آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

تراتون جدید ترین محصول فولکس واگن

تراتون جدید ترین محصول فولکس واگن

بخش کامیون و اتوبوس های شرکت فولکس واگن تغییرات بنیادی زیادی را در راستای الکتریکی سازی خود تجربه میکند که در ادامه به جزئیات بیشتری از این محصولات می پردازیم.

تراتون TRATON. حروف TRA در این نام از کلمات TRAnsformation (دگرگونی)، TRAnsportation (حمل‌ونقل) و TRAdition (سنت) گرفته شده‌اند و بخش TON نیز از کلمه‌ی TONage می‌آید. واژه‌ی Always On نیز نشان دهنده‌ی هدف نهایی مشتریان و این بخش یعنی ممکن ساخت همه‌چیز است.

رنشلر در فضایی کاملاً مرتبط درباره فصل جدید تاریخ این بخش صحبت کرده و روی مان (MAN) تأکید ویژه‌ای داشته است. این شرکت سبد محصولات قدرتمندی داشته و از الکتریکی سازی هم ‌سود برده است. اسکانیا نیز همواره با راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار خود نظرها را جلب کرده است. فولکس‌واگن Caminhoes e Onibus نیز بهترین ارزش در برابر مبلغ پرداختی را در بازارهای نوظهور ارائه کرده و نهایتاً به ریو می‌رسیم که حمل‌ونقل را وارد مرحله‌ی جدیدی خواهد کرد.

 

آسان بار-آسان پدیا-تراتون جدید ترین محصول فولکس واگن

 

به منظور گسترش هر یک از شرکت‌ها، کمپانی‌ها نیازمند همکاری استراتژیک هستند و یکی از اولین قدم‌ها امضای قرارداد تراتون با هینو است که شرکت ژاپنی تولید کننده‌ی خودروهای تجاری و پیشرانه‌های دیزلی برای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و دیگر انواع حمل‌ونقل است.

سینوتراک چین که در کشورمان با کشنده‌های پرحاشیه‌ی هوو شناخته می‌شود دیگر همکار تراتون بوده و برنامه‌هایی برای گسترش همکاری‌ها با مان دارد. این دو شرکت از سال 2009 تاکنون با یکدیگر همکاری داشته و با تثبیت یک شرکت جوینت ونچری که کامیون‌های هوی دیوتی MAN را در چین تولید خواهد کرد همکاری‌های خود را گسترش خواهند داد.

 

آسان بار-آسان پدیا-تراتون جدید ترین محصول فولکس واگن

 

تراتون همچنین همکاری استراتژیک خود با هولدینگ سولرا را اعلام کرده است. این شرکت به دنبال شکل دادن چشم‌انداز دیجیتالی حمل‌ونقل و لجستیک آینده است. بنا به بیانیه‌ی منتشر شده، همکاری یاد شده شامل راه‌حل‌های فروش، سرویس‌های راننده و مدیریت ناوگان دیجیتالی خواهد بود.

این کمپانی آمریکایی که از سال 2005 تاکنون در بازار حضور دارد با بخش کامیون و اتوبوس مان همکاری داشته اما هم‌اکنون یک قدم فراتر گذاشته و با خود تراتون کار می‌کند.اما شایعات موجود درباره عرضه سهام تراتون در بورس توسط رنشلر تأیید یا رد نشده است. این مدیر ارشد به خبرنگاران گفته که همه‌ی گزینه‌ها روی میز بوده و تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.اما این کار می‌تواند سرمایه‌ی بیشتری را به شرکت تزریق نموده و تراتون را به رقیبی چالش‌برانگیز در برابر دایملر، ولوو و دیگر رقبای این کلاس تبدیل کند.

 

آسان بار-آسان پدیا-تراتون جدید ترین محصول فولکس واگن

 

مان در نمایشگاه هانوفر امسال با کامیون‌ها و خودروهای تجاری متنوع و الکتریکی حاضر شده بود. از جمله‌ی این محصولات می‌توان به نسخه بدون آلایندگی ون مان eTGE اشاره کرد که اساساً فولکس‌واگن کرافتر با نامی متفاوت است.

اما محصول برجسته‌ی این شرکت در هانوفر مان CitE بود که یک کامیون شهری الکتریکی بوده و تنها در 18 ماه توسعه یافته است. این کامیون که برای حمل‌ونقل و توزیع داخل شهری طراحی شده وزن کمی داشته و درب‌های پهن آن ورود و خروج را تسهیل می‌کنند. برد این کامیون حدود 100 کیلومتر است.

محصول دیگر مان در هانوفر Lion City E است که نمونه‌ی پیش‌تولیدی یک اتوبوس شهری با پیشرانه‌ای مرکزی در اکسل است. باتری‌های مقاوم در برابر تصادف این اتوبوس در سقف نصب شده‌اند تا فضای بیشتری وجود داشته باشد. تنها در 3 ساعت می‌توان برد 270 کیلومتری را به دست آورد.

 

آسان بار-آسان پدیا-تراتون جدید ترین محصول فولکس واگن

 

از طرف دیگر اسکانیا را داریم که بیشتر روی مسافت‌های زیاد و سوخت LNG تمرکز داشته است. اگرچه LNG جایگزین ساده‌تری برای گازوئیل بوده اما فاقد زیرساخت‌های کامل می‌باشد و آلمان امسال اولین جایگاه سوخت‌گیری LNG را تأسیس کرده است.اولین اتوبوس مسافت طولانی اسکانیا که از LNG استفاده می‌کند Interlink Medium Decker نام دارد. این وسیله نقلیه 13 متر طول داشته و برد آن به 1000 کیلومتر هم می‌رسد.

خودروهای تجاری فولکس‌واگن نیز با دست پر به میدان آمده بود. خودروهای کدی و ترانسپورتر الکتریکی با همراهی ABT توسعه یافته‌اند. این ون‌های کوچک شهری اوایل سال آینده وارد بازار خواهند شد و بردهای 200 یا 400 کیلومتری خواهند داشت.

 

آسان بار-آسان پدیا-تراتون جدید ترین محصول فولکس واگن

 

محصول دیگر این شرکت ون مفهومی فولکس‌واگن کرافتر های موشن است که بر پایه کرافتر الکتریکی ساخته شده است. این خودرو دارای تکنولوژی سلول سوختی‌ای است که به پیشرانه الکتریکی نیرو می‌دهد. با استفاده از باک هیدروژنی 4.2 کیلومتری، شاهد برد 350 کیلومتری هستیم. این باک طراحی مدولار داشته و دومین نسخه از محدوده حرکتی 500 کیلومتری برخوردار است.

پروژه بعدی کارگو e-Bike نام داشته و می‌تواند تا 210 کیلوگرم بار را حمل کند. نهایتاً به کانسپت I.D. Buzz کارگو می‌رسیم که برای اولین بار معرفی شده و اولین عضو تجاری از خانواده خودروهای الکتریکی I.D. فولکس است. این ون از رانندگی خودکار سطح 4 برخوردار بوده و محدوده حرکتی آن به بیش از 550 کیلومتر می‌رسد.

 


منبع:پدال

نگاهی به F-Vision محصول دیگر فورد

  نگاهی به F-Vision محصول دیگر فورد

در این مقاله به معرفی محصول دیگری از فورد می پردازیم که نسل جدیدی از کشنده های ارائه شده از فورد در نمایشگاه هانوفر آلمان است. 

فورد در نمایشگاه وسایل نقلیهٔ تجاری هانوفر نسخهٔ بروز شدهٔ خانوادهٔ ون‌های ترانزیت خود و همین‌طور کِشندهٔ جدیدی بنام F-Max را معرفی کرد اما این‌ها تنها محصولات جدید فورد در هانوفر نیستند چراکه این شرکت آمریکایی در این نمایشگاه کانسپت شگفت‌انگیزی بنام F-Vision Future Truck را هم رونمایی کرده است. این کانسپت توسط شرکت ترکیه‌ای فورد اتوسان ساخته شده است. این شرکت در سال 1959 با مشارکت فورد به‌عنوان پشتیبان فنی و شرکت ترکیه‌ای کوچ هولدینگ به‌عنوان سرمایه‌گذار تأسیس شد و تا به امروز به تولید ون‌های تجاری و کامیون‌های فورد در ترکیه می‌پردازد.

 

آسان بار-آسان پدیا-آسان بار-  نگاهی به F-Vision محصول دیگر فورد

 

فورد اتوسان اطلاعات زیادی از کِشندهٔ کانسپت F-Vision منتشر نکرده اما با نگاه به تصاویر می‌توان به طراحی عجیب و فوق‌العاده آینده‌نگرانهٔ آن پی بُرد. این کِشندهٔ کانسپت استایل آئرودینامیکی داشته و شیشهٔ جلوی آن به‌صورت ترکیبی درون بدنه کار شده است. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های ظاهری برجستهٔ F-Vision نیز می‌توان به رینگ‌های بسیار بزرگ و ورودی‌های هوایی که با نوارهای LED احاطه شده‌اند اشاره کرد. علاوه بر این، در این کانسپت بجای آینه‌های جانبی از دوربین استفاده شده و برای دسترسی به کابین آن‌هم یک درب کشویی در سمت راست تعبیه شده است.

 

آسان بار-آسان پدیا- نگاهی به F-Vision محصول دیگر فورد

 

طراحی آئرودینامیک این کِشنده به تریلر آن‌هم کشیده شده به‌گونه‌ای که چرخ‌های آن به‌طور کامل پوشیده و مخفی شده‌اند و روی پنل‌های جانبی آن‌هم نقوشی کار شده است. نتیجهٔ این اقدامات موجب شده که این تریلر بسیار آینده‌نگرانه‌تر از کانتینرهای سنتی باشد که امروزه در جاده‌ها می‌بینیم. همان‌طور که گفته شد فورد اطلاعات چندانی از F-Vision منتشر نکرده و صرفاً گفته است که قوای محرکهٔ آن از نوع الکتریکی بوده و به تکنولوژی رانندگی نیمه‌خودکار سطح چهار هم مجهز است. با استفاده از این تکنولوژی نیمه خودران، کِشنده می‌تواند در شرایط خاصی خودش اقدام به رانندگی کند.(در مورد کشنده های فورد بیشتر بدانید)

 

آسان بار-آسان پدیا- نگاهی به F-Vision محصول دیگر فورد

 

در این کِشندهٔ کانسپت همچنین از قطعات سبک‌وزنی استفاده شده و در قسمت جلویی آن‌هم سیستمی تعبیه شده که می‌تواند طرح‌های مختلفی را به نمایش درآورَد. در مورد این سیستم چیز بیشتری گفته نشده ولی در یکی از تصاویر زنده‌ای که از F-Vision منتشر شده می‌توان دید که در قسمت ورودی‌های هوای آن طرح لوزی مانندی به نمایش درآمده است. هرچند این کانسپت در ظاهر شباهت‌هایی با سایر کِشنده‌های مربوط به آینده دارد اما فورد گفته است که در طراحی F-Vision از ابرقهرمان‌های مارول الهام گرفته شده است. این ادعا را می‌توان قابل‌قبول دانست چراکه قیمت جلویی کِشنده به کلاه مرد آهنی (آیرون‌من) شباهت‌هایی دارد.

 


منبع:پدال

تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

با گذشت چندین هفته از نوسانات قیمت در بازار لاستیک و لوازم یدکی برای رانندگان، وزیر راه و شهر سازی پیشنهاداتی را ارائه کرده است که می توانند باعث تغییرات جدی در روند واردات لاستیک باشد.

آسان بار-آسان پدیا-تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

 

بر اساس گزارش های موجود از بازار لاستیک، قیمت هر جفت لاستیک خودروهای سنگین، در طول ماه های گذشته از حدود سه میلیون تومان به مرز ۱۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه این کالا در طول سال به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم یدکی مورد نیاز رانندگان خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، نپرداختن به آن می تواند عملا باعث کناره گیری کامل رانندگان از شغل خود شود.

هفته قبل سازمان راهداری اعلام کرد که با پیگیری های صورت گرفته در چند محور مختلف شرایط را برای کاهش قیمت به وجود آورده و در این مسیر از یک سو با موافقت وزارت صمت، نرخ لاستیک وارداتی با تخصیص ارز مورد نیاز کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر با اضافه کردن لاستیک هایی که در بخش های مختلف کشور انبار شده بودند، شرایط برای رساندن تعدادی لاستیک به راننده های کامیون فراهم خواهد شد.

با این وجود طبق برآوردهای صورت گرفته خودروهای سنگین ایران در طول سال به حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک احتیاج دارند که تنها حدود یک پنجم آن در داخل تولید می شود از این رو باید برنامه ریزی جدی برای واردات لاستیک کامیون با بهای کمتر فراهم شود.

به دنبال به وجود آمدن این شرایط در روزهای گذشته وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد جدیدی را ارائه کرد که در صورت اجرای آن اتحادیه ها و تعاونی های کامیون داران می توانند خود نسبت به وارد کردن لاستیک های جدید اقدام کنند و آخوندی این وعده را نیز داده که دولت در این مسیر با تخصیص ارز لازم شرایط را برای کامیون داران تسهیل خواهد کرد.

 

آسان بار-آسان پدیا-تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

هر چند آخوندی توضیحی درباره چگونگی اجرای این طرح نداده است و مشخص نیست کدام نهاد مستقیما مسئولیت این موضوع را بر عهده خواهد گرفت اما صنف اجرایی این طرح می تواند بخشی از مشکلات رانندگان کامیون در تامین نیازهایشان به دور از واسطه ها را فراهم کند.

عباس آخوندی در حاشیه بازدید از پروژه حرم تا حرم و محور گرمسار - فیروزکوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر هماهنگی بسیار خوبی بین اتحادیه ها و تعاونی های کامیون داران و وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی به وجود آمده و در تلاشیم که مشکلات این قشر را به تدریج حل کنیم.

محمدجواد عطرچیان دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا- در این رابطه گفت: صرف این پیشنهاد قطعا مثبت ارزیابی می شود. زیرا اتحادیه ها و اصناف فعال در این حوزه می توانند با اجرایی شدن این طرح مستقیما نسبت به دریافت نیازشان از بازارهای بین المللی اقدام کنند و در مرحله اول برخی از واسطه ها که در هفته های گذشته از شرایط بازار سودجویی کرده اند، را حذف کنند.

به گفته او، اتحادیه ها برای این مسئله نیاز به حمایت مستقیم دولت خواهند داشت زیرا در شرایط فعلی تامین ارز مورد نیاز برای واردات اهمیت کلیدی دارد و دولت باید برای اجرای این پیشنهاد تا مرحله آخر از اتحادیه ها و اصناف حمایت کند.

آسان بار-آسان پدیا-تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

عطرچیان با بیان اینکه برای اجرایی شدن این پیشنهاد دولت باید نهادی را مسئول اجرای این موضوع کند، توضیح داد: در گذشته نیز بحث هایی مطرح شده که در مرحله اجرا متاسفانه راه به جایی نبرده اند. از این رو برای آنکه بتوان برای بازار فعلی لاستیک راه حل قطعی پیدا کرد، نیاز به آن وجود دارد که تمام طرف های این ماجرا در کنار یکدیگر فعالیت کنند. اتحادیه ها قطعا آمادگی لازم برای تامین لااقل بخشی از نیازهای خود از طریق واردات را دارند و اگر نهادهای مسئول دولتی شرایط را به طور دقیق رصد کرده و حمایت های لازم را در دستور کار قرار دهند، می توان پیش بینی کرد که این پیشنهاد لااقل بخشی از مشکلات به وجود آمده در هفته های گذشته را سامان دهد و آرامش به این بازار باز گردد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص تامین لاستیک و دیگر لوازم یدکی مورد نیاز کامیون داران گفت: پیگیری این مهم با سایر دستگاه ها است اما با این همه وزارت راه و شهرسازی نیز پیگیر حل این مشکل بوده تا این مشکل نیز حل شود.بخشی از نیاز کامیون داران به این لوازم از طریق واردات جدید، بخشی از طریق کالاهای متروکه و بخشی نیز از طریق صنایع تولیدی داخلی تامین شده است. ضمن اینکه به تعاونی کامیون داران نیز پیشنهاد دادیم اگر آمادگی دارند که خود اقدام به واردات لاستیک کنند ما از آنها پشتیبانی کرده و ارز مورد نیاز برای این واردات را از طریق دولت برای آنها فراهم کنیم.

 

آسان بار-آسان پدیا-تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

محمد جواد عطرچیان با بیان اینکه برای اجرایی شدن این پیشنهاد دولت باید نهادی را مسئول اجرای این موضوع کند، توضیح داد: در گذشته نیز بحث‌هایی مطرح شده که در مرحله اجرا متاسفانه راه به جایی نبرده‌اند. از این رو برای آنکه بتوان برای بازار فعلی لاستیک راه‌حل قطعی پیدا کرد، نیاز به آن وجود دارد که تمام طرف‌های این ماجرا در کنار یکدیگر فعالیت کنند. اتحادیه‌ها قطعا آمادگی لازم برای تامین لااقل بخشی از نیازهای خود از طریق واردات را دارند و اگر نهادهای مسئول دولتی شرایط را به طور دقیق رصد کرده و حمایت‌های لازم را در دستور کار قرار دهند، می‌توان پیش‌بینی کرد که این پیشنهاد لااقل بخشی از مشکلات به وجود آمده در هفته‌های گذشته را سامان دهد و آرامش به این بازار باز گردد.(در مورد مشکلات رانندگان بیشتر بدانید)

 

 

تن کیلومتر در ۶۶۰ هزار مسیر

تن کیلومتر در ۶۶۰ هزار مسیر

فرامرز مداح عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره مصوبه تازه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مبنی بر محاسبه کرایه حمل بر مبنای تن ـ کیلومتر اظهار داشت: این مصوبه کلی است و بر مبنای این مصوبه، سازمان راهداری باید کرایه حمل برای ۶۶۰ هزار مسیر را تعیین کند. 

مداح در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه کلی شورای عالی هماهنگی ترابری و نرخ هایی که توسط سازمان راهداری برای ۶۶۰ هزار مسیر تعیین خواهد شد، جهت اجرا نیاز به مصوبه ستاد تنظیم بازار دارد یا خیر، گفت: در بخشی از مصوبه شورای عالی ترابری آمده است که اجرای این روش محاسبه کرایه حمل باید با مجوز سازمان های ذی ربط باشد ؛ که منظور از سازمان های ذی ربط ، ستاد تنظیم بازار است؛ اما درباره آن بحث وجود دارد که ستاد تنظیم بازار چگونه می تواند برای ۶۶۰ هزار مسیر که قرار است سازمان راهداری قیمت گذاری و ابلاغ کند، اظهار نظر کند؟

او ادامه داد: ما در سازمان راهداری نرخ پایه کرایه را محاسبه کرده و به ادارات کل استان ها می فرستیم. ادارات کل راهداری استان ها نیز آن را برای انجمن های صنفی استانی می فرستند و با کمک آنها نرخ نهایی کرایه حمل در آن استان را تعیین می کنند؛ بنابراین اینگونه نیست که ما جدول را در تهران تهیه کرده و به رانندگان ابلاغ کنیم. بلکه نرخ کرایه‌ها در استان ها نهایی می شود.

آسان بار_آسان پدیا-فرامرز مداح-تن کیلومتر در ۶۶۰ هزار مسیر

او سوالات مطرح شده در مورد تن کیلومتر را اینگونه پاسخ داد:

کرایه حمل بر مبنای تن-کیلومتر چگونه محاسبه می‌شود؟

معاون سازمان راهداری درباره نحوه محاسبه کرایه حمل بر مبنای تن-کیلومتر توضیح داد: در این روش بر اساس یک صفحه بزرگ اکسل که دو ماه به طول انجامید تا آن را تهیه کنیم، عمل می شود. در این فرمول یک رقم پایه به عنوان تن ـ کیلومتر تعیین می شود (مثلا ۱۰۰ هزار تومان) بعد این رقم پایه برای آنکه تبدیل به کرایه شود یک سری ضرایب مسافتی به آن می خورد چون تن ـ کیلومتر در راه های نزدیک گرانتر از راه های دور است.

او افزود: بعد از آن به صورت پله ای و بر اساس ظرفیت خودرو، تن ـ کیلومتر را محاسبه می کنیم. مثلا برای یک تریلر که ۲۲ تن وزن دارد فرض بر این است که کل این ظرفیت در اختیار قرار گیرد و نهایتا سه رقم مسافت، وزن و تن ـ کیلومتر داریم که در هم ضرب می شود.

مبنای جدید، الزاما به معنای افزایش نرخ در همه مسیرها نیست

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره ضمانت اجرایی این روش برای تعیین کرایه حمل افزود: رقمی که بر اساس فرمول مذکور تهیه می شود، رقم پایه است و اگر رانندگانی بخواهند با نرخ کمتر اقدام به حمل بار کنند، دیگر در اختیار ما نیست. بنابراین ضمانت اجرایی خیلی محکم و قابل قبولی نخواهد داشت. اما می تواند برای انتقال بارهای دولتی ملاک عمل قرار گیرد.

مداح گفت: محاسبه کرایه حمل بر اساس تن ـ کیلومتر به این معنا نیست که در همه جا کرایه افزایش می یابد بلکه در برخی موارد معدود، کرایه کاهش می یابد.

آسان بار-آسان پدیا-تن کیلومتر در ۶۶۰ هزار مسیر

مبنای جدید چه تاثیری بر قیمت کالاها دارد؟

او در پاسخ به این پرسش که آیا محاسبه کرایه حمل بر اساس تن ـ کیلومتر سبب افزایش قیمت تمام شده کالا برای صاحب بار و نهایتا قیمت خودِ کالا می شود؟ گفت: تأثیر این نوع محاسبه کرایه حمل بر قیمت تمام شده کالا بسیار اندک است و هر چه محموله با ارزش تر باشد، میزان اثرگذاری افزایش کرایه حمل بر قیمت کالا هم به همان نسبت کاهش می یابد ولی هر چه کالا کم ارزشتر باشد، تأثیر آن بیشتر می شود. مثلا در ۲۰ تن گوجه فرنگی که ارزش آن ممکن است ۶۰ میلیون تومان باشد، نهایتا افزایش ۱ میلیون تومانی کرایه حمل (در صورت محاسبه با تن ـ کیلومتر) نسبت به نرخ کرایه های گذشته، تأثیر چندانی در قیمت تمام شده کالا برای صاحب بار نخواهد داشت درنتیجه این روش محاسبه کرایه حمل نمی تواند بهانه ای برای افزایش قیمت کالا از سوی صاحب بار باشد.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره تأثیر روش جدید تعیین کرایه حمل بر رقابت جاده و ریل در حمل بار اظهار داشت: با توجه به اینکه با اعمال روش تن ـ کیلومتر قیمت حمل بار با جاده افزایش می یابد، به سود ریل بوده و راه آهنی ها از اجرای محاسبه تن ـ کیلومتر استقبال می کنند؛ چون استفاده از راه آهن برای حمل بار توجیه پذیرتر خواهد بود.

خودروهای حامل سوخت و شرکت‌های پخش، مشمول نیستند

او درباره تسری روش تن ـ کیلومتر به خودروهای سوختی گفت: خودروهای حامل سوخت در این روش قرار نمی گیرند. چون صاحب کالا در فرآورده های نفتی، دولت است که از سازمان برنامه و بودجه مجوز می گیرند؛ هر چند که روش محاسبه کرایه حمل خودروهای سوختی نیز در حال حاضر بر اساس تن ـ کیلومتر است اما در زمره قیمت گذاری سازمان راهداری قرار نمی گیرند.

مداح درباره خودروهای حامل مواد غذایی وابسته به شرکت های پخش مواد غذایی گفت: خودروهای باری زیرمجموعه شرکت های پخش مواد غذایی در زمره خودروهای سنگین شهری محسوب شده و در شمول این نحوه تعیین کرایه حمل بار نخواهند بود.

او همچین گفت: از آنجا که شرکت های باربری و حمل و نقلی درآمدشان از محل کمیسیون توزیع بار به رانندگان است، هر چه کرایه حمل بیشتر شود، سود آنها هم بیشتر می شود؛ در نتیجه اجرای این روش به سود شرکت های حمل و نقلی است و نمی توان گفت تخلفات شرکت های حمل و نقلی با مبنای جدید، حذف می شود.

آسان بار-آسان پدیا-تن کیلومتر در ۶۶۰ هزار مسیر

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره تخلفات شرکت های حمل و نقل  در زمینه توزیع بار میان رانندگان با حداقل قیمت ها گفت: اگر این نرخ کرایه حمل اندکی که شرکت ها به راننده ها می دادند، به سود مصرف کننده نهایی بود، باز هم جای توجیه داشت؛ اما اشکال کار این است که به سود مردم نبود و به نفع خودِ شرکت های حمل ونقلی بود.

او افزود: در صورتی که روش تن ـ کیلومتر اعمال و ابلاغ شود، بارنامه های صادره از سوی شرکت های حمل و نقل باید بر این اساس باشد اما اگر خودِ راننده بخواهد در زمینه رقابت، تخفیف دهد که بحث دیگری است و نمی توانیم جلوی او را بگیریم.

جدول منتشر شده در فضای مجازی، مورد تایید نیست

این مقام مسئول در سازمان راهداری در خصوص جدول منتشر شده در فضای مجازی میان رانندگان که اعدادی را به عنوان ارقام پایه محاسبه کرایه حمل بر اساس تن ـ کیلومتر اعلام کرده است، گفت: این جدول مورد تأیید سازمان راهداری نیست و از سوی تعدادی از رانندگانی که به عنوان نماینده صنف با ما در ارتباط بودند، منتشر شده است.

او افزود: من به این افراد گفتم این ارقام مورد تأیید نیستند و اگر جدولی که در اختیار سازمان راهداری است به تصویب نهایی نرسد، عامل آن شما هستید که با انتشار این جدول جلوی تصویب آن را گرفتید.

 

تغییر کرایه کامیون ها به تن کیلومتر

تغییر کرایه کامیون ها به تن کیلومتر

صبح امروز (شنبه) ‌شورای عالی ترابری کشور در دویست و نهمین جلسه خود پیشنهاد سازمان راهداری برای تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جاده ای کشور به تن‌ ـ کیلومتر را رسما تصویب کرد.

 این طرح که پس از اعتراضات خردادماه سال جاری از سوی رانندگان وارد برنامه‌های سازمان راهداری شد و مسئولان این سازمان پس از چند ماه بررسی سرانجام کلیات آن را لحاظ کردند، با تصویب شورای عالی ترابری کشور رسما نهایی شده و به مرحله اجرا خواهد رسید.(در مورد طرح تن کیلومتر بیشتر بدانید)

در این جلسه اعضای این شورا  طرح توجیهی سازمان راهداری را تایید کرده و به ‌این‌ ترتیب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های  رانندگان در طول ماه‌های گذشته را وارد فاز اجرایی کردند.

تغییر کرایه کامیون ها به تن کیلومتر

سازمان راهداری در تشریح  چگونگی اجرای این شیوه جدید محاسبه  اعلام کرده که در چارچوب محاسبه کرایه بر اساس تن ــ کیلومتر هزینه‌ها به دو بخش مجزا تقسیم شده است. بر این اساس  هزینه‌هایی مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد راننده و کمک راننده، بیمه آنها و موارد این چنینی جزو هزینه‌های ثابت به شمار می‌روند و مسائلی مانند  تعمیر و نگه داری خودرو، هزینه لاستیک، هزینه سوخت و عوارض آزادراهی به عنوان هزینه‌های متغییر در نظر گرفته شده است.

در این شیوه جدایی از نرخ هزینه‌های ثابت  که متناسب با هر خودرو در نظر گرفته شده است، هزینه‌های متغییر نیز در رابطه با  مسائل جزئی دیگری که در حمل و نقل  وجود دارد در نظر گرفته می‌شود و در این چارچوب نرخ نهایی بر اساس جابه جایی هر یک تن در هر یک کیلومتر اجرایی می‌شود.

سازمان راهداری پیش‌بینی کرده است که بر این اساس احتمالا نرخ کرایه در قیاس با روش های قبلی محاسبه افزایشی نسبی پیدا خواهد کرد. در طرح جدید خودروهای سنگین به هفت کلاس مختلف تقسیم بندی شده و به نسبت شرایطی که بار دارند، محموله‌ها نیز در هفت مدل مختلف تقسیم بندی خواهند شد که نرخ هر یک از آنها متفاوت می‌شود.

تغییر کرایه کامیون ها به تن کیلومتر

داریوش امانی، معاون سازمان راهداری با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شد با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در جلسه امروز شورای عالی ترابری کشور موضوع تغییر نحوه محاسبه کرایه حمل بار به مرحله نهایی برسد، اظهار کرد: خوشبختانه سازمان راهداری توانست  در کوتاه‌ترین زمان ممکن دغدغه‌ رانندگان برای تغییر نحوه محاسبه  نرخ حمل بار را  اجرایی کند و این مساله به ما  کمک کرد که طرح توجیهی لازم برای بهبود شرایط کامیون داران را نهایی کنیم.

به گفته او، در کنار اجرایی شدن طرح  نرخ کرایه بر اساس تن ــ کیلومتر مسائل دیگر  مانند برنامه‌ریزی برای کاهش  نرخ لوازم یدکی مهم مانند لاستیک نیز همچنان ادامه‌ دارد و با برنامه‌ریزی که وزارت صمت در دستور کار قرار داده این امید وجود دارد که نرخ نهایی این کالاها  به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

معاون سازمان راهداری  با بیان این که در ماه‌های گذشته یکی از اصلی ترین برنامه‌های در نظر گرفته شده از سوی سازمان راهداری تلاش برای بهبود شرایط رانندگان کامیون بوده است، تشریح کرد: مسائلی مانند افزایش نرخ کرایه، بهبود شرایط بیمه و در نظر گرفتن بیمه تکمیلی برای رانندگان و همسرانشان بخشی از این برنامه‌ها  بوده که امیدواریم با اجرایی شدن آنها رانندگان زحمتکش کشور بتوانند با دغدغه‌ کمتری نسبت به جابه جایی بار در نقاط مختلف ایران فعالیت کنند.

منبع: ایسنا و سازمان راهداری و جاده ای