نمایشگاه سی.وی 2018 بزرگترین رویداد صنعت ون و کامیون قرار است از بیست و چهارم تا بیست و ششم آوریل در شهر بیرمنگام انگلستان با حضور بزرگان صنعت برگزار شود.
طبق روال همه ساله، نمایشگاه CV میزبان صدها شرکت کوچک و بزرگ خواهد بود که در زمینه مختلفی مانند حمل و نقل جادهای، توزیع کالا و عملیات لجستیک فعالیت میکنند. شرکتهایی که در زمینه فروش ون و کامیون، بیمه، تولید تایر، ارائه خدمات تلماتیک و آموزش و عرضه سوخت و روغن فعالیت میکنند نیز حضور گستردهای در نمایشگاه امسال خواهند داشت.
راب اسکلتون، مدیر این نمایشگاه میگوید: « یکی از نکات با اهمیت درباره نمایشگاه این است که آشکارا نشان میدهد که کامیونهای تجاری سبک واقعاً همه فن حریف هستند و قابلیت سازگار شدن با هر شرایطی را دارند. در نمایشگاه امسال، نه تنها تولیدکنندگان بهترین ونها و کامیونهای سبکشان را به مشتریان معرفی میکنند، بلکه کارشناسان حاضر در نمایشگاه میتوانند محصولات را بنا به سفارش مشتری برای کاربریهای بسیار خاص تجهیز کنند. این کار مشاغل زیادی ایجاد خواهد کرد و به اقتصاد انگلستان نیز کمک زیادی خواهد کرد.»
از میان نامهای بزرگی که برای شرکت در نمایشگاه CV سال 2018 ثبت نام کردهاند میتوان به کمپانیهای فورد، فولکس واگن، سیتروئن، فیات پروفشنالز، ایسوزو، ایویکو، مان، میتسوبیشی، نیسان، پژو، رنو، سانگیانگ و رنو اشاره کرد. در روز سوم برگزاری نمایشگاه، بسیاری از این کمپانیها محصولاتی کاملاً جدید معرفی خواهند کرد و انتظار میرود این رویداد بیش از 20,000 نفر بازدیدکننده را جذب این نمایشگاه کند.
برای بازدیدکنندگان این فرصت نیز وجود دارد که از نوآوریهای مهم این صنعت، از جمله کامیونهای برقی و هیبریدی، کامیونهای گازسوز، سیستمهای تلماتیک و سیستمهای دستیار راننده مطلع شوند و اطلاعات بیشتری درباره آنها به دست بیاورند.
در بخش ورکشاپ، همه چیز نمایش داده خواهد شده از اجزاء کامیون گرفته تا قطعات یدکی و سیستمهای مدیریت گاراژ. در بخش کول (Cool) نیز کامیونهای یخپالدار را خواهید دید که به جدیدترین انواع یخچال، تجهیزات نظارتی و دیگر تجهیزاتی که برای حمل مواد منجمد مورد نیاز است مجهز شدهاند.
کمپانی اسکانیا برای رسیدن به اهداف توافقنامه پاریس و همچنین به منظور دستیابی به یک سیستم حمل و نقل پایدار، تصمیم گرفته است پیوسته در جهت کاهش گازهای گلخانهای تلاش کند و آنها را در محصولاتش کاهش دهد.
روتگر دی وریس، مسئول تولید و لجستیک کمپانی اسکانیا میگوید: «ما دیدی دراز مدت به عملیات کاهش گازهای کربنی داریم. برای رسیدن به هدف، خودمان را متعهد کردهایم تا سال 2015 مقدار گازهای آلاینده را 50% کاهش بدهیم. ما هر روز با مشتریانمان درباره سوختهای جایگزین مناسب صحبت میکنیم و عملیات لجستیک به گونهای صورت میگیرد که ایدههای جدید را محک بزنیم و تواناییهای خودمان را افزایش بدهیم. ما به عنوان یک پیشتاز صنعت حمل و نقل باید ردپای آلاینده خودمان را در محیطزیست را کاهش بدهیم.»
کمپانی اسکانیا از طریق کاهش مصرف سوخت و روی آوردن به منابع انرژی تجدیدپذیر به این اهداف خواهد رسید و تصمیم گرفته است تا قبل از سال 2020 محصولاتی برقی تولید کند که برق آنها از منابع غیر فسیلی تأمین میشود.
برخی کارشناسان معتقدند کامیونهای حمل و توزیع بار، نخستین ناوگانهایی خواهند بود که تستهایی واقعی در زمینه ارتباطات بین خودروها، کامیونهای خودران و موتورهایی که ایرادهای خودشان را تشخیص میدهند روی آنها انجام خواهد شد. آنطور که کمپانی ولوو به پیشبینی کرده است، مردم باید به زودی به دیدن کامیونهای خودرانی که با سرعت بسیار کم در معابر شهری رفت و آمد میکنند عادت کنند.
در حال حاضر، کامیونهای نیمه سنگینی که به آخرین فناوریهای روز مجهز هستند هر روز بیشتر و بیشتر در بین مردم جا میافتند. این فناوریهای جدید به کامیونها کمک میکنند کارایی بیشتری داشته باشند و سوخت کمتری مصرف کنند.
تأکید بیشتر بر روی ایمنی
سیستمهای پیشرفته ایمنی برای ناوگانهای حمل بار به تجهیزاتی عادی تبدیل شدهاند. این سیستمها به رانندگان جوان و کم تجربه کمک میکنند بدون هیچ محدودیتی وظایفشان را انجام بدهند. امروزه سیستمهایی مانند ترمزهای اتوماتیک، سیستم رانندگی اکتیو، سیستم مدیریت باد تایرها و سیستم تشخیص موانع و عابران پیاده، برای حمل بار در مکانهای شلوغ و پر سر وصدا جزو تجهیزات بسیار ضروری محسوب میشوند و از آنجایی که کامیونهای حمل و توزیع بار معمولاً در محیطهایی شلوغ کار میکنند، مالکان این ناوگانها هر روز بیشتر به اهمیت این گونه تجهیزات پی میبرند. علاوه بر این، سیستمهای ایمنی به شرکتهای حمل بار کمک میکند تعداد تصادفات و در نتیجه هزینههای درمانی و بیمه را پایین بیاورند.
گیربکسهای اتوماتیک
محبوبیت روزافزون گیربکسهای اتوماتیک و گیربکسهای دو وضعیته باعث شده است در کامیونهای سنگین و نیمه سنگین نیز از آنها استفاده بشود. در واقع،کامیونها و کشندههای امروزی در مقایسه با کامیونهای یک دهه قبل از تجهیزات استاندارد بیشتری بهره میبرند و گیربکسهای اتوماتیک باعث شده است از کامیونها علاوه بر ناوگانهای حمل کالا، در خودروهای آتشنشانی و امداد و نجات نیز به صورت گستردهای استفاده شود. گیربکس اتوماتیک به رانندگان اجازه میدهد به جز به انجام وظایفشان، به موضوع دیگری فکر نکنند. علاوه بر این، برای آموزش رانندگان تازه کار زمان کمتری صرف خواهد شد و زودتر میتوانند در ناوگان مشغول به کار شوند. البته رانندگان قدیمی و با تجربه نیز از مزایای گیربگسهای اتوماتیک بی بهره نخواهند ماند و از آنجایی که مجبور نیستند کلاچ بگیرند و به صورت دستی دنده عوض کنند، حواسپرتی کمتری خواهند داشت و کمتر خسته خواهند شد.
موتورهای جدیدتر
بالا رفتن قیمت جهانی سوخت و بالا رفتن نگرانیها در مورد آلودگی محیطزیست باعث شده است ناوگانها به استفاده از موتورهای جدید رو بیاورند. شرکتهایی که همه روزه و بدون وقفه از ناوگانشان استفاده میکنند، به سوی موتورهایی جذب خواهند شد که وزن و هزینه تعمیر و نگهداری کمتری داشته باشند و بتوانند نیروی مناسبی نیز تولید کنند.
انتظار میرود در آینده نزدیک؛ استفاده از سوختهای جایگزین، مانند گاز طبیعی، مورد توجه شرکتهای حمل و نقل قرار بگیرد و استفاده از ونها و کامیونهای نیمه سنگین برقی نیز به طور گستردهای متداول بشود.(برای خواندن مقاله ی نکاتی در مورد صرفهجویی در مصرف سوخت که هر رانندهای باید بداندکلیک کنید)