آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

تکنولوژی چطور حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند!

در عصر فناوری امروز، موبایل از جمله وسایلی است که حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند و باعث حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود. در روزگار ما، اینکه ببینیم بسیاری از افراد پشت فرمان خودروی خود در حال کار با موبایل هستند دیگر به موضوعی عادی تبدیل شده است.

پرت شدن حواس رانندگان کامیون همیشه به خاطر عدم توجه به مقابل خود و توجه آن‌ها به صفحه موبایل نیست و انواع مختلفی دارد. اما وقتی صحبت از پرت شدن حواس و تصادفاتی با تعداد تلفات و زخمی‌های بالا می‌شود، خواه ناخواه فکر ‌می‌کنیم احتمالاً حواس راننده‌ کامیونی به موبایل خود پرت شده و تصادف بزرگی را پدید آورده است.

انواع پرت شدن حواس رانندگان کامیون

پرت شدن حواس رانندگان کامیون به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود:

پرت شدن حواس رانندگان کامیون به طور تصویری: این موقعیت زمانی رخ می‌دهد که در زمان تصادف یا اندکی قبل از آن، راننده به جاده نگاه نمی‌کند.(برای آشنایی با 5 عامل خطرآفرین در جاده کلیک کنید)

پرت شدن حواس رانندگان کامیون به طور دستی: وقتی ارتباط دست راننده با فرمان کامیون و یا پای او با پدال‌های کنترل کامیون قطع می‌شود، این موقعیت خطرناک اتفاق افتاده است. این اتفاق باعث می‌شود سرعت واکنش راننده به شدت پائین بیاید.

پرت شدن حواس رانندگان کامیون به طور شناختی: این مورد شامل موقعیت‌هائی است که راننده تمرکز ذهنی خود را به رانندگی از دست می‌دهد. مثلاً پشت فرمان شروع به رویاپردازی می‌کند.

تکنولوژی چطور حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند!

 

بیشترین موارد پرت شدن حواس رانندگان کامیون

با وجود موارد بالا، در دنیای امروز، پرت شدن حواس تصویری رانندگان عمدتاً بیشترین سهم را در تصادفات خطرناک به خود اختصاص می‌دهد. مواردی مثل ارسال پیام کوتاه حین رانندگی، صحبت کردن با موبایل، صحبت کردن با مسافران، خوردن یا آشامیدن، خواندن، توجه به آینه و درست کردن موی سر، تنظیم کردن پخش و رادیو خودرو، عدم توجه به جلو، تماشای تصادفات، ساختمان‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی و ... بیشترین عواملی است که باعث می‌شود حواس راننده از جاده پرت شود.( برای دریافت کارت سلامت کامیونداران کلیک کنید)

در تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد عامل 80 درصد تصادفات پرت شدن حواس رانندگان است. اما واقعیت این است که سهم تکنولوژی در پرت کردن حواس رانندگان بسیار بسیار نگران‌کننده‌تر از سایر عوامل است. تحقیقات نشان داده، ارسال پیام کوتاه حین رانندگی تا 23 برابر شانس تصادفات مرگبار را بالا می‌برد.

آیا می‌دانستید؟
اگر با سرعت 88 کیلومتر در حال حرکت باشیم و 5 ثانیه سرگرم ارسال پیام کوتاه باشیم، در این 5 ثانیه طول یک زمین فوتبال را طی کرده‌ایم.

تکنولوژی چطور حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند!

 

استفاده از دستگاه‌های مسیریاب نیز حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند

با پیشرفت و گسترش فناوری، امروزه استفاده از دستگاه‌های مسیریاب برای رانندگان بسیار متداول شده است. نگاه کردن به این دستگاه‌ها و کار با آن‌ها یا حتی کار با نرم‌افزارهای موبایلی مسیریاب باعث می‌شود حواس رانندگان کامیون از جاده پرت شده و جان خود و دیگر افراد جامعه را به خطر بیندازند. مطالعات نشان داده استفاده از دستگاه‌های مسیریاب خودروئی تا 9 برابر شانس تصادفات شدید را افزایش می‌دهد. امروزه شرکت‌های سازنده مسیریاب در تلاشند تا با ساخت نسل جدید دستگاه‌ها نیاز به نگاه کردن به دستگاه‌ها را حذف کنند و پیام‌ها را با صدای بلند برای رانندگان بخوانند تا خطرات به حداقل برسد.( اگر شما هم به عنوان راننده کامیون با شرایط سخت دوری از خانواده دست و پنجه نرم می‌کنید راه حل‌های ما را بخوانید)

در سال‌های اخیر جریمه‌ها و مجازات‌های سنگینی در سرتاسر جهان، برای رانندگان متخلفی که با عدم توجه به قانون با جان و مال افراد بازی می‌کنند وضع شده است، اما نکته تامل‌برانگیز اینجاست که تا ما، افراد جامعه نخواهیم به قانون احترام بگذاریم و به جان خود و دیگر انسان‌ها اهمیت دهیم، هیچ سیاست بازدارنده‌ای نمی‌تواند در این راستا راهگشا باشد. پس خود ما رانندگان هستیم که باید به قوانین پایبند باشیم. به امید روزی که هیچ انسان با خطای انسانی جان خود را از دست ندهد.

 

روابطی بر بستر جاده؛ بررسی مشکلات خانوادگی رانندگان کامیون

شغل رانندگی کامیون چقدر بر زندگی شخصی افراد تاثیر می‌گذارد؟

صدها هزار نفر در ایران با رانندگی کامیون و حمل و نقل بار بین‌شهری کسب درآمد می‌کنند. رانندگی کامیون یکی از مشاغلی است که همواره از سختی آن سخن به میان آمده است: رانندگی در شرایط آب و هوائی بد، تحمل سرما و گرمای طاقت‌فرسا، ساعات کاری طولانیِ بعضاً تا چهارده ساعت یا حتی بیشتر، محموله‌های‌ خطرناک و یا گران‌قیمت، دستمزد‌های پائین، زمان‌های طولانی دور از خانواده و دلایل بسیارِ دیگر، از جمله عواملی است که باعث می‌شود بتوانیم رانندگی کامیون را از جمله مشاغل سخت بدانیم. رانندگان کامیون با علاقه وافری که به شغل خود دارند بر بسیاری از این چالش‌ها فائق آمده‌اند، اما دوری از خانواده و مشکلات متعاقب این دوری چه برای راننده، چه برای اعضای خانواده او، از جنس دیگری است.

 

روابطی بر بستر جاده؛ بررسی مشکلات خانوادگی رانندگان کامیون

در این مقاله سعی داریم با تمرکز بر مشکلاتی که رانندگان کامیون و خانواده‌های آن‎ها را درگیر خود کرده تلاش کنیم برای آن‌ها راه حلی بیابیم.

رانندگی کامیون دور از خانه و خانواده

رانندگی کامیون در جاده‌ها و فواصل طولانی و دوری از خانه و خانواده هم بر راننده کامیون، هم بر اعضای خانواده او فشار وارد می‌کند، مهم‌ترین این فشارها، فشارهای روحی و عصبی مانند استرس، احساس تنهائی و دلتنگی است. اغلب رانندگان نان‌آور خانواده خود هستند، آن‌ها معمولاً نگرانند که آیا می‌توانند محموله‌های خوبی به دست بیاورند و بتوانند پول خوبی را برای خانواده خود بفرستند.( برای مطالعه در مورد اینکه چگونه راننده کامیون شادتری باشید کلیک کنید)

روی دیگر این ماجرا این است که همسر راننده کامیون به این فکر می‌کند که چطور مسائل و مشکلات موجود در خانه را به تنهائی مدیریت کند. آیا می‌تواند بر موقعیت‌های مختلف کنترل درست و مناسبی داشته باشد؟ فشارها‌ی احساسی و وجود فاصله زیاد باعث می‌شود ارتباط و اعتماد میان راننده کامیون و همسرش نیز به خطر بیفتد.

توصیه می‌شود قبل از شروع به رانندگی کامیون با همسر خود راجع به شغل جدید خود صحبت مفصلی داشته باشید و انتظارات و امکانات یکدیگر را در شرایط کاری جدید خود به طور شفاف سنجیده و به بحث بگذارید تا بعد از آن به مشکلات و چالش‌های کمتری برخورد کنید. لازم است هر دو طرف توجه خود را به طرف دیگر بیشتر کنند و در قبال آن انتظار کمتری داشته باشد.

 

روابطی بر بستر جاده؛ بررسی مشکلات خانوادگی رانندگان کامیون

 

چند نکته کلیدی:

  • در اوقات تعطیلی خود سعی کنید بیشتر زمان‌تان در کنار همسرتان و به تنهایی بگذرد تا در کنار بچه‌ها، دوستان، همسایه‌ها و فامیل. کارشناسان می‌گویند زوج‌های خوشبخت حداقل روزی دو ساعت و هفته‌ای پانزده ساعت را در کنار هم می‌گذرانند.
  • در خصوص دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود با همسر خود صحبت کنید و از نگرانی‌ها و مشکلات داخل خانه از او جویا شوید. باید دقت داشته باشیم که بار استرس و دل‌مردگی خود را بر سر همسر خود هوار نکنیم. حتماً به همسر خود ثابت کنیم که علی‌رغم نگرانی و ناراحتی خود، چقدر در احساسات خود نسبت به او مصمم هستیم. باید به او ثابت کنیم رانندگی کامیون برای ما مهم نیست، اوست که برای ما مهم است.
  • هم راننده و هم همسر ممکن است احساس مفید نبودن و تنهایی داشته باشند، این دقیقاً همان لحظه‌ای است که فاصله به وضوح حس می‌شود. باید از مشکلات محل کار خود به او بگوئید، نه به آن میزان که او را ناراحت و نگران کنید، اما به اندازه‌ای که حس تنهائی و بی‌اهمیت بودن به او داده نشود.
  • رانندگی کامیون و فاصله زیاد نباید باعث شود که رابطه شما با همسرتان به حاشیه رانده شود. گفته می‌شود رانندگان با کامیون خود ازدواج می‌کنند، نباید اینگونه باشد، باید این گفته را نقض کنیم. باید با همسر خود صحبت کنیم و قرار بگذاریم که رابطه ما مهم‌ترین اولویت ما در زندگی است.
  • حتماً هرروز با هم ارتباط داشته باشید. گفتن مسائل جزئی و روزمره زندگی، یا صرفاً شنیدن صدای همسر می‌تواند کمک کند. ابراز احساسات از پشت تلفن شاید سخت‌تر باشد، اما سعی کنید این کار را انجام دهید. حتماً اوقاتی که در جاده هم هستید، دقایقی توقف کنید و با همسر خود صحبت کنید، این کار می‌تواند برای هردوی شما آرام‌بخش باشد و به ادامه سفر شما کمک کند. اپلیکیشن‎های تماس ویدئویی وسیله مناسبی برای شما خواهد بود و کمک می‌کند تا رابطه شما خوب پیش برود.
  • اعتماد کلید موفقیت رابطه با راننده کامیون است؛ به عنوان همسر یک راننده کامیون، فکر کردن مدام به کارهای او در طول بیست و چهار ساعت در یک روز آزاردهنده خواهد بود. اگر از ابتدا در زندگی‌تان اعتماد نبوده، وقتی همسرتان از شما دور باشد، اوضاع بسیار بدتر خواهد شد و دیگر کنترل از دست‌تان خارج می‌شود.
  • هیچ‌وقت از تلاش برای پیشرفت در رابطه خود غافل نشوید. این کار، هیچ‌وقت تمام نمی‌شود.

 

روابطی بر بستر جاده؛ بررسی مشکلات خانوادگی رانندگان کامیون

 

رانندگی کامیون ‌می‌تواند رابطه شما را پایان دهد

رانندگی کامیون می‌تواند رابطه‌ شما را شکننده کند یا آن‎ را پایان دهد. موفقیت در رابطه‌ای که شغل یک طرف رانندگی کامیون است، بسیار سخت است، اما اگر تلاش کنید، مطمئن باشید، پیشرفت خواهید داشت. باید بگوییم اگر از قبل با همسر خود مشکل دارید، رانندگی کامیون قدرت تخریب رابطه شما به طور کلی را دارد. پیش‌برد رابطه شما نیازمند تلاش دوطرفه است؛ این نوع رابطه چالش‌های خاص خود را دارد و باید بسیار مراقب آن بود.

باید همه تلاش‌های ما، در راستای زندگی نگه داشتن عشق باشد.

بیمه‌نامه باربری چیست؟ و چه تعهداتی دارد؟

اگر زمانی در جریان حمل کالا در اثر وقوع خطرات، خسارتی به کالاهای در حال حمل وارد شود، زیان وارده توسط شرکت بیمه جبران می‌شود. بیمه‌نامه باربری دارای انواع مختلفی است:

شرط تلف کامل کالا (total loss):

در این نوع از بیمه، خسارت کلی واردشده به کالا در یک مرحله و در اثر آتش‌سوزی یا غرق کامل و یا مفقود شدن روی می‌دهد و یا خسارت واردشده در حدی است که هزینه تعمیر یا نجات آن بیش از ارزش کالا باشد، درنتیجه خسارت وارده تحت پوشش این نوع بیمه‌نامه جبران می‌شود.

بیمه‌نامه باربری با شرایط c:

در این نوع بیمه خطرات تحت پوشش شامل موارد زیر است:

1. آتش‌سوزی یا انفجار

2. به گل نشستن و زمین‌گیر شدن

3. غرق یا واژگون شدن کشتی یا شناور

4. واژگونی یا از ریل خارج شدن وسیله حمل زمینی

5. تخلیه کالا در بندر اضطراری

6. تصادف یا برخورد کشتی یا شناور و یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به‌غیراز آب

7. فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی

8. به دریا انداختن کالا جهت سبک‌سازی کشتی

بیمه باربری با شرایط B:

علاوه بر کلیه خطرات مربوط به شرایط C در این نوع بیمه برای خطرات زیر نیز از سوی شرکت بیمه جبران خسارت صورت می‌گیرد:

1. زلزله، آتشفشان یا صاعقه

2. ورود آب دریا، دریاچه یا رودخانه به کشتی، شناور، محفظه کالا، کانتینر و یا لیفت وان و یا وسایل حمل

3. تلف کلی هر بسته کامل از کالا به علت سقوط در حین بارگیری یا تخلیه از کشتی یا شناور

4. و همچنین خطرات اضافی شامل عدم تحویل، دزدی، پارگی، سائیدگی و... و خسارت ناشی از کالاهای دیگر برحسب نوع کالا بامنظور نمودن درصد یا مبلغی به‌عنوان فرانشیز.

 

بیمه‌نامه باربری چیست؟ و چه تعهداتی دارد؟

بیمه باربری با شرایط A:

کامل‌ترین نوع بیمه است و بیشتر برای حمل کالاهای حساس و آسیب‌پذیر مورداستفاده قرار می‌گیرد و کلیه خطرات را از مبدأ تا مقصد در جریان حمل را بر عهده می‌گیرد بدون کسر فرانشیز تمام خسارت را جبران می‌کند مگر اینکه خسارت ناشی از موارد استثنا شده در این شرط باشد.

  1. اشعه یون‌ساز و آلودگی مواد رادیواکتیو ناشی از هرگونه سوخت یا فضولات هسته‌ای
  2. عدم قبول ورود کالا از طرف بیمه‌گذار و یا ممانعت از ورود کالا توسط کشور واردکننده کالا
  3. سو عمل ارادی بیمه‌گذار که منجر به خسارت یا تلف مورد بیمه‌شده باشد
  4. نشت و ریزش عادی مورد بیمه و خطرات مشابه آن‌ها مانند کسری عادی وزن و فرسودگی و پوسیدگی
  5. تلف، آسیب یا هزینه ناشی از ناکافی و نامناسب بودن بسته‌بندی یا آماده‌سازی مورد بیمه
  6. تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه
  7. تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که باانرژی، شکست هسته‌ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو و ماده رادیواکتیو کار کند.
  8. آسیب یا هزینه‌های ناشی از عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا کرجی
  9. آسیب یا هزینه‌های ناشی از خطرات جنگ، اعتصاب، شورش و تروریسم مگر با توافق قبلی بیمه‌گر و بیمه‌گذار

بیمهنامه باربری صادراتی:

شرط ترانزیت، خسارت به ریال تأدیه می‌شود.

شرط حمل با کانتینر یخچال دار، ذکر عبارت فساد و از بین رفتن محموله در بیمه‌نامه واجب است.

شرط دام زنده، باید با ماشین حمل مخصوص انجام شود و تلف شدن از نبود آب و غذا شامل بیمه نمی‌شود.

شرط کشتی‌های غیر طبقه‌بندی‌شده،

شرط نرخ ارز،

در هنگام تنظیم بیمه‌نامه و الحاقیه های باربری باید حتماً معادل ارزی حق بیمه قید شود. به‌علاوه باید نرخ ارز و معادل ارزی حق بیمه نیز درج شود.

بیمه حمل داخلی:

 این نوع بیمه محموله‌هایی را که مبدأ و مقصد و مسیر حمل آن در محدوده جغرافیایی ایران است را در قبال خطرات ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و همچنین تصادف، واژگونی وسیله حمل تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین می‌توان با پرداخت حق بیمه اضافی خطرات دیگری مثل سرقت کلی محموله و خطرات بارگیری و ... را هم تحت پوشش بیمه قرارداد.

 

بیمه‌نامه باربری چیست؟ و چه تعهداتی دارد؟

قرارداد بیمه باربری به‌صورت OPEN COVER:

نوعی قرارداد کلی بیمه برای پروژه‌های بزرگ است که در آن ارزش کل پروژه مورد بیمه-مبادی خرید-نوع وسیله حمل و دیگر موارد مندرج در پرسشنامه باربری در قرارداد ذکر می‌شود. در این مورد چون کالا به‌تدریج در یک یا چند سال حمل می‌شود تمام حمل‌های تدریجی حتی اگر در زمان حمل از طرف فروشنده کالا و یا بیمه‌گذار به بیمه‌گر اعلام‌نشده و بیمه‌نامه نیز صادر نشده باشد بیمه‌گر باید خسارت احتمالی را پرداخت کند.

بیمه مسئولیت شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی:

این شرکت‌ها بر اساس قانون تجارت و سایر مقررات وظیفه‌دارند محمولاتی را که توسط ارسال‌کنندگان و یا صاحبان کالا جهت حمل به مقاصد به آن‌ها سپرده می‌شود را سالم برسانند. جبران انواع خسارت‌های وارد بر محموله وظیفه این شرکت‌ها است. این بیمه‌نامه به‌صورت قرارداد یک‌ساله تنظیم و نرخ حق بیمه آن نیز بسیار کم است. (برای اطلاع دقیق از بارنامه و مزایا و معایب آن بخوانید)

مهلت اعلام خسارت:

طبق ماده 15 قانون بیمه، بیمه‌گذار ظرف مدت 5 روز باید وقوع خسارت را به بیمه‌گر اعلام کند.

مدارک موردنیاز برای اعلام خسارت:

جهت تشکیل پرونده باید مدارک موردنیاز به بیمه تحویل داده شود،

  1. اسناد خرید یا فروش کالا مثل بارنامه، فاکتور و مدارک گمرک و...
  2. حمل‌های داخلی، مدارک مربوط به متصدیان حمل‌ونقل و گزارش مقامات انتظامی و ...

شرایط پرداخت خسارت:

بعد از دریافت مدارک، با توجه به شرایط و نوع بیمه و بازدید از مورد بیمه‌شده با توجه دامنه خسارت و علت آن، طبق فرمول‌های رایج خسارت محاسبه می‌شود. طبق قوانین شرکت، مبلغ خسارت در وجه بیمه‌گذار، نماینده قانونی و یا ذی‌نفع وی پرداخت می‌شود.

اما در حالت کلی شرایطی عمومی در بیمه‌های باربری موجود است:

ماده 1. اگر موردی در قرارداد موردقبول بیمه‌گر نباشد و اعلام‌شده باشد، دیگر جز تعهدات بیمه‌گر محسوب نمی‌شود.

  1. بیمه‌گر
  2. بیمه‌گذار
  3. ذی‌نفع
  4. مورد بیمه
  5. انقضای مدت بیمه، در مورد حمل هوایی 30 روز پس از رسیدن هواپیمای حامل کالا به فرودگاه کشور مقصد اما در مورد حمل زمینی،60 روز بعد از ورود کالا به مرز زمینی مقصد.

شرایط، ماده 7. حمل کالا با کشتی طبقه‌بندی‌شده

ماده 8. بیمه‌گذار باید در ارائه اطلاعات به بیمه‌گر دقت کند

ماده 9. ارزش مورد بیمه

ماده 10. عدم نفع، مقدار آن 10% مجموع قیمت خرید کالا و هزینه حمل آن است.

ماده 11. کالاهایی که به‌صورت جفت یا دست عرضه می‌شوند

ماده 12. مواد مخدر بیمه نمی‌شود مگر آن‌که در توافق‌نامه قانونی ذکرشده باشد.

ماده 13. وظایف بیمه‌گذار در هنگام وقوع خسارت، درخواست پرداخت خسارت، توجه به خسارت‌های مشهود قبل از تحویل گرفتن، در صورت عدم اطمینان از سالم بودن کالا نباید رسید را تحویل متصدیان حمل‌ونقل بدهد و... است.

ماده 14. اختیارات بیمه‌گر در مورد اموال خسارت‌دیده

ماده 15. اسنادی که برای درخواست خسارت باید تحویل داده شوند:

1.اصل بیمه‌نامه

2.اصل سیاهه کالا

3.همه نسخ اصلی بارنامه

4.صورت‌وضعیت کالا در هنگام تحویل 

5.آخرین مقصد مندرج در بیمه‌نامه

6.مکاتبات صورت گرفته با متصدیان حمل‌ونقل

7.برگ رسمی گواهی عدم تحویل صادره از طرف موسسه حمل‌ونقل در صورت عدم تحویل کالا

8.جواز سبز گمرکی

9.گواهی مبدأ

10.گزارش بازدید خسارت

بیمه‌نامه باربری چیست؟ و چه تعهداتی دارد؟

ماده 16. تا 4 هفته خسارت باید پرداخت شود

ماده 17. تقصیر یا مسئولیت افراد در میزان پرداخت خسارت تأثیر دارد

ماده 18. بازدید از مورد خسارت‌دیده تأیید نهایی نیست

ماده 19. اظهارات کتبی لازم است

ماده 20. کالای بیمه‌شده باید تا دو ماه بعد حمل شود

ماده 21. مدت بیمه یک سال و بعد از حمل و خسارت دیدن به مدت دو سال طرفین وقت دارند ادعاهای خود را به نتیجه برسانند و بعد از پایان موعد مقرر بیمه‌نامه منقضی می‌شود.

ماده 22. در صورت اختلاف، هیئت کارشناسی دونفره موضوع را بررسی می‌کنند و به یک کارشناس خبره ارجاع می‌دهند.

ماده 23. خسارت‌هایی که روی کالا اثر می‌گذارند، مثل اشعه‌های رادیواکتیو و... که شامل بیمه نمی‌شوند و قبل‌تر به آن پرداخته‌شده است.

 

تایرهای جدید گودیر، مناسب برای ناوگان‌های حمل و نقل

به تازگی کمپانی گودیر (Goodyear) تایرهای پهن جدیدی روانه بازار گرده است که برای استفاده در ناوگان‌های حمل و نقل و پیمودن مسیرهای طولانی بسیار مناسب است. تایرهای جدید Fuel Max SSD و Fuel Max SST به طور خاص برای استفاده در کامیون‌ها و کشنده‌ها طراحی شده‌اند و کمک می‌کنند میزان مصرف و هزینه سوخت پایین بیاید.

علاوه بر این، فناوری  Goodyear DuraSeal که در هر دو این تایرها به کار گرفته شده است کمک می‌کند که سوراخ‌هایی به قطر 4/1 اینچ به صورت خودکار پر بشوند. البته این فناوری در قسمت دیواره تایرها کار نمی‌کند و سوراخ‌های این قسمت را پر نخواهد کرد.

تایرهای جدید گودیر ویژگی‌های دیگری نیز دارند که از میان آن‌ها می‌توان به یک ترکیب خاص در آج‌ها اشاره کرد که میزان مصرف سوخت را پایین می‌آورد. طرح آج‌ها نیز بهینه‌سازی شده‌اند تا فرسایش کمتری داشته باشند و مسافت‌های بیشتری را بتوان با آن‌ها پیمود. ( برای مطالعه در مورد اهمیت مراقبت از تایر کلیک کنید)

 

تایرهای جدید گودیر، مناسب برای ناوگان‌های حمل و نقل

 

تایر گودیر Fuel Max از شیارهایی پهن بهره می‌برد، با این قابلیت که سنگریزه‌ها را به بیرون پرت می‌کند تا سنگ‌ها باعث سوراخ شدن تایر نشوند و استحکام تایر بالا برود. فناوری دیگری که در این تایر به کار گرفته شده است، فناوری Tredlock است که ترک‌های بسیار ریز را پر می‌کند تا تایرها بهتر بتوانند پایداری و استحکام‌شان را در مسیرهای طولانی حفظ کنند. علاوه بر این، با استفاده از این فناوری، در تمام فصول سال چسبندگی مناسبی بین تایر و سطح جاده ایجاد می‌شود.

به اعتقاد کمپانی سازنده، کاهش مصرف سوخت برای ناوگان‌های حمل بار بسیار اهمیت دارد، ولی این شرکت‌ها می‌خواهند از مزایای عملکرد بالای یک تایر خوب نیز بهره‌مند بشوند. تایرهای جدید برای مدت‌های طولانی کار می‌کنند و چسبندگی بسیار خوبی نیز دارند. انتظار می‌رود تایرهای جدید و پهن Fuel Max SST و Fuel Max SSD آمیزه‌ای مناسب از ویژگی‌های فوق در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بدهند و به ناوگان‌های حمل بار کمک کنند عملکرد خودشان را بهینه‌سازی کرده و هزینه‌های سوخت و تعمیر و نگهداری را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

گفتنی است این تایرهای جدید در سایز 445/50R22.5 در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

نسل جدید کامیون‌های برقی

شرکت‌های مختلف با رویکرد رو به آینده در تولید کامیون برقی، توانسته اند توجه مدیران ناوگان‌های باری و رانندگان کامیون را که مدت‌ها از نبود نوآوری در صنعت کامیون سازی شکایت داشته‌اند، به دست بیاورند.

صنعت کامیون رانی، تعداد بسیار زیادی راننده را در خود جای‌داده است. بنابراین این صنعت خیلی بزرگ است و جای نوآوری زیادی در آن وجود دارد. اما به‌رغم کمبود راننده و مشکلات دیگر، ابداعات لازم برای تسریع حمل‌ونقل کامیونی سرعت کمی داشته است. از سوی دیگر، مسئله هزینه سوخت نیز مطرح است. در سال‌های اخیر هزینه سوخت رو به کاهش بوده است اما همچنان دغدغه مهمی برای این صنعت باقی‌مانده است. بنابراین عجیب نیست که دست‌اندرکاران این صنعت از بابت پتانسیل بالای حل مشکل توسط کامیون برقی هیجان‌زده باشند.

هزینه اولیه خرید این مدل کامیون‌های برقی از کامیون‌های متعارف بالاتر است اما ازآنجاکه به‌جای سوخت از برق استفاده خواهد شد، هزینه اضافی اولیه جبران می‌شود. همچنین برخی ویژگی‌های آن باعث می‌شود که هزینه نگهداری و تعمیرش کاملاً پایین‌تر از کامیون‌های عادی باشد. تنها نکته‌ای که هنوز مانع از همه‌گیر شدن استفاده از کامیون برقی می‌شود این است که باید اعتماد به استفاده از آن در جاده‌ها به وجود بیاید و این کار زمان می‌برد.

واقعیت این است که تقاضای زیادی برای کامیون برقی در برخی نقاط جهان وجود دارد؛ به‌خصوص در مناطقی مثل اروپا که به مسئله آلودگی هوا و تأثیر منفی سوخت‌های دیزلی روی محیط‌زیست اهمیت زیادی داده می‌شود.

در راستای حفظ محیط‌ زیست؛ دریکی از جشنواره‌های معتبر، کامیون برقی مخصوص حمل چوب شرکت سوئدی اینراید مجهز به فناوری خودران سطح 4 رونمایی شد.

جشنواره‌ی سرعت گودوود، هرسال مجموعه‌ای از متنوع‌ترین خودروهای جهان را گرد هم می‌آورد تا هزاران علاقه‌مند به دنیای خودرو برای شرکت در این مراسم، اقدام کنند. امسال مصادف با سالگرد 25 سالگی اولین برگزاری جشنواره‌ی سرعت گودوود در سال 1993 بود؛ در طول این 25 سال، گودوود اهمیت خود را در صنعت خودروسازی تثبیت کرده است. خودروسازان معمولاً با قدرتمندترین سوپر اسپرت‌ها و لوکس‌ترین خودروهای خود در گودوود حاضر می‌شوند، اما این فقط بخشی از صدها مدل متنوع در زمین‌های سرسبز گودوود است.

نسل جدید کامیون‌های برقی

 

T/Log کامیون برقی برای حمل چوب

یکی از شرکت‌های متفاوت امسال، برند سوئدی اینراید (EINRIDE)، با جدیدترین محصول خود به بریتانیا آمده بود. این شرکت که در سال 2016 بنیان گذاشته‌شده است، در حوزه‌ی خودروهای خودران فعالیت می‌کند. T/Log جدیدترین محصول اینراید، یک کامیون تمام برقی و خودران مخصوص حمل چوب است. T/Log با داشتن قابلیت‌های قابل‌توجه حرکت در مسیرهای آف رود، کامیونی قدرتمند برای حمل چوب در جاده‌های جنگلی است.

رابرت فلک، مدیرعامل اینراید در جریان رونمایی اولین کامیون تمام برقی و خودران حمل چوب دنیا گفت: ما در اینراید باهدف پیشتازی در تغییر حمل‌ونقل فعلی به سیستم پاک و تجدید پذیر، همواره در حال نوآوری در فناوری خودران و خودروهای تمام برقی هستیم. T/Log می‌تواند در محیط‌ های سرسخت به‌راحتی دوام بیاورد. ما در این حوزه تازه‌وارد هستیم، اما از طرفی پتانسیل خودروهای برقی در این زمینه قابل‌توجه است.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده، T/Log به لطف پلتفرم خودران انویدیا، از فناوری خودران سطح 4 بهره می‌برد. این کامیون به کابین راننده مجهز نیست اما باوجود فناوری کنترل ریموت فانتوم اوتو، قابلیت کنترل از راه دور حتی بافاصله چند صد کیلومتر را دارد. در فناوری کنترل از راه دور فانتوم اوتو (Phantom Auto)، می‌توان با ارتباط 4G خودرو را که پتانسیل فراوانی در حوزه‌های مختلف مانند حمل چوب و خودروهای معدن دارد، کنترل کرد. T/Log با ابعاد 2552 متر عرض، 3563 متر ارتفاع و 7338 متر طول به باتری 300 کیلووات ساعتی با شعاع حرکتی 193 کیلومتر در یک‌بار شارژ مجهز بوده و ظرفیت کامل بارگیری آن 16 تن است.

 

نسل جدید کامیون‌های برقی

 

به دلیل نبودن کابین راننده، T/Log ابعاد بزرگی ندارد و درواقع فضای بار بیشتری در اختیار می‌گذارد؛ همین مورد در هزینه‌های تولید نیز تأثیر قابل‌توجهی گذاشته است. علاوه بر این نبود سیستم تهویه مطبوع یا سیستم‌های مختلف رفاهی و کمک‌راننده، به معنی مصرف بهینه‌ی انرژی و حرکت مطلق با استفاده از باتری‌ها حتی در محیط‌های ناهموار است.

کامیون حمل چوب اینراید به نرم‌افزار راه‌یابی پیشرفته نیز مجهز است. بر اساس این نرم‌افزار وضعیت ترافیکی مسیر سنجیده می‌شود و بر اساس آن مسیر تغییر می‌کند و همین موضوع باعث تنظیم مصرف انرژی می‌شود. نبود کابین راننده در این کامیون باعث کاهش یافتن هزینه‌های بالای ساخت کامیون شده است. با استفاده از سیستم کنترل از راه دور می‌توان چندین کامیون را هم‌زمان هدایت کرد که در وقت و زمان و هزینه می‌توان خیلی صرفه‌جویی کرد.

عدم تولید گازهای گلخانه‌ای نیز از نکات مثبت این کامیون است. به لطف وجود دوربین‌ها و رادارها این کامیون در زاویه 360 درجه‌ای خود به محیط پیرامونش تسلط کامل دارد. این مورد باعث بالا رفتن ایمنی کامیون می‌شود و هدایت آن در مسیر و شرایط سخت را بسیار آسان می‌کند.

 

نسل جدید کامیون‌های برقی

 

شاید برخی افراد در اولین واکنش نگران بی‌کاری و از دست دادن شغل باشند، اما هنوز هم در شرایط زیادی به اپراتور انسانی نیاز است. حداقل فرصت کار کردن در محیط‌ها و شرایط کاری مناسب‌تر با مسئولیت‌های پیچیده‌تر و مهم‌تر برای افراد بیشتر فراهم می‌شود.

مقامات اینراید امیدوار هستند که T/Log تا سال 2020 به جاده‌ها برسد.