بیش از ۱۰ روز از اعتراض کامیون داران و رانندگان وسایل نقلیه سنگین استان های مختلف به گرانی لاستیک، لوازم یدکی و عدم افزایش واقعی کرایه بار و نیز برخی مشکلات صنفی سپری شده و فعالان این صنف همچنان در انتظار حرکتی از سوی مسئولان هستند.
افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز کامیون ها از یک سو و عدم توجه به مطالبات کامیون داران در زمینه مسائل بیمه ای از سوی دیگر، موجب شده از ۱۰ روز گذشته فعالان این صنف بار دیگر در اعتراض به بی توجهی مسئولان دست به اعتراض زده و خانه نشین شوند.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عبدالهاشم حسن نیا در مورد مشکلاتی که در ماه های اخیر گریبان گیر رانندگان کامیون شده است گفت: تلاش کردهایم با برنامهریزی مشخص و هماهنگی همه ارگانهای دستاندرکار نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، پلیسراه و غیره، مشکلات کامیونداران بررسی و رفع شود.
عبدالهاشم حسننیا در ادامه، با اعلام این مطلب گفت: با توجه به آخرین پیگیریها، حدود 13 هزار حلقه لاستیک از اموال تملیکی تحویل گرفتیم که در استان هرمزگان و بندرعباس درحال توزیع است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: بخشی از این لاستیکها به استان تهران میآید و در این استان و دیگر استانها توزیع میشود.بهعنوانمثال تا چند روز آینده حدود 5 هزار حلقه لاستیک در بین رانندگان استان فارس توزیع میشود و پیشازاین هم حدود 4 هزار حلقه لاستیک توزیعشده است.
او همچنین اظهار داشت: با توجه به آنکه تعداد لاستیکها محدود است، فعلاً در استانها با توجه به اولویتهایی که انجمنهای صنفی و ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای تعیین میکنند، رانندهها برای دریافت لاستیک به نمایندگیهای توزیع معرفی میشوند.
حسننیا درباره قیمت لاستیکها نیز گفت: نرخ لاستیکها چون از سازمان اموال تملیکی تحویلشده است، قیمت مناسبی است و کمتر از هر جفت 2 میلیون و 500 هزار تومان (هر حلقه حدود یکمیلیون و 100 هزار تومان) است که این رقم نسبت به نرخهای بیرون و قیمت لاستیکهایی که از گمرک ترخیص میشود، بسیار مناسبتر است.
او همچنین درباره درخواست رانندهها بابت تجدیدنظر در نرخ کرایههای کامیونها توضیح داد: در گام اول تلاش کردهایم، سیستم «تنکیلومتر» را براساس عوامل تأثیرگذار در هزینه نگهداری، هزینه جاری و هزینه سرمایهگذاری برای یک دستگاه کامیون بررسی و پیاده کنیم.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: در گام دوم موضوع مسیرهایی که یک کامیون طی میکند، بسته به کوهستانی بودن یا دشت بودن آن، مسیر گرمسیر و یا سردسیر و دیگر عواملی که میتواند در هزینه نگهداری و سرمایهگذاری یک دستگاه کامیون تأثیر داشته باشد، در قالب سیستم تنکیلومتر بررسی شد.
او ادامه داد: همه این پارامترها تهیه و به شورایعالی ترابری ارسال شد که امیدواریم تا پایان ماه جاری و یا ابتدای ماه آینده موضوع تنکیلومتر تصویبشده و به استانها ابلاغ شود تا مبنای پرداخت کرایهها باشد.
از سوی دیگر داریوش امانی، معاون سازمان راهداری در رابطه با این خبر گفت: پیشبینی میکنیم در هفته جاری با تائید وزیر راه کلیات این طرح نهایی شده و به مرحله اجرا برسد.
امانی در ادامه گفت: در ماههای ابتدایی امسال و در قالب تجمعاتی که از سوی رانندههای کامیون درباره شرایطشان صورت گرفت، یکی از اصلیترین مشکلات آنها بحث چگونگی محاسبه نرخ حمل بار بود. آنها در کنار درخواست فوری برای افزایش نرخها، این مسئله را نیز مطرح کردند که چارچوب محاسبه نرخ براساس تن-کیلومتر تعیین شود.به گفته امانی پسازآنکه سازمان راهداری توانست بحث افزاش نرخ کرایهها را نهایی کند، موضوع تغییر مبنای نرخگذاری نیز در دستورکار قرار گرفت که امروز به نتیجهای قطعی رسیده است.(در مورد تن کیلومتر بیشتر بدانید)
معاون سازمان راهداری بابیان اینکه نرخگذاری براساس تن-کیلومتر نیاز به مطالعات گسترده داشت، تأکید کرد: اگر بنا بود سازمان، مطالعه و جمعبندی نهایی در این زمینه را به یک شرکت خصوصی واگذار کند احتمالاً رسیدن به نتیجهای قطعی به بیش از یک سال زمان نیاز داشت؛ اما با پیگیری مسئولان سازمان و برگزاری جلسات چندین ساعته میان مسئولان، کارشناسان و نمایندگان اصناف کار به یک نتیجه قطعی رسید. درحالحاضر طرح مطالعاتی به نتیجهای قطعی رسیده تا بتوان ازاینپس مبنای محاسبات کرایه را تغییر داد.درحالحاضر کلیات این طرح نهایی و برای بخشهای مختلف ارسالشده است تا در استانهای کشور به مرحله اجرا برسد. در این رابطه نیاز بهنظر نهایی شورایعالی حملونقل وجود دارد که پیشبینی میشود در هفته جاری با تائید وزیر راه و شهرسازی به مرحله اجرا برسد.
داریوش امانی خاطرنشان کرد: در طول ماههای گذشته یکی از اصلیترین هدفگذاریهای سازمان به وجود آوردن شرایط مناسب برای ادامه فعالیت رانندگان کامیون بوده و خوشبختانه در این ماهها طرح و سیاستهای مثبتی بهمنظور بهبود شرایط رانندگان به تصویب و اجرا رسیده و سازمان همواره تلاش کرده خدمات قابلتوجه رانندگان را درنظر داشته و تمام توان خود را برای به وجود آوردن شرایطی مناسب برای این قشر زحمتکش جامعه بسیج کند.(آیا مطالبات رانندگان پیگیری می شود؟)
حسننیا همچنین درباره مشکلات رانندهها مبنیبر تهدیدات جانی و مالی از سوی عدهای قانونشکن در جادهها، گفت: دراینباره با همکاری نیروی انتظامی، تعدادی از این تهدیدکنندگان دستگیر شدند.(در این مورد بیشتر بدانید)
او در ادامه گفت: با حضور نیروی انتظامی در جادهها و برخورد قاطع و قانونی دادستانی کل کشور با قانونشکنان، طبق گزارشهایی که به دست ما رسیده است، برخورد با مشکلآفرینان بهطورجدی درحال انجام است و این تهدیدها بسیار کاهشیافته است.شکایاتی از سوی رانندهها داشتیم مبنیبراینکه پرتاب سنگ بهسوی رانندگان کامیون در جادهها انجام میشد یا تهدیداتی دیگر از سوی قانونشکنان وجود داشت که سازمان راهداری و حملونقل جادهای با کمک گشتهای راهداری و همکاری پلیسراه و نیروی انتظامی در محورهای شریانی کشور حضور دارند و کنترلها انجام میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در آخر ادامه داد: درحالحاضر امنیت کامل در جادهها برقرار است و کامیونداران میتوانند بهراحتی در جادههای کشور تردد کنند.
توقف مونتاژ کامیون های ولوو در ایران از تاریخ 2 مهرماه 97
توقف مونتاژ کامیون های ولوو در ایران از تاریخ 2 مهرماه 97
شرکت کامیون سازی «ولوو» روز دوشنبه ۲ مهر (۲۴ سپتامبر) اعلام کرد به دلیل بازگشت تحریمهای آمریکا علیه اقتصاد ایران فرآیند سوارکردن قطعات (مونتاژ) کامیون های خود در ایران را متوقف کرده است.
خروج امریکا از برجام و تحمیل تحریمهای اقتصادی از سوی دونالد ترامپ
رئیسجمهوری ایالات متحده سبب شد بسیاری از شرکتهای اروپایی در زمینه همکاریهای تجاری خود با ایران تجدیدنظر کنند. تحریم ها علیه ایران در 6 اوت توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعمال شد. او آمریکا را از معامله هستهای با ایران بیرون کشید و شرکتهای سراسر اروپا را مجبور کرد در سرمایهگذاریهای خود در ایران تجدید نظر کنند. قبل از اعمال تحریمها ولوو تصریح کرده بود که ایران میتواند قطب اصلی صادرات آن در بازارهای منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا باشد.
در حالی که ولوو پیشتر از گسترش فعالیت هایش با شریک تجاری خودرو، سایپا دیزل خبر داده بود، سخنگوی ولوو گفت که این گروه کامیون سازی دیگر نمیتواند مبلغی بابت قطعات فرستاده شده به ایران دریافت کند پس تصمیم گرفت در ایران فعالیت نکند. ( در مورد ولوو در گذر زمان بخوانید )
ولوو دیگر نمیتواند از طریق بانکهای ایران بابت قطعات خودرو و خدمات دستمزد دریافت کند
فردریک ایوارسون، سخنگوی ولوو در اینباره گفت که این شرکت دیگر نمیتواند از طریق بانکهای ایران بابت قطعات خودرو و خدمات دستمزد دریافت کند و به همین علت تصمیم گرفته است به همکاری خود با ایران پایان دهد. آقای ایوارسون در ادامه افزود که به دلیل تحریمهای ایالات متحده، ادامه دادن رابطه تجاری با ایران میتواند به این شرکت ضربههای جبرانناپذیری وارد کند و به همین علت برای این شرکت راهی جز پایان بخشیدن به همکاری با ایران وجود ندارد.
اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکتهایش قانونی اجرایی کرده است. آمریکا بانک ها را تهدید کرده است اگر با شرکتهای ایرانی داد و ستد کنند، واشنگتن آنها را از سیستم مالی آمریکا حذف می کند.
در فیلم بالا تست فرمان کامیون ولوو با یک همستر را مشاهده کنید، این کامیون سازی به تست های جالب برای کامیون های خود نیز بسیار معروف است.
همکاری ولوو با سایپا دیزل
شرکت سوئدی ولوو در سالهای اخیر با «سایپا دیزل» که بخشی از شرکت خودروسازی سایپا ایران بود، همکاری میکرد و سوارکردن قطعات خودروهای سنگین در ایران را بر عهده داشت. بیش از۳۵۰۰ کامیون ولوو در سایپا دیزل تا ماه مه امسال و پیش از ورود به سال مالی جدید مونتاژ شدند و با اینکه قرار بود در مجموع ۵۰۰۰ خودرو مونتاژ شوند، اما ولوو برای جلوگیری از مشکلات مرتبط با تحریمها، پروژه خود در ایران را متوقف کرد.
منبع: finds و جوان خودرو
مقررات حمل کالای وارداتی به صورت جادهای در ایران
کالاهای وارداتی یا صادراتی به سه دسته ذیل تقسیم بندی میشوند:
۱-کالاهای مجاز: کالاهایی است که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد ( در حال حاضر عمده کالاها نیاز به مجوز ندارد) .
۲- کالاهای مشروط: کالاهایی است که صدور یا ورود آن با کسب مجوز امکان پذیر است ( نظیر گندم یا آرد یا صدور کتب ، نشریات ، فیلم با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )
۳- کالاهای ممنوع : کالاهایی است که صدور یا ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام به اعتبار خرید و فروش یا مصرف ) و یا به موجب قانون ممنوع گردد. ( مشروبات الکلی ، گوشت خوک)
در ماده قانون و تبصره های زیر میتوانید به راحتی قوانین حمل کالاهای وارداتی را مطالعه کنید
ﻣﺎده 20 - در اﺟﺮای ﺗﺒﺼﺮه ﻗﺎﻧﻮن، ﮐﻠﯿﻪ ﺻﺎﺣﺒﺎن ﮐﺎﻻﻫﺎی اﯾﺮاﻧﯽ ﮐﻪ از ﻧﺎوﮔﺎن ﺧﺎرﺟﯽ ( زﻣﯿﻨﯽ، درﯾﺎﯾﯽ، ﻫﻮاﯾﯽ ) اﺳت . ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻤﻞ و ورود ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺧﻮد ﺑﻪ داﺧﻞ ﮐﺸﻮر استفاده میکنند ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ اﺧﺬ ﻣﺠﻮز ﺣﻤﻞ ﮐﺎﻻ ﻗﺒﻞ از ﻣﺮاﺣﻞ ﮔﺸﺎﯾﺶ اﻋﺘﺒﺎر از ﺳﺎزﻣﺎن ﺣﻤﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ وﻧﻘﻞ و ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ هستند.
ماده 21 - ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰی و بانک ﻫﺎی ﻋﺎﻣﻞ ﮔﺸﺎﯾﺶ اﻋﺘﺒﺎر و ﮔﻤﺮک اﯾﺮان ﺑﺎﯾﺪ در اﻧﺠﺎم وﻇﺎﯾﻒ ﻣﺮﺑﻮط، ﻣﺠﻮز ﺣﻤﻞ ﮐﺎﻻ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از اﺳﻨﺎد ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻣﻨﻈﻮر و ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ ﮐﻨﻨﺪ. در ﺻﻮرت ﻋﺪم اراﯾﻪ ﻣﺠﻮز ﺣﻤﻞ ﺗﻮﺳﻂ ﺻﺎﺣﺐ ﮐﺎﻻ، ﺳﺎزﻣﺎن های مذکور از گشایش اﻋﺘﺒﺎر ﯾﺎ ﺗﺮﺧﯿﺺ ﮐﺎﻻ، ﺧﻮدداری ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﺮد .
ماده 22 - در زﻣﺎن ﺻﺪور ﻣﺠﻮز، ﺳﺎزﻣﺎن حمل وﻧﻘﻞ و ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ در ﺻﻮرت وﺟﻮد ﻧﺎوﮔﺎن (%10) اﯾﺮاﻧﯽ ﻣﯿﺰان ﻋﻮارض ده درﺻﺪ ﮐﻞ ﮐﺮاﯾﻪ ﺣﻤﻞ را ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﺻﺎﺣﺐ ﮐﺎﻻ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﺧﺰاﻧﻪ وارﯾﺰ ﺷﻮد، در ﻣﺠﻮز ﺣﻤﻞ ﻗﯿﺪ ﻧﻤﺎﯾﺪ و در ﺻﻮرت ﺗﺸﺨﯿﺺ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﻧﺎوﮔﺎن اﯾﺮاﻧﯽ، ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﺎﯾﺪ در ﻣﺠﻮز ﺣﻤﻞ ﺻﺎدر ﺷﺪه ﻗﯿﺪ و ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﻮد .
ماده 23 - در ﻣﻮارد ﻣﺸﻤﻮل ﭘﺮداﺧﺖ ﻋﻮارض ﮐﺮاﯾﻪ ﺣﻤﻞ، بانک ﻫﺎی ﻋﺎﻣﻞ ﮔﺸﺎﯾﺶ اﻋﺘﺒﺎر ﻣﻮﻇﻒ (%10) ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻓﯿﺶ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﭘﺮداﺧﺖ ﻋﻮارض ده درﺻﺪ را ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺠﻮز ﺣﻤﻞ ﺻﺎدر ﺷﺪه در زﻣﺎن ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ اﺳﻨﺎد از ﺻﺎﺣﺒﺎن ﮐﺎﻻ درﯾﺎﻓﺖ و در ﻣﺪارک ﺧﺮﯾﺪ ﮐﺎﻻ ﻣﻨﻈﻮر ﮐﻨﻨﺪ .
ماده 24 - ﺳﺎزﻣﺎن حمل و نقل و ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﭘﺲ از درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺪارک، بررسی ﻫﺎی ﻻزم را در ﺧﺼﻮص ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺬﮐﻮر در ﻣﺎده 23 اﻧﺠﺎم دﻫﺪ و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻇﺮف ﻫﻔﺘﺎد و دو ﺳﺎﻋﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اراﯾﻪ ﻣﺠﻮز ﺣﻤﻞ ﺑﻪ ﺻﺎﺣﺒﺎن ﮐﺎﻻ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ .
ماده 25 - ﮔﻤﺮک اﯾﺮان ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ از ﺗﺮﺧﯿﺺ ﮐﺎﻻﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺠﻮز ﺣﻤﻞ ﯾﺎ فیش ﭘﺮداﺧﺖ ﻋﻮارض ﺣﻤﻞ ﮐﺎﻻ (در ﻣﻮارد ﺣﻤﻞ پیش ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه در ﻣﺠﻮز حمل) ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺧﻮدداری کند .
ماده 26 - ﺳﺎزﻣﺎن حمل وﻧﻘﻞ و ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ، ﻧﯿﺮوی اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ و ﮔﻤﺮک اﯾﺮان ﻣﺠﺮی اﯾﻦ آیین ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد و ﺳﺎﯾﺮ وزارﺗﺨﺎﻧﻪ ها ،ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﻣﻮﺳﺴﺎت دوﻟﺘﯽ ذی رﺑﻂ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﻫﻤﮑﺎری و ﻣﺴﺎﻋﺪت در ﺟﻬﺖ اﺟﺮای اﯾﻦ آئین نامه ﻫﺴﺘﻨﺪ .
منبع: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
استارتآپهای بسیاری در رقابتند تا به اوبر باربری تبدیل شوند. در بازار رقابتی حال حاضر، کم کردن فاصله میان رانندگان و ارتباط بخشیدن هرچه آسانتر و سریعتر آنها با مشتریان و صاحبان کالاهای ارسالی کلید جا نماندن از رقبا است. تشویق رانندگان به استفاده از تلفنهای هوشمند تا مجهز کردن کامیونها به تجهیزات رهگیری، از جمله تلاشهایی برای سرعت و سهولت بخشیدن به این ارتباطات است. همانطور که در بخشهای قبلی صحبت کردیم تکنولوژی و البته هوش مصنوعی کلید این تحولات است. این روزها میلیونها دلار در استارتآپها در سراسر جهان هزینه میشود تا این تلاشها به ثمر بنشیند و از قبال آن هزاران میلیارد دلار از یکی از پرسودترین صنایع جهان درآمد حاصل شود.
تراکر پث (Trucker Path):
این شرکت امریکائی محبوبترین شرکت حمل و نقل با کامیون است. این شرکت دو سرویس مختلف ارائه میدهد: اولین سرویس تراکر پث، دقیقاً هم نام با نام شرکت است. این سرویس در قالب یک اپلیکیشن، پارکینگها، باسکولها، توقفگاهها، ایستگاهها، استراحتگاهها و جایگاههای سوختگیری، کارواشهای خودروی سنگین و ملزومات دیگر هر راننده کامیون را کاملاً به روز و با دقت بسیار بالا در قالب نقشههای تعاملی به او ارائه میکند. این اپلیکیشن بیش از 700 هزار عضو فعال دارد و بالاترین رشد را در میان اپلیکیشنهای مشابه در این صنعت به خود اختصاص میدهد. رانندگان بهترین استراحتگاهها، کمترین نرخ سوخت، وضعیت باسکولها و دهها مولفه دیگر را در این اپلیکیشن به بحث و تبادل نظر میگذارند و با توجه به نظر رانندگان دیگر در مسیر خود بعضی از آنها را انتخاب میکنند. این اپلیکیشن نزدیک به 2 میلیون دانلود دارد و پر دانلودترین اپلیکیشن در صنایع باربری با کامیون است.
اپلیکیشن و سرویس دوم که این شرکت به بازار معرفی کرد، اپلیکیشن تراک لود (Truckload) است. این اپلیکیشن روزانه هزاران محموله را به هزاران رانندهای که آماده حمل آن با کامیونهای خود هستند معرفی میکند. در واقع این سیستم پلی است که راننده را با صاحبان محموله و کالاها به یکدیگر معرفی کرده و آنان را به هم ارتباط میدهد تا حمل و نقل به مناسبترین، کارآمدترین، آسانترین و سریعترین نوع ممکن اتفاق بیفتد.
کی چِین لاجستیکز (Keychain Logistics):
این استارتآپ هم متعلق به ایالات متحده است، ماموریت این استارتآپ هم ایجاد پلی میان رانندگان کامیون و صاحبان و فرستندگان کالا و محموله است با این تفاوت که این استارتآپ کارگزاری و حقالعمل کاری را نیز جزو محدوده فعالیت خود قرارداده است. کی چِین لاجستیکز روزانه ظرفیت پیشنهاد 40000 تا 200000 محموله را به رانندگان را دارد که عدد بسیار بالائی است و دست رانندگان را در انتخاب بار خود کاملاً باز میگذارد. مهمترین مشخصه این اپلیکیشن، نحوه قیمتگذاری منحصر به فرد آن است. این اپلیکیشن الگوریتم خاصی برای قیمتگذاری ایجاد کرده، این الگوریتم از 78 فاکتور مختلف برای قیمتگذاری بر هزینه حمل محمولهها استفاده میکند. به طور مثال: قیمت گازوئیل، ترافیک، راهها و... از این نوع متغیرها هستند. با توجه به تکنولوژی و زیرساختهایی که این شرکت مهیا کرده، توانسته کمترین هزینه را داشته باشد و کارآمدی و بازده بالائی از خود ارائه دهد. این دستاورد، دست شرکت را باز گذاشته تا تنها حدود 6 تا 12 درصد از میزان هزینه حمل را به عنوان حاشیه خود در نظر داشته باشد. رانندگان میتوانند به سرعت محموله خود را از طریق کی چِین رزرو کرده و 24 ساعت پس از تحویل، مبلغ کرایه را از طریق اپ دریافت کنند. این اپلیکیشن همچنین، ابزارهایی برای رهگیری محموله توسط فرستنده و علاوه بر آن تصویری از رسید مدارک حمل نیز به فرستنده ارائه میکند.
کانووی (Convoy):
کانووی هم استارتآپی امریکائی است، کانووی در تلاش است تا میزانی که امکان دارد باربری با کامیون را بهینه کند. گفته میشود 40% حرکت کامیونها بدون محموله است و در واقع در مسیر بازگشت و پس از تحویل بار، دیگر محمولهای برای راننده وجود ندارد و وی ناچار است تا کامیون خود را خالی به مبدا بازگرداند. کانووی در تلاش است تا با ایجاد زیرساختهای لازم از طریق اپلیکیشن هم برای راننده و هم برای صاحبان کالا بتواند ابن درصد را کم و کمتر کند. کانووی از نظر جذب سرمایهگذار نیز میتواند صاحب سبک به شمار بیاید، این شرکت با وجود اینکه تنها از سال 2015 شروع به کار کرده توانسته 32 سرمایهگذار به خود جلب کنم و بیش از 80 میلیون دلار از این راه کسب و کار خود را گسترده دهد. از شناختهشدهترین این سرمایهگذاران میتوان به بیل گیتس، جف بزوس و بیل بردلی اشاره کرد.
در این مجموعه مقالات به چندین استارتآپ مهم، تاثیرگذار و صاحب سبک در صنایع حمل و نقل پرداختیم، چندین غول شناخته شده و مشهور مانند اوبر (Uber)، وِیز (Waze)، لیفت (Lyft) و ... را تعمداً به فراموشی سپردیم تا امکان پرداختن به استارتآپهای قوی اما زیر سایه نیز فرآهم شود. در قسمت بعدی (پایانی) منحصراً به استارتآپهای حمل و نقل کشورمان پرداخته و روشها و رویههای مبتکرانه آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهیم داد. اگر فکر میکنید در این سری مقالات، استارتآپی میبایست در لیست ما قرار میگرفت اما قرار نگرفت ما را از نظرات خود بهرهمند کنید. اگر علاقهمندید به لیست جامع و کاملی از استارتآپهای حمل و نقل دسترسی داشته باشید، در اینجا با صدها مورد آشنا شوید.
نمایشگاه تکنولوژی، نوآوری و استارتاپها زمینههای مختلفی مانند استارتاپها و کسب و کارهای جدید، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، صنایع خلاق و پیشرو، مراکز دولتی و سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولتی را دربرمیگیرد و مشارکتکنندگان، توانمندیهای خود را در حوزههای مرتبط با نمایشگاه به نمایش میگذارند.این نمایشگاه بستری برای عرضه نوآوری و فناوری در نظر گرفته شده و بر خلاف نمایشگاههای مشابهی که صرفاً عرضه و تبادل کالا را هدف گذاری کردهاند، به دنبال تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکتها و نیز سرمایهگذاری روی طرحهای نو و استارتاپها است.
حمیدرضا فاتحی مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان در مورد این نمایشگاه گفت:در نخستین نمایشگاه تکنولوژی نوآوری و استارتآپها دانشگاهها، مراکز رشد دانشگاهها، شرکتهای سرمایهگذاری و شرکتهای صنفی دارای فناوری و نوآوری حضور داشتند.
حمیدرضا فاتحی افزود: این نمایشگاه در ۲ هزارمتر فضای نمایشگاهی و در قالب ۷۰ غرفه و با حضور ۳۰ استارتآپ برگزار شده است.
برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان محصولات فناورانه و مشتریان، معرفی فناوریهای روز به صنایع متوسط و بزرگ، آشنا کردن سرمایهگذاران با فرصتهای سرمایهگذاری در طرحهای فناورانه یا استارتاپها، دعوت از مخاطبین تخصصی و افراد تحصیلکرده به بازدید از نمایشگاه و گردهمایی گستردهای از نقشآفرینان اکوسیستم استارتاپی، نوآوری و فناوری از جمله اهداف تعیین شده برای نمایشگاه استارتکس به شمار میرود.
نخستین نمایشگاه تکنولوژی، نوآوری و استارتاپها در راستای سیاستهای شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان به منظور توسعه و ترویج کارآفرینی، خلق ثروت، رونق اقتصادی و افزایش سطح اشتغال در جامعه برگزار شد و با استقبال بی نظیر مخاطبان خود مواجه شد.
بخشی از این مخاطبان به دلیل توسعه روزافزون فناوریهای نوین و کسب و کارهای مبتنی بر تکنولوژی، بازدید از نمایشگاه را در دستور کاری خود قرار خواهند داد و بخشی دیگر نیز به دنبال بازاری برای توسعه فعالیتهای حوزه فناوری با حمایتهای مالی و سرمایهگذاری هستند.
این نمایشگاه در حالی برگزار شد که طی سالهای اخیر، کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، رشد چشمگیری داشتهاند. استارتاپهای بزرگ و موفق ایرانی به لطف ایدههای جوانانی ایجاد شده است که به دلیل تخصص و قابلیتهای خود این فرصت را هم داشتهاند تا در صدها شرکت بینالمللی و مشهور اروپایی و امریکایی کار کنند، اما به رغم همه مشکلات، فشارها و محدودیتها در داخل کشور ماندهاند و با آموختن از تجربیات موفق داخلی و خارجی، کسب و کار خود را به راه انداختهاند.
در این نمایشگاه طیف وسیعی از مخاطبین شامل فعالان حوزههای فناوری و تکنولوژی مانند تجهیزات پوشیدنی، خردهفروشی، خدمات، آموزش، حمل و نقل و لجستیک، شهرهای هوشمند و فناوریهای شهری، پهپاد و رباتیک، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، کشاورزی هوشمند، سفر و گردشگری، بازیهای رایانهای، رسانه و بازاریابی، سلامت، اینترنت اشیا، انرژی، امنیت شبکه، اتوماسیون، تولید هوشمند، بلاکچین، فینتک و تجارت الکترونیک، شبکههای اجتماعی، فناوریهای فضایی و کارآفرینی اجتماعی حضور داشتند و داشتهها و دستاوردهای خود را برای افرادی نظیر مدیران وزارتخانهها، سازمانهای دولتی و خصوصی، شرکتهای دانشبنیان و فناور، استارتاپها، صندوقهای سرمایهگذاری، سرمایهگذاران خصوصی، پارکهای علم و فناوری، شتاب دهندهها و مراکز رشد، مخترعان، طراحان وب و اپلیکیشن، توسعهدهندگان نرمافزار، مشاوران و منتورها، برگزار کنندگان رویدادها و مدیران تحقیق و توسعه صنایع و شرکتها به نمایش گذاشتند.
ابراهیم وارسته مدیر مارکتینیگ آسان بار هدف از حضور در این نمایشگاه را شناسایی بهتر و بیشتر جامعه هدف (شرکتهای حملونقل و رانندگان) برقراری ارتباط نزدیکتر با آنها و نیز پاسخگویی به پرسشهای آنها، عنوان کرد و افزود: میزان استقبال از غرفه آسان بار بسیار مطلوب بوده است.
ابراهیم وارسته تاکید کرد: روزانه بیش از ۴۰۰۰ بار در سیستم آسان بار عرضه میشود و ۲۶ هزار راننده نیز در این سامانه ثبتنام کرده و در حال فعالیت هستند.
محمد حسینی مدیرعامل آسان بار نیز با بیان این که ارایه ۴۰۰۰ بار در این بازارگاه به معنی ۵ درصد از کل بار عرضه شده در کشور است، گفت: تعداد زیاد سفارشات بار موجب ایجاد تنوع و فراوانی در نقاط مختلف و در نهایت کاهش هشت درصدی تردد یکسر خالی ناوگان جادهای شده است.
محمد حسینی با تاکید بر اینکه این بازارگاه در بخش صدور بارنامه و مسئولیتهای شرکتهای حملونقل وارد نشده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکتهای حملونقل، بار خود را در این بازارگاه اعلام میکنند و رانندگان میتوانند پس از انتخاب یکی از بارهای ارایه شده با شرکت حملونقل برای حمل آن وارد مذاکره شده و به توافق برسند.
حسینی در ادامه گفت: شرکتهای حملونقل ملزم به درج کرایه صافی و دریافتی راننده در این بازارگاه هستند و چون مسافت هم به طور تقریبی درج میشود رانندگان قادر خواهند بود تصمیم بهتری اتخاذ کنند.
مدیرعامل آسان بار در آخر با توضیح بیشتر در مورد این سامانه اضافه کرد: در این سامانه همچنین برای خدمات دهی بهتر و مناسبتر به رانندگان، بخشی به نام « آسان خدمت» در اپلیکیشن ایجاد شده که اطلاعات مربوط به تاریخ اعتبار کارت هوشمند، کارت سلامت، کارت سوخت، معاینه فنی و ... رانندگان را در اختیار آنها قرار میدهد و 15 روز قبل از اتمام تاریخ اعتبار هر یک از آنها، به آنان اخطار میدهد.
به گفته حسینی بازارگاههای الکترونیکی بار مطابق آییننامه امکان ورود به مراکز توزیع بار، سالنهای اعلام بار و نوبتدهی بار را ندارند.