آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

برخورد تانکر سوخت و اتوبوس مسافری در سنندج

در تاریخ 19 تیرماه، دراثر برخورد یک تانکر سوخت عراقی با یک اتوبوس مسافری در سنندج، همگی سرنشینان اتوبوس جان باختند.

متاسفانه هنوز آمار دقیقی از تلفات این حادثه اعلام‌نشده؛ اما به‌دلیل شرایط حریق ناگهانی اتوبوس، مسافران قادر به فرار از اتوبوس نبوده‌اند.

سرهنگ رمضان نادری، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی سنندج گفت: تانکر سوخت از بلوار دکتر حسینی سنندج درحرکت بوده که با اتوبوسی که از پایانه خارج‌شده است، برخورد می‌کند.

به گفته سرهنگ نادری، دلیل اصلی این سانحه تلخ بریدن ترمز تانکر و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه بوده است.

برخورد تانکر سوخت و اتوبوس مسافری در سنندجبرخورد تانکر سوخت و اتوبوس مسافری در سنندج

شاهدان عینی این تصادف می‌گویند: «انفجار تانکر سوخت موجب شده مسافرین داخل اتوبوس نتوانند خود را نجات دهند و به‌نظر می‌رسد تمامی مسافرین جان خود را ازدست‌داده‌اند.» به گفته این افراد شدت انفجار به حدی زیاد بوده که به چند دستگاه خودرو سواری اطراف خیابان هم خسارات جدی واردشده است.

به گفته زندی در این حادثه که با انفجار شدید همراه بود دو دستگاه خودروی وانت پیکان و خودرویی که قابل‌شناسایی نبود هم از بین رفتند.

به گفته او ۱۸ هزار لیتر مواد سوختی آتش گرفت اما راننده و شاگرد راننده اتوبوس نجات پیدا کردند. به‌نظر می‌رسد 14 مسافر اتوبوس همگی کشته‌شده‌اند و تنها راننده و کمک‌راننده موفق به فرار از اتوبوس شده‌اند.

همزمان با این سانحه تلخ، پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان سه روز عزای عمومی در استان کردستان را اعلام کرد.

منبع: تین نیوز

اخذ غیرقانونی دفترچه رانندگان

مختار داوودی، عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور گفت: در کدام قانون قضایی آمده است که یک نفر می‌تواند یک شهروند ایرانی را بدون دادگاه؛45 روز از کار محروم کند، وی خواستار رسیدگی به این موضوع شد تا معضل اخذ اخذ غیرقانونی دفترچه رانندگان به‌عنوان جریمه تخلف رانندگی سریع‌تر رفع شود.

این مقام صنفی اظهار کرد: در رابطه با اخذ غیرقانونی دفترچه رانندگان بسیار دچار مشکل می‌شوند، درحالی‌که این مشکل از سوی پلیس برای رانندگان ایجاد می‌شود. اما باید توجه داشت که اخذ غیرقانونی دفترچه رانندگان به‌هیچ‌وجه قانونی نیست و وقتی‌که بیشتر به عمق مسئله دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که این کار خلاف قانون است و هیچ توضیحی برای این کار پذیرفته نیست.

در کدام قسمت از قانون گفته‌شده که یک نفر را می‌توان بدون وکیل و دادگاه قانونی از فعالیت و کار محروم کرد؟ اگر این قانون وجود دارد لااقل باید شفاف‌سازی شود که در چه زمانی این قانون به تصویب مجلس رسیده است. حتی اگر بخشنامه داخلی است که مسئولان یک سازمان می‌توانند برای کارکنان همان سازمان تصمیم بگیرند نه‌بخشی از کارگران جامعه.

اگر به قانون کار دقت کنیم به‌طور کامل گفته‌شده است که در دعاوی کارگر در هیئت‌های تشخیص و مراجع حل اختلاف دیوان، کارگر از پرداخت هرگونه هزینه‌ای معاف است تا مبادا کارگر به دلیل نداشتن هزینه از پیگیری حق‌وحقوقش محروم و منصرف شود.(برای مطالعه کامل مقاله در مورد مطالبات رانندگان کامیون کلیک کنید)

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قشر رانندگان کامیون، پلیس باید راه‌حل دیگری را جایگزین کند. مثلاً ترتیبی اتخاذ شود تا اخذ غیرقانونی دفترچه رانندگان که باعث میشود که راننده بلافاصله از کار محروم شود، لغو شود و به جای آن نوع دیگری از جریمه اعمال شود.

در همه احکام قضایی زمانی که متهم محکوم می‌شود تمام حقوق واقعی وی برای امرارمعاش افراد تحت تکلفش قطع نمی‌شود. اما با اخذ غیرقانونی دفترچه رانندگان، این اتفاق برای رانندگان رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده تا تجدیدنظری بر این مدل اعمال قانون انجام شود. باید مسئولان راهور ناجا راهکار مناسب‌تری را جایگزین این جکم کنند تا هر مأمور پلیس‌راهی نتواند به‌راحتی حکم قطع معاش رانندگان را صادر کند و آنی به مرحله اجرا درآورد.

در حال حاضر عوامل انتظامی یا پلیس به دلیل تخلفات کوچک و بزرگ با بر اساس اخبار دریافت شده، سریعاً دفترچه را توقیف نموده و این کار آغاز گرفتاری و بیکاری و... در زمان عودت دفترچه و نهایتاً ثبت تخلف در صفحه پایانی و... برای راننده است.

کارشناسان و فعالان این بخش برای حل این مشکل پیشنهاد داده اند که:

طرحی تهیه و ارائه شود که بر اساس آن درصورتی‌که به هر دلیل مأموران پلیس و یا هر مقام انتظامی و پلیس‌راه و... بخواهند دفترچه راننده را توقیف کنند به‌جای این عمل دفترچه وی را به کمیته رسیدگی به تخلفات رانندگی منجر به توقیف دفترچه که به همین منظور ایجاد می‌گردد ارجاع دهند و در آنجا راننده بتواند به‌صورت عادلانه قضاوت گردد.

اخذ غیرقانونی دفترچه رانندگان

داوود مختاری گفت: هر هیئت می‌تواند متشکل از نماینده حقوقی راننده (مثل اداره کار که هر فرد می‌تواند نماینده جهت دفاع معرفی کند) در صورت تمایل راننده، نماینده از انجمن صنفی رانندگان، نماینده از اداره حمل‌ونقل و بخش مسافر و کالا، نماینده پلیس‌راه استان و یا در صورت شکایت حضور شخص شاکی و ... باشد حتی با حق تحدید نظرخواهی نسبت به‌حکم صادره از شورا یا کمیته رسیدگی به تخلفات منجر به توقیف دفترچه که صرفاً بدین منظور تشکیل‌شده است.

در ابتدا شاید عملی شدن این طرح مشکل به نظر برسد اما موجب امنیت شغلی و حرفه‌ای رانندگان خواهد شد، این امنیت خاطر و امنیت شغلی در کاهش تصادفات و برطرف شدن بسیاری از گرفتاری‌ها و بیکاری (پرداخت حق بیمه، اقساط بانکی و مخارج زندگی) مؤثر واقع می‌شود.

به این دلیل است که رانندگان ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای معتقدند اخذ و رسید دفترچه رانندگی که جواز کسب آنان محسوب می‌شود روش مناسبی برای اعمال قانون نیست.

تنها راه برون‌رفت از مشکلات بازگشت همه به قانون و فرود آوردن سر تعظیم در برابر قانون است و اول‌ازهمه مجریان قانون باید پیش‌قدم شوند.

منبع: تین نیوز

اعمال قانون تناژ در جاده ها

بر اساس نظریه کارشناسان، حمل اضافه‌بار باعث آسیب رسیدن به راه‌ها و پل‌ها می‌شود. حمل بار بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه، شبکه راه‌های کشور را که با صرف هزینه‌های زیاد ساخته‌شده‌اند دچار خرابی سریع‌تری می‌کند.

در جهت جلوگیری از بروز چنین خساراتی توسط رانندگان متخلف است که اعمال قانون تناژ در جاده ها توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌گیرد.بدین‌صورت که با تهیه و نصب باسکول‌های ثابت و سیار توزین وسایل نقلیه در پاسگاه‌های پلیس‌راه، رانندگان خاطی را که بیش‌ازحد مجاز، بار حمل نموده‌اند جریمه و در صورت تکرار حمل بار اضافه، وسیله نقلیه توقیف و حتی مجوز شرکت حمل‌ونقل متخلف باطل می‌شود.

اما در حال حاضر مشکل بزرگ‌تر این است که نحوه اطلاع‌رسانی در مورد بخشنامه‌های مرتبط با این حوزه ازجمله بخشنامه مربوط به اعمال قانون تناژ در جاده ها به‌صورت شفاف و دقیق در اختیار این صنف قرار نگرفته است و بخشنامه‌های که ارائه‌شده از اعمال قانون تناژ در جاده ها به‌صورت منطقه‌ای خبر داده است که به نظر می‌رسد برای رفع ابهامات تفسیرهایی در رابطه با این بخشنامه‌ها ارائه شود؛ چراکه قانون اعمال تناژ، پلیس‌راه به پلیس‌راه و منطقه به منطقه متفاوت شده است و اندکی رانندگان کامیون را دچار سردرگمی کرده است.

 

اعمال قانون تناژ در جاده ها

 

این بخشنامه‌ها قبل از اینکه به دست رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل برسد و آن‌ها را توجیه کند، در اختیار پلیس‌راه قرارگرفته و همین موضوع باعث سردرگمی رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل‌ونقل شده است.

همچنیناعمال قانون تناژ در جاده ها برای یک پایانه ارسال و برای پایانه دیگر ارسال نشده است که باعث شده تا رانندگان هنوز به‌صورت شفاف از صحت ماجرا باخبر نباشند و هنوز نمی‌دانند چقدر باید بارگیری کنند که این موضوع موجب ایجاد ناهماهنگی میان رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل‌ونقل شده است.

اما از طرفی چین‌خوردگی کف خیابان و خساراتی که به برخی پل‌ها وارد می‌شود، ناشی از اضافه‌بار است که به همین دلیل پلیس‌راه با همکاری شهرداری‌ها اقدام به نصب باسکول کرده است اما راه‌حل دیگری که برای برخورد با اضافه‌بار در نظر گرفته‌شده است، جریمه این کامیون‌ها است. حمل بار اضافه جریمه نقدی و نمره منفی را برای راننده در پی دارد که البته دراین‌بین رانندگان بیشترین آسیب را از ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی بخشنامه‌ها می‌بینند.

باید شرایطی را ایجاد کرد که در آن رانندگان از بخشنامه‌ها و اعمال قانون‌های جدید اطلاع کافی پیدا کنند و همچنین اعمال قانون و اطلاع‌رسانی عمومی در همه دستگاه‌ها باشد و منطقه به منطقه نحوه برخورد با تخلفات اضافه‌بار متفاوت نباشد.

مشکلات کرایه رانندگان کامیون

به گفته فعالین بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در ادامه مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه هستند عدم اجرای کامل افزایش 20% کرایه است، به‌طوری‌که این افزایش هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده و افزایش‌هایی هم که صورت گرفته بعضاً کمتر از این رقم بوده است و مهم‌تر اینکه شرکت‌های بزرگ‌تر و یا معادن هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند.به نظر می‌رسد که باید نظارت‌ها را بر عملکرد شرکت‌ها و ... بیشتر کرد تا در راستای قوانین قدم بردارند.(آیا میدانید که کرایه حمل بار جاده ای با نرخ واقعی چقدر فاصله دارد،برای مطالعه کلیک کنید)

مشکلات نصب سپهتن

درحالی‌که بحث سپهتن تمام‌شده بود و کارگروه و سازمان اعلام کردند مه نصب آن فعلاً لغو شده است و موردبررسی مجدد قرارگرفته است، اما خبرهایی که از صحبت‌های سردار حمیدی منتشرشده خبر از اجرای نصب سپهتن می‌دهد. در این موضوع نیز بهتر است که رانندگان موضوع را بدانند و به‌صورت کامل توجیه شوند.(برای مطالعه کامل مقاله در مورد نصب سپهتن بر روی کامیون ها کلیک کنید)

مشکل سوخت هنوز تحلیل و بررسی نشده است و رانندگان و فعالین بخش حمل‌ونقل هنوز گاهی با مشکل جدی سوخت مواجه هستند. چراکه در بعضی موارد رانندگان کامیون‌ها مجبور به نصب باک سوخت یدک می‌کنند چراکه اگر این باک یدک نباشد برای سوخت‌گیری ممکن است روزها در صف سوخت‌گیری معطل باشند.

اعمال قانون تناژ در جاده ها

توزیع ناعادلانه بار

اما ازجمله مشکلات دیگری که رانندگان کامیون هنوز به آن برخورد می‌کنند توزیع ناعادلانه بار در پایانه‌های بار، بومی‌گرایی و وجود بارهای خارج از نوبت در بعضی پایانه‌ها است. در این مدت با افزایش قیمت ارز مواجه هستیم که نیاز است مسئولین به مشکل تأمین لاستیک با نرخ ارز دولتی رسیدگی کنند و توزیع لاستیک را هر چه زودتر عملی کنند تا رانندگان با مشکل تأمین لاستیک مواجه نباشند.جالب است بدانید باربری آنلاین آسان بار با توزیع عادلانه بار در اپلیکیشن های خود در تسریع و تسهیل فرآیند بارگیری نقش بسزایی داشته است.

در کل هماهنگی بین دستگاه‌ها می‌تواند در شرایط کاری فعالین حمل‌ونقل جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد و امنیت روانی رانندگان را در اولویت قرار می‌دهد. زیرا زمانی که رانندگان کامیون. فعالین این صنف ازنظر روانی و درآمدی آرامش خاطر داشته باشند چرخ اقتصادی کشور در اوج شکوفایی خود حرکت می‌کند و شاهد نارضایتی و اعتراضات کامیون داران نخواهیم بود.( برای مطالعه تاثیر رانندگان بر رشد اقتصاد کلیک کنید)

اما باید در نظر داشت که مسئولان و کارشناسان امر در تسریع به رسیدگی پرونده‌های تخلفات رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل را در اولویت امر قرار داده‌اند. همچنین اگر راننده برای نخستین بار مرتکب این تخلف شده باشد برحسب میزان اضافه‌بار و مسافت طی شده جریمه خسارت وارده بر جاده را تا پایان مسیر پرداخت خواهد کرد. اما درصورتی‌که تخلف بارها تکرار شود علاوه برافزایش مبلغ جریمه، جریمه‌های دیگری نیز شامل وی می‌شود چراکه هیچ عاملی مانند اضافه تناژ جاده‌ها را تخریب نمی‌کند و این موضوع یکی از مهم‌ترین علل تخریب جاده‌ها است که با اعمال قانون تناژ در جاده ها بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

منبع: تین نیوز

اعمال قانون تناژ در جاده ها

بر اساس نظریه کارشناسان، حمل اضافه‌بار باعث آسیب رسیدن به راه‌ها و پل‌ها می‌شود. حمل بار بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه، شبکه راه‌های کشور را که با صرف هزینه‌های زیاد ساخته‌شده‌اند دچار خرابی سریع‌تری می‌کند.

در جهت جلوگیری از بروز چنین خساراتی توسط رانندگان متخلف است که اعمال قانون تناژ در جاده ها توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌گیرد.بدین‌صورت که با تهیه و نصب باسکول‌های ثابت و سیار توزین وسایل نقلیه در پاسگاه‌های پلیس‌راه، رانندگان خاطی را که بیش‌ازحد مجاز، بار حمل نموده‌اند جریمه و در صورت تکرار حمل بار اضافه، وسیله نقلیه توقیف و حتی مجوز شرکت حمل‌ونقل متخلف باطل می‌شود.

اما در حال حاضر مشکل بزرگ‌تر این است که نحوه اطلاع‌رسانی در مورد بخشنامه‌های مرتبط با این حوزه ازجمله بخشنامه مربوط به اعمال قانون تناژ در جاده ها به‌صورت شفاف و دقیق در اختیار این صنف قرار نگرفته است و بخشنامه‌های که ارائه‌شده از اعمال قانون تناژ در جاده ها به‌صورت منطقه‌ای خبر داده است که به نظر می‌رسد برای رفع ابهامات تفسیرهایی در رابطه با این بخشنامه‌ها ارائه شود؛ چراکه قانون اعمال تناژ، پلیس‌راه به پلیس‌راه و منطقه به منطقه متفاوت شده است و اندکی رانندگان کامیون را دچار سردرگمی کرده است.

 

اعمال قانون تناژ در جاده ها

 

این بخشنامه‌ها قبل از اینکه به دست رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل برسد و آن‌ها را توجیه کند، در اختیار پلیس‌راه قرارگرفته و همین موضوع باعث سردرگمی رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل‌ونقل شده است.

همچنیناعمال قانون تناژ در جاده ها برای یک پایانه ارسال و برای پایانه دیگر ارسال نشده است که باعث شده تا رانندگان هنوز به‌صورت شفاف از صحت ماجرا باخبر نباشند و هنوز نمی‌دانند چقدر باید بارگیری کنند که این موضوع موجب ایجاد ناهماهنگی میان رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل‌ونقل شده است.

اما از طرفی چین‌خوردگی کف خیابان و خساراتی که به برخی پل‌ها وارد می‌شود، ناشی از اضافه‌بار است که به همین دلیل پلیس‌راه با همکاری شهرداری‌ها اقدام به نصب باسکول کرده است اما راه‌حل دیگری که برای برخورد با اضافه‌بار در نظر گرفته‌شده است، جریمه این کامیون‌ها است. حمل بار اضافه جریمه نقدی و نمره منفی را برای راننده در پی دارد که البته دراین‌بین رانندگان بیشترین آسیب را از ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی بخشنامه‌ها می‌بینند.

باید شرایطی را ایجاد کرد که در آن رانندگان از بخشنامه‌ها و اعمال قانون‌های جدید اطلاع کافی پیدا کنند و همچنین اعمال قانون و اطلاع‌رسانی عمومی در همه دستگاه‌ها باشد و منطقه به منطقه نحوه برخورد با تخلفات اضافه‌بار متفاوت نباشد.

مشکلات کرایه رانندگان کامیون

به گفته فعالین بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در ادامه مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه هستند عدم اجرای کامل افزایش 20% کرایه است، به‌طوری‌که این افزایش هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده و افزایش‌هایی هم که صورت گرفته بعضاً کمتر از این رقم بوده است و مهم‌تر اینکه شرکت‌های بزرگ‌تر و یا معادن هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند.به نظر می‌رسد که باید نظارت‌ها را بر عملکرد شرکت‌ها و ... بیشتر کرد تا در راستای قوانین قدم بردارند.(آیا میدانید که کرایه حمل بار جاده ای با نرخ واقعی چقدر فاصله دارد،برای مطالعه کلیک کنید)

مشکلات نصب سپهتن

درحالی‌که بحث سپهتن تمام‌شده بود و کارگروه و سازمان اعلام کردند مه نصب آن فعلاً لغو شده است و موردبررسی مجدد قرارگرفته است، اما خبرهایی که از صحبت‌های سردار حمیدی منتشرشده خبر از اجرای نصب سپهتن می‌دهد. در این موضوع نیز بهتر است که رانندگان موضوع را بدانند و به‌صورت کامل توجیه شوند.(برای مطالعه کامل مقاله در مورد نصب سپهتن بر روی کامیون ها کلیک کنید)

مشکل سوخت هنوز تحلیل و بررسی نشده است و رانندگان و فعالین بخش حمل‌ونقل هنوز گاهی با مشکل جدی سوخت مواجه هستند. چراکه در بعضی موارد رانندگان کامیون‌ها مجبور به نصب باک سوخت یدک می‌کنند چراکه اگر این باک یدک نباشد برای سوخت‌گیری ممکن است روزها در صف سوخت‌گیری معطل باشند.

اعمال قانون تناژ در جاده ها

توزیع ناعادلانه بار

اما ازجمله مشکلات دیگری که رانندگان کامیون هنوز به آن برخورد می‌کنند توزیع ناعادلانه بار در پایانه‌های بار، بومی‌گرایی و وجود بارهای خارج از نوبت در بعضی پایانه‌ها است. در این مدت با افزایش قیمت ارز مواجه هستیم که نیاز است مسئولین به مشکل تأمین لاستیک با نرخ ارز دولتی رسیدگی کنند و توزیع لاستیک را هر چه زودتر عملی کنند تا رانندگان با مشکل تأمین لاستیک مواجه نباشند.جالب است بدانید باربری آنلاین آسان بار با توزیع عادلانه بار در اپلیکیشن های خود در تسریع و تسهیل فرآیند بارگیری نقش بسزایی داشته است.

در کل هماهنگی بین دستگاه‌ها می‌تواند در شرایط کاری فعالین حمل‌ونقل جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد و امنیت روانی رانندگان را در اولویت قرار می‌دهد. زیرا زمانی که رانندگان کامیون. فعالین این صنف ازنظر روانی و درآمدی آرامش خاطر داشته باشند چرخ اقتصادی کشور در اوج شکوفایی خود حرکت می‌کند و شاهد نارضایتی و اعتراضات کامیون داران نخواهیم بود.( برای مطالعه تاثیر رانندگان بر رشد اقتصاد کلیک کنید)

اما باید در نظر داشت که مسئولان و کارشناسان امر در تسریع به رسیدگی پرونده‌های تخلفات رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل را در اولویت امر قرار داده‌اند. همچنین اگر راننده برای نخستین بار مرتکب این تخلف شده باشد برحسب میزان اضافه‌بار و مسافت طی شده جریمه خسارت وارده بر جاده را تا پایان مسیر پرداخت خواهد کرد. اما درصورتی‌که تخلف بارها تکرار شود علاوه برافزایش مبلغ جریمه، جریمه‌های دیگری نیز شامل وی می‌شود چراکه هیچ عاملی مانند اضافه تناژ جاده‌ها را تخریب نمی‌کند و این موضوع یکی از مهم‌ترین علل تخریب جاده‌ها است که با اعمال قانون تناژ در جاده ها بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

منبع: تین نیوز

برگزاری بیست و پنجمین آزمون تأسیس شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا

آزمون شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا در روز جمعه 19 مردادماه سال جاری به‌صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا این سازمان با اعلام این خبر اظهار داشت:

ثبت‌نام آزمون از روز یکشنبه 27 خرداد آغاز و در پایان وقت اداری چهارشنبه 13 تیر خاتمه می‌یابد. کارت ورود به جلسه متقاضیان واجد شرایط، دربرگیرنده محل و زمان‌بندی آزمون، از روز دوشنبه 15 مرداد با مراجعه به تارنمای آزمون (transit.rmto.ir)، قابل دریافت است. هرگونه موارد لازم نیز در تارنمای آزمون، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فرایند ثبت‌نام کلیه متقاضیان آزمون شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا ، مستلزم تکمیل و بارگذاری اطلاعات درخواستی در تارنمای آزمون و متعاقباً تحویل مدارک می‌باشد که در این دوره نیز، جهت مساعدت به متقاضیان، امکان تحویل مدارک به واحد ترانزیت اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان دلخواه، ازجمله استان محل سکونت یا فعالیت، پیش‌بینی‌شده است.

آییننامه تأسیس و فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا(باربری آنلاین)

مقدمه:

در اجرای بند 13 ماده 7 قانون تغییر نام وزارت راه و ترابری و بند (و) ماده 2 آیین‌نامه ترکیب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و وظایف و اختیارات شورا و به‌منظور نظام حمل‌ونقل بین‌المللی کالا این آیین‌نامه تصویب می‌گردد.

فصل اول

کلیات

ماده 1:

الف) حمل و نقل بین‌المللی کالا

ب) شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا

ج) فعالیت فورواردری:

د) فعالیت کریری بین‌المللی

ه) فعالیت کارگزاری بین‌المللی

و) مشتری

ز) بارنامه

ح) راهنامه

ط) ترخیصیه

ی) ترانزیت خارجی

ک) کالای خطرناک

ل) فوروارد

م) کریر(حمل‌کننده)

ن) راننده تحت پوشش

س) کالای گران‌قیمت

ماده-2:

انجام هرگونه عملیات حمل‌ونقل بین‌المللی کالا به‌وسیله بخش دولتی، تعاونی و خصوصی مستلزم اخذ مجوز تأسیس شرکت و پروانه فعالیت مطابق مفاد این آیین‌نامه از سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور که در این آیین‌نامه اختصاراً سازمان نامیده می‌شود، می‌باشد.

تبصره 1: شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل کالا پس از تائید مستلزم اخذ پروانه فعالیت از سازمان می‌باشند.

تبصره 2: شرکت‌های بدون مجوز باید مراحل اخذ مجوز را طی کنند.

تبصره 3: متقاضیان تأسیس برای گرفتن پروانه فعالیت باید مراحل لازم را طی کنند.

تبصره 4: عملیات حمل‌ونقل توسط راه‌آهن، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گیرد.

ماده 3:

موضوع شرکت باید در رابطه با حمل‌ونقل باشد اما با کسب مجوزهای لازم می‌تواند فعالیت‌ها را گسترش بدهد.

ماده 4:

شعبه و یا نمایندگی با رعایت قوانین بلامانع است.

ماده 5 و 6:

شرکت موظف است در انجام دستورالعمل‌ها، گزینش راننده، کمک‌راننده و ... طبق قوانین عمل کند.

ماده 7 و 8 و 9 و 10:

هر نوع تغییرات در اساس شرکت باید مطابق قوانین باشد.

 

برگزاری بیست و پنجمین آزمون تأسیس شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا

فصل دوم

ضوابط تأسیس

ماده 11:

تقاضای تأسیس شرکت باید مستقیماً به سازمان مربوطه ارسال شود.

ماده 12:

شرایط شرکت در آزمون:

1-تابعیت کشور ایران

2-اعتقاد به یکی از ادیان رسمی

3-عدم سو پیشینه کیفری

4-عدم اعتیاد

5-انجام خدمت سربازی یا معافیت دائم

6-حداقل داشتن 25 سال سن

7-حداقل دیپلم کامل

8-داشتن سابقه کار مرتبط، دیپلم 8 سال-فوق دیپلم 6 سال-لیسانس 4 سال-فوق لیسانس 3 سال-دکترا 2 سال

ماده 13:

سابقه کار مفید باید مورد تائید سازمان باشد.

ماده 14:

اشخاص قبول‌شده در آزمون باید حداکثر تا 3 ماه اطلاعات خود و شرکت را به سازمان ارائه دهند.

ماده 15:

هیئت مؤسس تا 6 ماه باید نسبت به گرفتن مجوز اقدام کند.

ماده 16:

سازمان بعد از دریافت اطلاعات فوق، مجوز فعالیت موقت 6 ماهه صادر می‌کند.

ماده 17:

سازمان پس از بررسی مدارک، نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کند.

ماده 18:

مدیرعامل و سایر اعضا باید تمام شرایط سازمان را داشته باشند.

ماده 19:

در صورت فوت و یا استعفای مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره تا معرفی شخص جدید می‌توانند وظایف را انجام دهند.

برگزاری بیست و پنجمین آزمون تأسیس شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا

فصل سوم

وظایف، مسئولیتها و حقوق( برای مطالعه بدهی های شرکت حمل و نقل خلیج فارس کلیک کنید)

ماده 20:وظایف فورواردر

1-دریافت اسناد و مدارک لازم از مشتری

2-اجرای عملیات حمل

3-نظارت بر حمل و پاسخگویی به مشتری

4-تحویل کالا به گمرک مقصد

5-اخذ صورت مجالس در بند 4 از حمل‌کننده و ارائه به مشتری 6

-انجام عملیات‌های مالی و پرداختی‌ها

7-اعلام ورود کالا به مشتری

8-انجام کارهای گمرکی

9-تحویل کالا در مقصد نهایی

10-اخذ پروانه ورود موقت

11-شرکت‌های فورواردر باید کامیون‌های موردنیاز را از شرکت‌های کریر تهیه کنند

12-فورواردر باید خود را بیمه کند

13-وظایف فورواردر کارگزار با فورواردر اصلی متفاوت است

14-بیمه باربری از وظایف فورواردر نیست

15-انجام کارهای اصلی توسط فورواردر اصلی

16-پاسخگویی در همه امور

17-انعقاد قرارداد فورواردری

18-در مقام کارگزار یا نماینده مشتری

19-در مقام متصدی اصلی

20-در برابر آسیب‌دیدگی و ... مسئولیت فورواردر طبق قرارداد است

21-مسئولیت افراد مربوطه به عهده فورواردر است.

22-در قبال خسارت حاصل از تأخیر، فورواردر همان مسئولیت تعیین‌شده را دارد.

23-در سایر خسارت‌ها مسئولیت فورواردر از SDR667 بیشتر نمی‌شود.

24-رعایت کامل قوانین گمرکی

25-فورواردر در قبال کالاهای گران‌قیمت مسئولیتی ندارد.

26-مسئولیت کار با شرکت فورواردی است که اول اقدام به عقد قرارداد نموده است.

27-شرکت‌ها در قبال قرارداد مسئول هستند.

ماده 21:

حقوق فورواردر

1-مشتری وظیفه دارد که اطلاعات درست را به فورواردر بدهد.

2-مشتری برای گرفتن خسارت باید سند کافی و محکم ارائه دهد.

3-مهلت اقامه دعوی علیه فورواردر 90 روز از تاریخ تحویل کالا و یا زمان تحویل کالا است.

4-حق کسر و برداشت طبق قوانین FIATA

5-در شرایط خاصی فورواردر می‌تواند اقدام به تخلیه کالا در هر مکانی کند.

6-تمام مشخصات کالا توسط مشتری به فورواردر باید ارائه شود.

ماده 22:

وظایف و مسئولیت های کریر

1-موظف به صدور CMR به نفع فورواردر است.

2-باید از کامیون های تحت پوشش خود استفاده نماید.

3-برای هر محموله باید با راننده قرارداد امضا کنند.

4-تهیه اسناد و مدارک لازم جهت تردد راننده

5-نظارت بر بارگیری

6-مراقبت از کالا و پلمپ

7-آموزش رانندگان

8-ابلاغ دستورالعمل به رانندگان تحت پوشش

9-رعایت کلیه مفاد CMR

10-رعایت مفاد TIR

11-پرداخت کرایه و هزینه ها به راننده

12-بیمه رانندگان

13-کریر در قبال کالاهای گران قیمت مسئولیتی ندارد.

ماده 23:

حقوق کریر

1-تا رسیدگی به حقوق خود می تواند از تحویل کالا خودداری کند

2-با دادن اطلاعات غلط، باید ضرر کریر جبران شود.

3-در شرایط فوری کریر از مسئولیت مبری است و می تواند نیست به گرفتن حق خود اقدام کند.

4-اگر حوادثی خارج از توان کریر ایجاد شود، کریر مسئولیتی در قبال آن ندارد.

5-مفاد CMR

6-زمانی که وسیله در انتظار بارگیری باشد، فورواردر باید خسارت کریر را جبران کند.

برگزاری بیست و پنجمین آزمون تأسیس شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا

منابع آزمون شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا

 

ردیف

نام درس

موضوع

1

حمل‌ونقل چندوجهی و ترانزیت

*حمل‌ونقل چندوجهی

*ترانزیت

2

سازمان‌ها و کنوانسیون‌های جمل و نقل جاده‌ای

*آشنایی با سازمان‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

*آشنایی با کنوانسیون‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

3

ضوابط و مقررات حمل بار، ایمنی حمل، معاینه فنی و بسته‌بندی

*سیستم‌های بسته‌بندی در تخلیه و بارگیری

*ضوابط مهار بار

*مقررات حمل کالا، بار ترافیکی و مواد خطرناک

4

اسناد، مدارک و قراردادهای حمل‌ونقل بین‌المللی

*مبادلات تجارت بین‌المللی

*بارنامه، اسناد و قراردادهای موردنیاز وسایل باربری جاده‌ای در حمل‌ونقل بین‌المللی

5

آشنایی با قوانین و مقررات گمرکی

قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های گمرکی
6

قوانین و مقررات حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی

قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوطه و مرتبط با کلیه شقوق

حمل‌ونقل

7

مدیریت بندر، بیمه، چارترینگ و بازرسی

*بیمه و بازرسی کالا

*مدیریت بندر، چارترینگ و بیمه دریایی

8مدیریت بازاریابی و اقتصاد حمل‌ونقل

*اقتصاد حمل‌ونقل

*مدیریت بازار در حمل‌ونقل

9مبانی سازمان و مدیریت با تأکید بر حمل‌ونقل

*مدیریت شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

*آشنایی با تشکیلات حمل‌ونقل کشور

10زبان انگلیسی تخصصیحمل‌ونقل و ترانزیت
11

سایر موضوعات مرتبط

کلیه شقوق حمل‌ونقل بین‌المللی کالا

 

منبع: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای