آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

بازار سیاه تامین لاستیک و مشکلات آن

بازار سیاه تامین لاستیک و مشکلات آن

یک کامیون‌دار و فعال حمل‌ونقل از وضعیت نابسامان بازار لاستیک و افزایش هزینه‌های نگهداری کامیون گلایه کرد.

داوود بهرامی راننده تریلر با بیان اینکه تعداد لاستیک در بازار بسیار کاهش‌یافته است و تقریباً نایاب شده است، گفت: در صورت پیدا شدن لاستیک قیمت آن بسیار گران است و  بابت خرید آن با مشکلات زیادی مواجه هستیم.(در مورد مشکلات تامین لاستیک برای کامیون داران کلیک کنید)

او همچنین گفت: مبلغی که راننده برای ۱۸ حلقه لاستیک چینی باید بپردازد برای هر جفت دست‌کم ۸ میلیون تومان پول نقد است و توجه داشته باشید که این رقم قیمت لاستیک چینی است. لاستیک «میشلن» حدود ۱۲ میلیون تومان است و در صورت تداوم گرانی و نایابی لاستیک در بازار طولی نمی‌کشد که تمام کامیون‌ها از بی‌لاستیکی و نبود قطعات به‌خودی‌ خود خاموش می‌شوند و از ناوگان حمل و نقل به کنار رانده می شوند.

داوود بهرامی در رابطه با چند ماه اخیر گفت: قبلاً حداقل می‌توانستیم لاستیک را به‌صورت قسطی خریداری کنیم ولی حالا فقط به‌صورت نقدی آن‌ هم از بازار سیاه امکان تهیه لاستیک وجود دارد.

به گفته این فعال حمل‌ونقل جاده‌ای لوازم ‌یدکی کامیون ها هم خیلی گران شده است طوری که بعضی از قیمت‌ها از چند برابر هم حتی گذشته است.

داوود بهرامی در آخر در مورد مشکلات تامین لاستیک کامیون داران گفت:

 واقعاً نمی‌دانیم باید چگونه کار کنیم که صرفه اقتصادی داشته باشد با این وضعیت سرمایه کامیون‌داران در حال از بین رفتن است و اگر فکری به حال ما و ناوگان باری  جاده ای نکنند جبران‌کردن خسارات ناشی از آن تقریباً غیرممکن است.(در مورد مشکلات ناوگان باری کشور بیشتر بدانید)

 

خطر کامیون‌های خودران برای شغل کامیونداران

خطر کامیون‌های خودران برای شغل کامیونداران

با بهره‌مندی از کامیون‌های خودران، صنعت حمل و نقل در آینده به باراندازهای خودران نیز مجهز خواهد شد که راننده‌های انسانی بارهای خود را به آن تحویل داده و سپس کامیون‌های خودران بارها را به سراسر کشور منتقل خواهند کرد. تحقق این موضوع می‌تواند تأثیر بسزایی بر درآمد رانندگان داشته باشد.

گزارش‌های جدید در مورد پروژه کامیون‌های بدون راننده نشان می‌دهد که کامیون‌های خودران می‌توانند جای 294000 شغل در صنعت کامیون‌داری را اشغال کنند. همچنین این گزارش‌ها بر این نکته تأکید می‌کنند که مدیران و سیاستگذاران این صنعت باید فرایند کنار گذاشتن رانندگان انسانی را تا بیشترین حد امکان به فرایندی نرم و تدریجی تبدیل کنند.

 

با اتخاذ تصمیم‌های درست می‌توان از حذف رانندگان کامیون در صنعت حمل‌ونقل جلوگیری کرد

بدیهی است که بدون اتخاذ تصمیم‌های درست، اتوماسیون باعث از بین رفتن شغل رانندگی خواهد شد و بسیاری از رانندگان با درآمد متوسط و پایین، بیکار خواهند شد و درآمد اشخاص مستقل از صنعت حمل و نقل کمتر و کمتر خواهد شد.

با این که سیستم‌های خودران در حال حاضر در تمام حالات حمل و نقل در حال توسعه و ارتقاء هستند، صنعت کامیون‌داری به احتمال بسیار زیاد جزو نخستین صنایعی است که این سیستم‌ها را می‌پذیرد. در حال حاضر، بهترین حالت برای کامیون‌های خودران که با عقل بیشتر جور در می‌آید این است که باراندازها در انتهای مسیرهای طولانی قرار بگیرند. از آن‌جایی که برای سیستم‌های خودران کنونی، رانندگی در محیط‌های شهری کار دشواری است، رانندگان انسانی می‌توانند در این محیط‌ها هدایت کامیون‌های خودران را بر عهده بگیرند و رانندگی در جاده‌های طولانی را به کامیون‌های خودران بسپارند تا بدون راننده در آن‌ها حرکت کنند. باید در نظر داشت این کار ممکن است باعث استخدام رانندگان زیادی بشود ولی به طور قطع دستمزد آن‌ها بسیار کم خواهد بود.

از طرفی، استفاده از فناوری کامیون‌های خودران می‌تواند باعث افزایش "دیجیتالی‌سازی" صنعت کامیون‌داری و استفاده بیشتر بازارگاه‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌ بشود. گفتنی است این مورد نیز می‌تواند درآمد رانندگان را پایین‌ بیاورد چون این اپلیکیشن‌ها هزینه بارگیری و حمل بار پایین می‌آورند.

 

 

کارشناسان توصیه می‌کنند تعامل بسیار خوبی بین پرسنل، مدیران و سیاستگذاران صنعت وجود داشته باشد و این همکاری بر سه پایه اصلی استوار باشد:

1-بسط و گسترش صنعتی که کارگران به آن دسترسی آسانی داشته باشند.

2-وضع استانداردهای کاری باثبات‌تر و قوی‌تر که به خوبی از پرسنل حمایت کنند.

3- سرمایه‌گذاری بر روی نوآوری‌هایی که دسترسی به اهداف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی را امکان‌پذیر می‌کنند.

هدف این اصول این است که آینده‌ای بسازند که در آن صنعت به گونه‌ای تغییر کند که هم به نفع بازار باشد و هم به نفع کارگر. توصیه می‌شود رانندگان محلی مانند کارمندانی دسته‌بندی شوند که در این صنعت  مشغول به کارند و رشد و ارتقاء آن کمک می‌کنند. رانندگان باید آموزش ببیند و مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند با کامیون‌های خودران کنار بیایند و بهره‌وری آن‌ها را بالا ببرند.

 

 

آیا می‌دانید بازی کامیون‌های خودراناز کجا شروع شده است؟؟ برای مطالعه کلیک کنید

منبع: truckinginfo

 

رانندگان موظف به پرداخت هزینه کالای شرکت های حمل و نقل نیستند

رانندگان موظف به پرداخت هزینه کالای شرکت های حمل و نقل نیستند

مصطفی پناهنده در جمع روسای ادارات راهداری و مسئولان انجمن‌های صنفی گفت: تمامی هزینه‌ها از سوی برخی شرکت‌ها در خصوص بعضی از کالاها بر رانندگان تحمیل شده است و عدم توجه به این موضوع موجب تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به تخلفات شده و شرکت‌ها موظف به پاسخگویی هستند.

پناهنده، خطاب به مسئولان شرکت‌های حمل و نقل گفت: با توجه به اعطای مجوز وظائفی به شما محول شده است که باید طبق ضوابط و مقررات حمل و نقل به مقصد برسد. او هم چنین داشتن مدیر فنی به لحاظ کنترل ناوگان باری را امری مهم عنوان کرد و گفت: دقت در درج مشخصات مبدأ و مقصد، ارقام کرایه‌های حمل و سایر موارد از جمله وظائف شرکت‌ها بوده و قابل رصد کردن است و می بایست بر روی بارنامه به جز کرایه، بیمه و درصد حق دولت مطلب دیگری درج نشود و طبق اسناد دقیق مشخص نوشته شود و عدم رعایت هر یک از موارد فوق موج جرائم ناشی از رسیدگی در کمیسون‌ها خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به اینکه نکته قابل توجه دیگر رعایت ظواهر و جوانب فیزیکی شرکت‌ها است، گفت:

علاوه بر الزام در حفظ و نگهداری تأسیسات، سایر شئونات لازم نیز باید رعایت شود و یکی دیگر از موارد مهم، متصدیان به کار گرفته شده در شرکت‌های حمل و نقل است، گفت: علی رغم لزوم حضور مدیران شرکت‌ها بعضا متصدیان، عامل انجام امور شده و حتی فراتر از شرح وظائف عمل می‌کنند که این موارد ضرورت دقت نظر مدیران شرکت‌ها را هر چه بیشتر می طلبد و لازم است مدیران شرکت‌ها با ملبس کردن متصدیان به اونیفورم و درج اتیکت، نام فعالان حوزه خود را به ارباب رجوع بشناسانند.

 

آسان بار-آسان پدیا

 

 بازرسی و نظارت از شرکت‌ها به شکل مستمر، ویژه و نامحسوس انجام می‌شود و می بایست با رعایت مقررات از بروز مشکلات جلوگیری کنیم به ویژه در این برهه که حساسیت امور اقتصادی زیاد شده لازم است با رقابت سالم و رعایت قوانین، فعالیتی مناسب ارائه شود.لزوم بغل نویسی این ناوگان و حفظ و نگهداری و استفاده از این ناوگان بسیار مهم است و مالکان شرکت‌ها باید به این موضوع توجه کنند.

مصطفی پناهنده با اشاره به اینکه فعالیت در شرکت‌ها تنها با حضور داشتن کافی نیست، گفت: بکارگیری توان شرکت‌ها امری ضروری است و باید با اتخاذ راهکارهای مناسب، همه شرکت‌ها دامنه فعالیت خود را گسترش دهند.

وی در پایان بر تکمیل مندرجات بارنامه به منظور پیشگیری از قاچاق کالا، رعایت نرخ عرف طبق تعرفه‌های اعلام شده، صدور بارنامه جهت ناوگان ملکی شرکت ها، ارسال به موقع فیش های واریز شده، عوارض دولتی حمل بار حداقل هفته ای یکبار و کنترل و نظارت توسط انجمن ها تأکید کرد.

 

امکان عدم همکاری سازمان ها و انجمن های حمل کالا

امکان عدم همکاری سازمان ها و انجمن های حمل کالا

امکان قطع همکاری با  تشکل‌های صنفی در صورت عدم تعیین اعضای هیئت‌مدیره جدید آن‌ها وجود دارد.

اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران در نامه‌ای به کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان جاده‌ای حمل کالای استان تهران و همچنین انجمن صنفی کارگری رانندگان حمل‌ونقل کالای برون‌شهری شهر تهران، از امکان قطع همکاری با این تشکل‌های صنفی در صورت عدم تعیین اعضای هیئت‌مدیره جدید آن‌ها خبر داد.

متن این نامه که تصویر آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آمده است به شرح زیر است:

با عنایت به اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران مبنی بر فقدان شرایط عضویت آقای محمد خانبلوکی در هیئت مدیره آن کانون و انجمن های صنفی، دیوان هیئت اداری مربوط به عدم امکان فعالیت بازنشستگان در تشکل‌های کارگری ابلاغ گردیده، مقتضی است بدون فوت وقت با تشکیل جلسه هیئت مدیره نسبت به جایگزنی نامبرده و تعیین اعضای هیئت مدیره جدید اقدام و مراتب را به این اداره کل اعلام نمایید.خاطرنشان می‌سازد در صورت عدم اقدام عاجل در این خصوص، این اداره کل بنا بر تکالیف قانونی نسبت به لغو تمامی قراردادها و تفاهمات منعقده فی مابین و در نتیجه قطع کلیه همکاری‌ها با آن کانون و انجمن صنفی اقدام خواهد کرد.

 

آسان بار-آسان پدیا

تاریخ ارسال این نامه همچنان که در تصویر زیر آمده، 10 شهریور ماه است.

 

آسان شدن واردات کالای ضروری کامیون داران به کمک ارز دولتی

آسان شدن واردات کالای ضروری کامیون داران به کمک ارز دولتی

رئیس کمیته حمل‌ونقل مجلس از تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص ارز دولتی برای تأمین ۱۵ قلم ضروری کامیون‌داران خبر داد.

شادمهر کاظم‌زاده گفت: در نشست  کمیته حمل‌ونقل مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد که در حوزه ثبت سفارش اقلام ضروری کامیون داران که حدود 15 قلم است، اقدامات لازم را صورت دهد، همچنین سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز متعهد شد که با اقدامات سودجویانه افراد در احتکار اجناس و اقلام مورد نیاز کامیون‌داران برخورد کند.

شادمهر کاظم زاده در مورد واردات کالای ضروری کامیون داران نیز گفت:

از طرف دیگر در ماه گذشته به‌صورت هفتگی، او به  عرضه 60 هزار حلقه لاستیک در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از گله‌ها و مشکلات کامیون‌داران، توزیع نامناسب لاستیک بود که این مسئله موجب افزایش قیمت این محصول شد، از این‌رو مقرر شد اقدامات مقتضی برای کاهش مشکلات کامیون داران در این حوزه صورت گیرد.

 

واردات کالای ضروری کامیون داران

 

 

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یکی دیگر از مشکلات کامیون داران، تحویل سهمیه سوخت بر اساس پیمایش بود که مقرر شد که شرکت پخش و پالایش، نسبت به اصلاح سامانه مذکور اقدام کند.

شادمهر کاظم‌زاده گفت در آخرگفت: گزارش این کمیسیون درباره وضعیت و اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات کامیون داران به صحن علنی مجلس ارسال شده است که در هفته‌های آتی تقدیم هیأت رئیسه مجلس برای قرائت در صحن می‌شود.

نشست اخیر کمیته حمل‌ونقل مجلس برای بررسی مشکلات کامیون‌داران با حضور نمایندگان تمام دستگاه‌ها ازجمله سازمان تعزیرات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، راهداری و نماینده صنف کامیون داران برگزار شد.