد خوب سیستم تهویه مطبوع، تأثیر بسزایی در ایمنی، راحتی و عملکرد راننده دارد و از این منظر، سیستم تهویه مطبوع پیتربیلت 567 کارش را به درستی انجام می‌دهد. این سیستم علاوه بر این که جریانی مستمر از هوای بسیار خنک را در اختیار راننده می‌گذارد، بسیار آرام و بی‌صداست.

به طور کلی، کل کابین پیتربیلت 567 بسیار آرام و بی صدا است و بدون هیچ سر و صدایی از دست‌اندازها و پستی و بلندی‌ها عبور می‌کند. به جرأت می‌توان گفت طراحان این کابین کارشان را بسیار خوب انجام داده‌اند.

فرمان پذیری کامیون پیتربیلت 

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، فرمان‌پذیری پیتربیلت مدل 567 است. فرمان‌پذیری و هندلینگ یکی از عوامل بسیار مهم است و این کامیون در جاده‌های برون شهری و در جاده‌های پر پیچ و خم بسیار خوب عمل می‌کند. واکنش فرمان سریع است و به راحتی چرخانده می‌شود.

فورد نخستین تصاویر از کشنده جدیدش را منتشر کرد

فورد نخستین تصاویر از کشنده جدیدش را منتشر کرد

کمپانی فورد اولین تصاویر رسمی از یک کشنده سنگین که قرار است در ماه سپتامبر در نمایشگاه هانوور رونمایی شود را منتشر کرده است. شرکت سازنده مدعی است که این کشنده مانند رقبای اروپایی‌اش در بازار خواهد درخشید.

 

این کشنده فورد که از سال 2013 تاکنون در حال تکمیل و ارتقاء بوده است از کابینی به عرض 2.5 متر بهره می‌برد و از نظر کسانی که آن را از نزدیک دیده‌اند کشنده‌ای زیبا، مدرن و مجهز است و رقیبی جدی برای ولوو FH سری S به شمار خواهد آمد.

 

فورد نخستین تصاویر از کشنده جدیدش را منتشر کرد

 

این کشنده در ترکیه تولید خواهد شد و به سرتاسر اروپا فرستاده می‌شود تا در اختیار مشتریان اروپایی قرار بگیرد. کمپانی فورد قصد دارد شبکه خدمات پس از فروشش را در اروپای غربی راه‌اندازی کند ولی هنوز برنامه‌ای برای فروش این کشنده در انگلستان ندارد. گفتنی است اسم این کشنده هنوز اعلام نشده است ولی مدیران فورد می‌گویند به دنبال اسمی هستند که بتواند در حوزه حمل و نقل بسیار قوی و خوب ظاهر شود. ( برای مطالعه در مورد نمایشگاه سی.وی بزرگترین رویداد صنعت ون و کامیونت بخوانید)

 

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

از همان سنین ابتدائی زندگی، علاقه کودکان به کامیون و خودروهای سنگین و ساختمانی برای والدین مشخص می‌شود، این علاقه فارغ از دختر یا پسر بودن کودک و در هر دو جنس خود را به وضوح نشان می‌دهد!

در این مقاله می‌خواهیم با کمک علوم روان‌شناسی، رفتارشناسی، و ژنتیک به بررسی علاقه کودکان به کامیون پرداخته و تلاش کنیم به سوال بالا پاسخ دهیم.
جذابیت و زیبائی در ظاهر و عملکرد دقیق و زیبای لودر، بولدوزر، ماشین آلات ساخت و خاکبرداری نکته‌ای است که برای همه ما واضح است، اما راستش را بخواهید بچه دو سه ماهه ازین جذابیت‌ها چیزی سر در نمی‌آورد، علاقه کودکان به کامیون یا ماشین‌های بزرگ را بیشتر می‌توان به علاقه‌ای غریزی به وسایلی که چهار چرخ دارند و اندازه بزرگی دارند تحلیل کرد.

 

واقعیت‌هایی جالب و خواندنی درباره کشنده‌های سنگین

 

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

 

 

محققان درباره علاقه کودکان به کامیون چه توجیهی دارند؟

تحقیقات جداگانه‌ای در سال‌های 2003 و 2008 روی میمون‌ها صورت گرفت، در این تحقیقات از دو میمون نر و ماده که تا به حال اسباب‌بازی ندیده بودند استفاده شد تا واکنش آن‌ها نسبت به یکدیگر سنجیده شود. در همان لحظه ابتدائی میمون نر، کامیون و میمون ماده، عروسک را انتخاب کردند، این در صورتی است که علاقه کودکان به کامیون، در انسان فارغ از جنسیت، موضوعی است که توجه پژوشگران را به خود جلب کرده بود. نکته جالب اینجاست که استفاده از اسباب‌بازی خنثی (در تحقیق ما کتاب) در هر دو جنس به یک میزان بود.

حال لازم شد ببینیم تفاوت دختر و پسر انسان با میمون در این نحوه رفتار در کجاست.

 

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

 

علاقه کودکان به کامیون (دختر و پسر)

پس از تحقیقات گسترده، محققان به نتایج قابل توجهی رسیدند. علاقه کودکان به کامیون از همان زمانی که در رحم مادر و جنین هستند به واسطه وجود هورمون‌ها اتفاق می‌افتد. هورمون تستوسترون که بیشتر در پسران وجود دارد باعث علاقه آن‌ها به کامیون می‌شود و دخترانی که در رحم مادر در معرض هورمون آندروژن قرار می‌گیرند تا ماه‌های اولیه به اسباب‌بازی‌های پسرانه علاقه بیشتری نشان می‌دهند. این هورمون‌ها در مغز باعث علاقه کودکان به کامیون می‌شود؛ اینکه بگوئیم طبیعت دختران پرورش‌دهنده، مادر و حمایت‌گر است و پسران، فنی، فعال و به دنبال حرفه‌ای خاص هستند غلط نیست، اما واقعیت این است که این هورمون‌ها هستند که بر تمام سیستم بدنی ما مهم‌ترین تاثیرات را دارند و رفتار ما را تغییر می‌دهند و در این مورد خاص، تستوسترون بیشترین نقش را دارد، همه ما وقتی جنین هستیم در رحم مادرمان با این هورمون روبرو می‌شویم.

 

 

دلیل علاقه کودکان به کامیون؟

 

هورمون‌ها و علاقه کودکان به کامیون

هورمون‌ها در بدن انسان همه کار می‌کنند، از کوچک‌ترین رفتارهای ما گرفته تا آناتومی جنسی و هویت جنسیتی انسان را مدیریت می‌کنند. تفاوت‌های شناختی بین دختر و پسر نیز تحت تاثیر همین هورمون‌هاست، این تفاوت‌های شناختی بر نحوه یادگیری و تصمیم‌گیری انسان تاثیرگذار است و علاقه کودکان به کامیون هم یکی از همین تصمیمات متاثر از هورمون‌ها در بدن ماست.
با توجه به تحقیقاتی که در سال 2008 انجام شد، مشخص شد پسران اسباب‌بازی‌های مکانیکی را بسیار دوست دارند و از اسباب‌بازی‌های پشمالو متنفرند، اما جالب است که این تعصب و حس دوگانه در دختران وجود ندارد.

 

نتیجه

می‌توان گفت تمام علائق، رفتارها، واکنش‌ها و خواسته‌های ما ریشه در هورمون‌هایی دارد که در بدنمان چه پیش از تولد و چه پس از تولد ترشح می‌شود، علاقه کودکان به کامیون هم از جمله همین رفتارها و خواسته‌هاست و نمی‌شود این خواسته را بدون رابطه با مسائل فیزیولوژیکی انسان دانست.