با توجه به تردد سالانه ۴۰۰۰ کامیون بین دو کشور که عمدتا از ناوگان حمل ونقل جاده ای ایران هستند، مسائل و مشکلات طرفین باهدف رفع موانع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.(در مورد حمل و نقل جاده ای بیشتر بدانید).
او افزود: در همین رابطه جلسه ای با نمایندگان انجمن ها و تشکل های حمل ونقل جاده ای ایران برگزار شد تا درخواست های آن ها در قالب موارد مورد بحث در جلسه با طرف ایتالیایی مطرح شود.
بخشی از این مشکلات مربوط با دریافت روادید برای رانندگان ایرانی می شود که البته با ایتالیا نسبت به سایر کشورها از مشکلات کمتری برخوردار است. همچنین حفظ امنیت رانندگان ایرانی در کشور مقصد و حذف «کاغذ پلیس» از دیگر مواردی مورد بررسی در این جلسه خواهد بود.(در مورد مرزهای ترانزیتی ایران بیشتر بدانید).
نفیسی ادامه داد: در این جلسه، تسهیل تردد کامیون های ایرانی از طریق کشتی های رو-رو از مسیر استانبول ترکیه به شمال ایتالیا و یونان به جنوب این کشور مطرح خواهد شد.(در مورد همکاری بنادر ایران و آذربایجان نیز بدانید).
«نمی توان کاهش حجم تخلیه و بارگیری کالا های غیرنفتی در بندرها در پنج ماهه امسال را با تحریم ها مرتبط دانست؛ بلکه علت اصلی آن به نوسان فعالیتهای اقتصادی مربوط می شود که در سالهای قبل نیز گاهی دیده شده است.»
محمد راستاد در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت عملکرد بندرها گفت: «از ابتدای امسال تا روز ۱۲ شهریورماه ۶۱ . ۷ میلیون تن کل تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹. ۲ درصد کاهش یافته است.»
در مورد جابجایی کالا در بنادر بیشتر بدانید(جابجایی ۷۰ درصدی کالاهای کشور در بندر امام خمینی)
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ماههای اخیر محدودیتی برای تردد کشتیهای ایرانی در آبهای بینالمللی ایجاد شده یا خیر، گفت: خطوط کشتیرانی تاکنون هیچ محدودیتی برای تردد اعلام نکردند و مسیرهای خود را به اروپا و خاوردور ادامه میدهند.در مورد (همکاری بنادر ایران و آذربایجان) اینجا بخوانید.
او همچنین در مورد بیمه کشتی ها گفت: درخصوص بیمه کشتیها نیز شرکتهای بیمه تصمیمگیری را به بعد از ۱۳ آبان موکول کردند که آیا پوشش بیمهای به ناوگان ما داشته باشند یا خیر اگر این اقدام انجام نشود میتوانیم از بیمههای داخلی استفاده کنیم.
یک کامیوندار و فعال ترانزیتی نسبت به روابط ترانزیتی ایران و ترکیه و تاثیر آن بر روی کامیونهای حامل بارهای صادراتی گلایه کرد.
او گفت: صف کامیونهای متقاضی برای ورود به ترکیه هنوز گاهی در هفته به 4 کیلومتر میرسد و برای تسهیل روابط ترانزیتی بین ایران و ترکیه به نظر میرسد کار مهمی انجام نمیشود.(در مورد مرزهای ترانزیتی ایران در آسان بار بخوانید)
او به عنوان کسی که در 4 مسیر ترانزیتی به عنوان راننده در حال فعالیت است در ادامه گفت: وضعیت ارتباطات کشورها در تسهیل روابط ترانزیتی دو کشور بسیار تأثیرگذار است، بااینحال و باوجود سفر اخیر رییس جمهور ترکیه به تهران به نظر میرسد گفتوگویی برای حل مشکلات بین تهران و استانبول انجامنشده است.ترکیه همچنین را راه عبور برای ارسال بارهای صادراتی به اروپا است، با اینحال کامیونداران ایرانی وقتی به مرز میرسند مجبور به حضور در صفهای طولانی هستند که منجر به اتلاف وقت و طولانی شدن سفر می شود و با توجه به افزایش نرخ ارز و هزینههای کامیون هر یک روز اضافه شدن به سفر برای ما هزینههای زیادی خواهد داشت.
سالانه حدود 120 هزار وسیله نقلیه در مرزهای مشترک سهگانه میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تردد میکنند.در جریان بازدید مقامات ایران و ترکیه حلوفصل مشکلات موجود، توسعه تسهیلات و امکانات در پایانههای مرزی و اصلاح شبکه راهها هموار ه مورد تأکید قرارگرفته است و بهمنظور تسهیل و توسعه حملونقل جادهای، خواستار برگزاری کمیته مشترک حملونقل جادهای میان دو کشور و نشستهای مشترک مرزی شده اند.
از رقم ۴۰ میلیون و ۱۶۶ هزار تن مجموع کالای تخلیه و بارگیری شده در این بنادر، نزدیک به ۲۶میلیون تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۱۴میلیون تن به فرآوردهای نفتی اختصاص دارد.(در مورد جابجایی کالا در بنادر کشور بیشتر بدانید).
از آغاز سال ۹۷ تا ابتدای شهریورماه جاری، دو میلیون و ۳۵۶ هزار و ۴۴۷ تن از این کالاها ترانزیت و یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۸۲ تن، نیز ترانشیپ شد و حجم کابوتاژ (حمل و نقل کالا از طریق آب های ساحلی) را سه میلیون و ۲۹۵ هزار تن و همچنین واردات سه میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۲۸ تن کالای غیرنفتی اعلام کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از صادرات پنج میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۹۱ تن فرآوردههای نفتی از بنادر این استان خبر داد و گفت: طی پنج ماه نخست سال جاری، ۲۱هزار و ۶۵۱ تن، ترانزیت و هفت میلیون و ۹۳۰ هزار تن، کابوتاژ شد. همچنین تخلیه ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تن محموله وارداتی فرآوردههای نفتی نیز به انجام رسید.
عفیفی پور از تعداد شناورهای ورودی به بنادر این استان را ۴۱ هزار و ۸۸ فروند با رشد ۵۱درصدی خبر داد و گفت: از این تعداد، دوهزار و ۲۳۴ فروند شامل کشتی های بالای هزار تن و ۳۸ هزار و ۸۵۴ فروند از شناورهای پهلو گرفته در بنادر، زیر هزار تن وزن داشته است.
این مقام مسئول همچنین گفت : در این مدت، تخلیه و بارگیری ۹۴۵ هزار و ۸۶۱ TEU کانتینر (هر تی.ای. یو معادل یک کانتینر بیست فوت) در بنادر بازرگانی این استان به انجام رسید.(در مورد بارگیری و تخلیه کانتینر بیشتر بدانید).
عفیفیپور در آخر اضافه کرد: هرمزگان پایتخت مسافرتهای دریایی ایران است و این در حالیست که از آغاز سال جاری تا ابتدای شهریورماه که یک دوره زمانی پنج ماهه را شامل می شود، ترابری هفت میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۷۶ نفر سفر در بنادر مسافری و پایانه های دریایی این استان به ثبت رسیده است.