رانندگان کامیون اجناس و بارها را از جایی بهجای دیگر حمل میکنند البته این شغل دارای مشکلاتی مانند: سختی کار، حوادث جادهای و سرما و گرما نیز است که بهتازگی جزو مشاغل سخت بهحساب میآید و علاقهمندان زیادی هم دارد. بعضی از رانندگان کامیون برای شرکت های مشخصی کار می کنند و برخی دیگر به صورت مستقل که البته در هر صورت این شغل سختی خود را دارد و از نظر سلامت و ... دارای اهمیت ویژه ای است.
راننده کامیون در هفته باید مقدار ساعت معینی را کار کند. البته اغلب بهصورت نامنظم و در بسیاری مواقع در شبها رانندگی میکنند. رانندگان بینشهری معمولاً روزهای زیادی را از خانه دور هستند که باید بتوانند در شبها و هر نوع آب و هوایی رانندگی کنند. این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است چراکه رانندگی در شب نیاز به مهارت بیشتری دارد و در صورت عدم سلامت و مهارت راننده ممکن است برای باقی خودروهای در حال تردد در جاده خطرات جبرانناپذیری به بار بیاید.
رانندگی شغلی است که به علل مختلف میتواند منجر به انواع بیماریها شود، بهعنوان مثال: راننده همیشه کارش در حالت نشسته است که کار نشسته از عواملی است که باعث میشود فرد مستعد بیماریهای قلبی عروقی شود. ارتعاشات ماشین نیز فرد را مستعد بیماریهای اسکلتی-عضلانی میکند. همه این موارد به دلیل این است که رانندهها تحرک بدنی چندانی ندارند و همین موضوع موجب ایجاد عوارض جسمی مختلفی در رانندهها میشود.
ازآنجاکه تصادفهای جادهای عامل مهم مرگومیر است، کلید کاهش تصادفهای جادهای، صدور کارت سلامت برای رانندگان کامیون است. به همین دلیل مراجع مربوط در این مورد سختگیری بیشتری را در نظر میگیرند چراکه سلامت رانندگان کامیون تا حدودی سلامت جادهها را تضمین میکند و از بروز مشکلات و تصادفات جادهای جلوگیری میکند.
به علت سپری شدن بیشتر زمان رانندگان در مسیرهای جادهای و عدم دسترسی به مراکز پزشکی و با توجه به اینکه این افراد اغلب در حال رانندگی با خودروهای سنگین و فوق سنگین هستند در صورت بروز مشکل جسمی و یا روحی برای رانندگان امکان رخ دادن فجایع جادهای وجود دارد و به طبع رانندگان جادهای الزاماً باید دارای کارت سلامت باشند که برای این منظور رانندگان لازم است برای انجام معاینات و بررسی سلامت روحی و جسمی به مراکز طب کار مراجعه کنند.
افراد زیر چهل سال
برای افراد زیر چهل سال معاینات غربالگری بیناییسنجی، شنواییسنجی و تست روانشناسی برای صدور کارت سلامت راننده در نظر گرفتهشده است که این افراد با مراجعه به مراکز طب سلامت در استان یا نزدیکترین مرکز به محل اقامت خود میتوانند معاینات را انجام بدهند.
افراد بالای چهل سال
برای افراد بالای چهل سال هم علاوه بر آزمایشهای مذکور باید آزمایش نوار قلب هم انجام شود.
اهمیت آموزش نکات حفظ سلامت به رانندگان در مراکز طب کار و بیماریها به این صورت است که رانندگانی که برای نخستین بار به مراکز طب کار و بیماریهای شغلی برای صدور کارت سلامت مراجعه میکنند باید در کلاسهای آموزشی که در مورد مباحث پایه شناسایی و درمان بیماریهای مختلف است شرکت کنند و دوره موردنظر را بگذرانند. بعداز اینکه این آزمایشها برای افراد انجام شد سپس اطلاعات توسط یک نرمافزار جامع اینترنتی وارد سایت سازمان راهداری و حملونقل جادهای کل کشور میشود.
شناخت بیماری و راه درمان یا کنترل آن باعث میشود فرد با خیالی آسوده به زندگی خود ادامه دهد چراکه میداند بیماری مانع پیشرفت در کار نمیشود و فقط کافی است با کنترل آن بهراحتی به کار خود ادامه دهد.
راننده کامیون با خود ارزش زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد میکند. حملونقل مواد اولیه و یا هر موادی که برای صنایع موردنیاز است از مبدأ به مقصد که اهمیت ویژهای در اقتصاد کشور و رونق آن دارد و همین موضوع نشاندهنده اهمیت سلامت روانی و جسمی رانندگان است.در جوامع امروزی به این شغل اهمیت ویژه ای می دهند چرا که بسیاری از عملیات های حمل و نقلی در جاده ها صورت می گیرد.
گزارشها حاکی از آن است که آخوندی در حاشیه جلسه با نمایندگان کانونهای صنفی رانندگان و کامیون داران، در جمع خبرنگاران گفت: من جلسهای را در تاریخ پنجم خردادماه با کانونهای مختلف رانندگان و کامیون داران از سراسر کشور و استانهای مختلف داشتم. در آن جلسه مسائلی درباره بحث قیمتها، نحوه ارتباط با شرکتها، نحوه اعلام بار، بحث بارگیری در بندرها، تأمین اجتماعی، نحوه تأمین قطعات یدکی، لاستیک و مسائل مختلف دیگری مطرح شد.
وی ادامه داد: همان موقع قرار گذاشتیم که جلسات مشترکی بین سازمان راهداری و کانونهای مختلف حملونقلی، عمدتاً در بخش رانندگان و صاحبان کامیون مطرح شود تا تمام این موارد را مشترک پیگیری کنیم. این روند پیگیری شد تا اینطور نباشد که ما وعدهای دهیم و مطالبهای یکطرفه در طرف مقابل ایجاد شود. معتقدیم که باید تماممسیر را باهم پیش برویم.
آخوندی با اشاره به جلسه اخیر خود با این نمایندگان گفت: امروز جلسهای داشتیم تا ببینیم بعد از گذشت شش هفته از جلسه اول چه اتفاقاتی رخداده است و مجدداً هم همکاران من در سازمان راهداری و هم نمایندگان بخشهای مختلف حملونقلی در این جلسه حضور داشتند و همه موارد را باهم مرور کردیم.
این وزیر دولت دوازدهم با اشاره به تحقق افزایش 20% کرایه حمل بار گفت: از جهت قیمت توافقی صورت گرفته بود که قیمت بر اساس توافق صاحب بار و نظام حملونقل شکل بگیرد. رشد میانگین 20 درصدی در کرایه حمل بار نیز پذیرفتهشده بود. بر اساس گزارش، این افزایش 20 درصدی در مسیرهای مختلف، متفاوت بود اما میانگین رشد همان 20% توافق شده بود که البته بر اساس توافق دوطرفه شکلگرفته بود.
وزیر راه و شهرسازی یکی از مطالبات رانندگان را اصلاح ارتباط با شرکتهای حملونقلی دانست و گفت: بحث بسیار مهمی که رانندگان و صاحبان کامیون مطرح میکنند نحوه ارتباطشان با شرکتهای حملونقل است. یکی از بحثها این بود که برخی شرکتها به حقوق رانندگان بیتوجه هستند. برای اینکه این موضوع از حالت گله خارج شود، با کمک صنوف توافق کردیم که سامانهای ایجاد شود و اگر رانندهای در هرلحظه و هر جا احتمال دهد که حقی از او ضایعشده، بلافاصله شکایت کند. ما نیز سریعاً بر اساس مادههای 11 و 12 قانون به شکایت رسیدگی میکنیم.
آخوندی با اشاره به ایجاد نظام شکایت تلفنی افزود: خوشبختانه این روش موفقیتآمیز بود. طی این مدت 385 مورد شکایت ثبتشده و در کمیسیون بلافاصله رسیدگی شد.
نکته قابلتوجه این است که در این 45 روز تمام 385 مورد شکایت موردبررسی قرار گرفت.65 مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت شد.224 مورد منجر به جریمه نقدی شرکت شد و در 50 مورد نیز به شرکتها تذکر جدی داده شد. در 46 مورد نیز شکایت وارد نبود.
وی در ادامه گفت: بنابراین یک سیستم فوری ایجادشده که اگر رانندهای حس کند در حقش ظلم شده میتواند سریعاً شکایت کرده و رسیدگی ما نیز فوری است. معتقدم بعد از مدتی شکایتها کاهش پیدا خواهد کرد و ارتباط بین شرکتها و رانندگان که با بینظمی همراه بوده نظم بهتری پیدا میکند.
وزیر دولت دوازدهم وجود قراردادهای غیررسمی را یکی از دیگر مشکلات صنف کامیون داران دانست و گفت: از رانندگان میخواهیم که از هیچ قرارداد شفاهی تبعیت نکنند. همه قراردادها باید مستند، کتبی و شفاف باشد. ما قطعاً نمیخواهیم در حق شرکتها، صاحبان کامیون، رانندگان و مشتری اجحاف شود و هرکسی باید بر اساس قانون از حق قانونی خود بهرهمند شود. لازمه این مورد این است که همه قراردادها بر مبنای قانون و بهصورت کتبی باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأمین قطعات مصرفی ماشینآلات سنگین برای رانندگان گفت: نکته دیگری که بسیار مهم است بحث دسترسی به قطعات پرمصرف کامیونها است. هماهنگیهای بسیار خوبی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتهایم. مقادیری لاستیک اختصاص داده شد که در اختیار کانونها و انجمنها قرار داده شد تا خود میان رانندگان توزیع کنند، چراکه ما بههیچعنوان وارد بحث توزیع نمیشویم.(توزیع 35هزار لاستیک دولتی در پایانه بار بندرعباس سندی بر تصدیق این موضوع است)
وی در ادامه گفت: خود انجمنها و اتحادیهها میتوانند مستقیماً برای واردات قطعه و لاستیک ثبت سفارش کنند. ما همجهت تخصیص ارز تمام پشتیبانی لازم را خواهیم داشت تا کانونها بتوانند کار خود را راحتتر انجام دهند.(خرید لاستیک با ارز دولتی)
آخوندی در رابطه با بحث تأمین اجتماعی رانندگان نیز گفت: در بحث تأمین اجتماعی، مذاکرات مستقیم دوستان با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و این مذاکرات ادامه خواهد داشت. برخی اختلافات حلوفصل شده و برخی دیگر نیز کماکان مورد مذاکره است، من نیز حتماً در هیئتوزیران پیگیر کارخواهم بود.
این عضو کابینه با تأکید بر اهمیت نظارت عمومی افزود: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که هیچ نظارتی مانند نظارت عمومی نیست. به نظر ما رانندگان و صاحبان کامیون برای آنکه بتوانند به حقوق خود برسند، باید بر تمام فرآیند نظارت داشته باشند. ما با آنها همراه هستیم تا اگر جایی در حق رانندهای اجحاف شد سریعاً رسیدگی کنیم.
آخوندی در پایان صحبتهای خود گفت: در برخی موارد مانند نظام نوبتدهی بار یا فرآیند بارگیری در بندرها با مشکلاتی روبهرو هستیم. مقرر شد که تمام این مسائل از ابتدا تا انتها مرور شود و اگر جایی لازم است فرآیندها مورد تجدیدنظر قرار بگیرد حتماً اصلاحات لازم انجام خواهد شد.
گزارشها حاکی از آن است که آخوندی در حاشیه جلسه با نمایندگان کانونهای صنفی رانندگان و کامیون داران، در جمع خبرنگاران گفت: من جلسهای را در تاریخ پنجم خردادماه با کانونهای مختلف رانندگان و کامیون داران از سراسر کشور و استانهای مختلف داشتم. در آن جلسه مسائلی درباره بحث قیمتها، نحوه ارتباط با شرکتها، نحوه اعلام بار، بحث بارگیری در بندرها، تأمین اجتماعی، نحوه تأمین قطعات یدکی، لاستیک و مسائل مختلف دیگری مطرح شد.
وی ادامه داد: همان موقع قرار گذاشتیم که جلسات مشترکی بین سازمان راهداری و کانونهای مختلف حملونقلی، عمدتاً در بخش رانندگان و صاحبان کامیون مطرح شود تا تمام این موارد را مشترک پیگیری کنیم. این روند پیگیری شد تا اینطور نباشد که ما وعدهای دهیم و مطالبهای یکطرفه در طرف مقابل ایجاد شود. معتقدیم که باید تماممسیر را باهم پیش برویم.
آخوندی با اشاره به جلسه اخیر خود با این نمایندگان گفت: امروز جلسهای داشتیم تا ببینیم بعد از گذشت شش هفته از جلسه اول چه اتفاقاتی رخداده است و مجدداً هم همکاران من در سازمان راهداری و هم نمایندگان بخشهای مختلف حملونقلی در این جلسه حضور داشتند و همه موارد را باهم مرور کردیم.
این وزیر دولت دوازدهم با اشاره به تحقق افزایش 20% کرایه حمل بار گفت: از جهت قیمت توافقی صورت گرفته بود که قیمت بر اساس توافق صاحب بار و نظام حملونقل شکل بگیرد. رشد میانگین 20 درصدی در کرایه حمل بار نیز پذیرفتهشده بود. بر اساس گزارش، این افزایش 20 درصدی در مسیرهای مختلف، متفاوت بود اما میانگین رشد همان 20% توافق شده بود که البته بر اساس توافق دوطرفه شکلگرفته بود.
وزیر راه و شهرسازی یکی از مطالبات رانندگان را اصلاح ارتباط با شرکتهای حملونقلی دانست و گفت: بحث بسیار مهمی که رانندگان و صاحبان کامیون مطرح میکنند نحوه ارتباطشان با شرکتهای حملونقل است. یکی از بحثها این بود که برخی شرکتها به حقوق رانندگان بیتوجه هستند. برای اینکه این موضوع از حالت گله خارج شود، با کمک صنوف توافق کردیم که سامانهای ایجاد شود و اگر رانندهای در هرلحظه و هر جا احتمال دهد که حقی از او ضایعشده، بلافاصله شکایت کند. ما نیز سریعاً بر اساس مادههای 11 و 12 قانون به شکایت رسیدگی میکنیم.
آخوندی با اشاره به ایجاد نظام شکایت تلفنی افزود: خوشبختانه این روش موفقیتآمیز بود. طی این مدت 385 مورد شکایت ثبتشده و در کمیسیون بلافاصله رسیدگی شد.
نکته قابلتوجه این است که در این 45 روز تمام 385 مورد شکایت موردبررسی قرار گرفت.65 مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت شد.224 مورد منجر به جریمه نقدی شرکت شد و در 50 مورد نیز به شرکتها تذکر جدی داده شد. در 46 مورد نیز شکایت وارد نبود.
وی در ادامه گفت: بنابراین یک سیستم فوری ایجادشده که اگر رانندهای حس کند در حقش ظلم شده میتواند سریعاً شکایت کرده و رسیدگی ما نیز فوری است. معتقدم بعد از مدتی شکایتها کاهش پیدا خواهد کرد و ارتباط بین شرکتها و رانندگان که با بینظمی همراه بوده نظم بهتری پیدا میکند.
وزیر دولت دوازدهم وجود قراردادهای غیررسمی را یکی از دیگر مشکلات صنف کامیون داران دانست و گفت: از رانندگان میخواهیم که از هیچ قرارداد شفاهی تبعیت نکنند. همه قراردادها باید مستند، کتبی و شفاف باشد. ما قطعاً نمیخواهیم در حق شرکتها، صاحبان کامیون، رانندگان و مشتری اجحاف شود و هرکسی باید بر اساس قانون از حق قانونی خود بهرهمند شود. لازمه این مورد این است که همه قراردادها بر مبنای قانون و بهصورت کتبی باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأمین قطعات مصرفی ماشینآلات سنگین برای رانندگان گفت: نکته دیگری که بسیار مهم است بحث دسترسی به قطعات پرمصرف کامیونها است. هماهنگیهای بسیار خوبی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتهایم. مقادیری لاستیک اختصاص داده شد که در اختیار کانونها و انجمنها قرار داده شد تا خود میان رانندگان توزیع کنند، چراکه ما بههیچعنوان وارد بحث توزیع نمیشویم.(توزیع 35هزار لاستیک دولتی در پایانه بار بندرعباس سندی بر تصدیق این موضوع است)
وی در ادامه گفت: خود انجمنها و اتحادیهها میتوانند مستقیماً برای واردات قطعه و لاستیک ثبت سفارش کنند. ما همجهت تخصیص ارز تمام پشتیبانی لازم را خواهیم داشت تا کانونها بتوانند کار خود را راحتتر انجام دهند.(خرید لاستیک با ارز دولتی)
آخوندی در رابطه با بحث تأمین اجتماعی رانندگان نیز گفت: در بحث تأمین اجتماعی، مذاکرات مستقیم دوستان با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و این مذاکرات ادامه خواهد داشت. برخی اختلافات حلوفصل شده و برخی دیگر نیز کماکان مورد مذاکره است، من نیز حتماً در هیئتوزیران پیگیر کارخواهم بود.
این عضو کابینه با تأکید بر اهمیت نظارت عمومی افزود: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که هیچ نظارتی مانند نظارت عمومی نیست. به نظر ما رانندگان و صاحبان کامیون برای آنکه بتوانند به حقوق خود برسند، باید بر تمام فرآیند نظارت داشته باشند. ما با آنها همراه هستیم تا اگر جایی در حق رانندهای اجحاف شد سریعاً رسیدگی کنیم.
آخوندی در پایان صحبتهای خود گفت: در برخی موارد مانند نظام نوبتدهی بار یا فرآیند بارگیری در بندرها با مشکلاتی روبهرو هستیم. مقرر شد که تمام این مسائل از ابتدا تا انتها مرور شود و اگر جایی لازم است فرآیندها مورد تجدیدنظر قرار بگیرد حتماً اصلاحات لازم انجام خواهد شد.
به گزارش آسان پدیا به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان هرمزگان؛ داریوش باقرجوان گفت: در راستای توزیع عادلانه و مناسب لاستیک با کیفیت و ارزان قیمت در بین رانندگان فعال بخش حمل و نقل جادهای هرمزگان، ۳۵ هزار حلقه لاستیک یارانهای به رانندگان داده میشود.
داریوش باقرجوان افزود: هرمزگان به عنوان اولین استان در سطح کشور اقدام به توزیع لاستیک با قیمت مناسب در بین رانندگان فعال بخش حمل و نقل جادهای هرمزگان کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای هرمزگان با اشاره به اینکه توزیع و پخش ۳۵ هزار حلقه لاستیک یارانهای در ۲ فاز انجام میشود، ادامه داد: در فاز اول۱۰ هزار حلقه و در فاز دوم ۲۵ هزار حلقه بین رانندگان متقاضی و فعال بخش حمل و نقل جاده ای توزیع خواهد شد.
باقرجوان در پایان گفت : رانندگانی که تمایل به دریافت لاستیک یارانهای دارند میتوانند از ۲۶ تیرماه به انجمن رانندگان واقع در پایانه بار بندرعباس مراجعه کنند.
در این میان گروه کمی از اپلیکیشنهای ارائهدهنده خدمات موفق میشوند روزبهروز پیشرفت کنند و کیفیت خدمات ارائهشده به مشتریانشان را بالا ببرند.البته تکنولوژی همیشه هم خوشایند همه نیست.
حالا درزمینه بازارگاههای اینترنتی اپلیکیشنهای زیادی پیدا شدهاند که تنها بر نگرانی شرکتهای حملونقل و متصدیان آنها افزودهاند و کمر به حذف آنها بستهاند؛ در این میان یکی از این بازارگاه ها مأموریت خود را بالعکس تعریف کرده است.
این بازارگاه موفقیت خود را همراستای ماندگاری و موفقیت شرکتهای حملونقلی تشریح میکند. آسانبار حالا تخصصیترین وبسایت و اپلیکیشن حملونقل بار در کشور شناخته میشود که تجربهای متفاوت برخلاف دیگر اپلیکیشنها را به رانندگان و شرکتهای حملونقل در سراسر کشور ارائه میکند.
آسانبار نهتنها برخلاف دیگر شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی در پی حذف شرکتهای حملونقل (باربریها) در کشور نیست، بلکه به نقش پررنگ آنها در صنعت حملونقل اعتقاد دارد و بر این باور است که شرکتهای حملونقل مهرههای کلیدی این صنعت هستند و باید همیشه نقش خود را بازی کنند. آسانبار اکنون یکی از سه بازارگاه اینترنتی است که مجوز فعالیت از سازمان راهداری و حملونقل جادهای کل کشور را دارد و البته متفاوت با دو بازارگاه دیگر کار میکند.(بازارگاههای الکترونیکی، دوست یا دشمنِ شرکتهای حملونقل؟برای مطالعه کلیک کنید)
اساس کار بازارگاههای موجود بر این است که اعلام بار میکنند و درنتیجه شرکتهای حملونقلی بهعنوان یک واسطه حذف میشوند؛ اما در آسانبار شرایط متفاوت است. این بازارگاه ازقضا اعتقاد دارد باید شرکتها بهعنوان صاحبان چند دهه تجربه باقی بمانند و از بستر اینترنت برای پیشبرد فعالیت خود استفاده کنند؛ بستری که بازارگاهی مثل آسانبار در اختیار آنها قرار میدهد. آسان بار عملا پل ارتباطی بین شرکتهای حملونقل و رانندگان است. اساسا آسانبار خود را یک مجموعه نرمافزاری تعریف کرده که شرایط کار را برای بازیگران حملونقلی تسهیل میکند و خود یک شرکت حملونقلی نیست
رهگیری بار، سوابق ارسال بار، لیست رانندههایی که با آنها کار کرده و... برخی خدماتی است که در سیستم سنتی شرکتهای حملونقل وجود نداشته و آسانبار این ویژگیها را برای شرکتها فراهم میکند.
مدیران آسانبار تأکید دارند که از روز اول هدفمان فعالیت حملونقلی نبوده و کاملا روی بستر آیتی فعالیت کرده و یک شرکت فناوری اطلاعات دارند نه یک شرکت حملونقل.
منبع: تین نیوز