آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

آسان بار

آسان بار پل ارتباطی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان

استقرار سازمان بنادر و دریانوردی در شهرهای بندری

استقرار سازمان بنادر و دریانوردی در شهرهای بندری

دوری از تمرکز گرایی در تهران، و انجام کارهای عملیاتی با انتقال سازمان بنادر به شهرهای ساحلی.

بهروز فتحی یکی از کارشناسان لجستیک گفت:شاید اگر سازمان بنادر و دریانوردی به‌ جای استقرار در تهران در شهرهای ساحلی جنوب کشور مستقر شود که قطب صنعت بندری و دریانوردی کشور هستند، از تمرکزگرایی خلاص شده و به‌دور از سیاسی‌کاری‌ها و بازی‌های قدرت، به کار اصلی و عملیاتی بپردازد.

 

تمایل کارآفرینان به کارآفرینی در شرق 

این کارشناس این مطلب را پس از انتشار این نمودار که در یک گروه تلگرامی منتشر شد مطرح کرد که طی آن مشخص می‌شود شهر نیویورک دیگر ثروتمندنشین‌ترین شهر جهان نیست و طبق آمار جدید هنگ‌کنگ با داشتن 10هزار سوپر میلیاردر به عنوان ثروتمندنشین‌ترین شهر جهان را از آن خود کرده است. این نمودار نشان می‌دهد ثروت با یک حرکت آهسته از غرب به شرق در حال انتقال است و کارآفرینی و کارآفرینان تمایل به کسب و کار در شرق را بر غرب ترجیح می‌دهند.

 

 

اسان بار-آسان پدیا

 

 

بهروز فتحی گفت: البته توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هر دوی این شهرها، شهرهای بندری هستند، لذا می‌توان این‌گونه نیز برداشت کرد که شهرهای بندری بزرگترین نقاط تمرکز کار و سرمایه در جهان هستند و این موضوع مشخص می‌کند توجه به بنادر و شهرهای بندری بسیار حائز اهمیت و توجه است.

فتحی در مورد اسقرار سازمان بنادر و دریانوردی در پایتخت گفت: متاسفانه دید ایشان اصلاً چنین نبود و تهران را که به‌عنوان مرکز استقرار سازمان بنادر بود همچون قبله کسب و کار خود نگاه می‌کردند که متاسفانه چنین نگاهی در خصوص تمام صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود دارد که همه چیز با مرکز هماهنگ باشد در حالی‌که اصل کار و عملیات در بنادر است.

 

 

 

 

این کارشناس ادامه داد: شاید اگر سازمان بنادر و دریانوردی به‌جای استقرار در تهران در شهری همچون بندرعباس، بندر امام خمینی یا شهری نزدیک‌تر به سواحل جنوب کشور مستقر شود که قطب صنعت بندری و دریانوردی کشور هستند، از این تمرکز گرایی کمی خلاص شده و به‌دور از سیاسی‌کاری‌ها و بازی‌های قدرت، به کار اصلی و عملیاتی بپردازد.

فتحی در آخر تاکید کرد: برای این‌که جمعیت‌ بزرگ جویای کار و سرمایه‌گذاران به‌سمت شهرهای بندری جذب شوند باید کاری کرد که در این شهرها سازمان‌هایی تشکیل شود که همه امور از صفر تا صد در آنها قابل انجام باشد نه این‌که همواره وابسته به مرکز باشند.

 

تصحیح رابطه حقوقی صادر کننده بارنامه و راننده خودمالک

تصحیح رابطه حقوقی صادر کننده بارنامه و راننده خودمالک

یک راننده خودمالک با طرح این سوال که جایگاه خودمالکی در قوانین و مقررات عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای کجاست؟ گفت: سهم حمل‌ونقل جاده‌ای توسط کامیون‌های تحت مالکیت شرکت‌های حمل‌ونقل در کشور چقدر است؟

 

محسن متقین سوالات خود را اینگونه مطرح کرد:

چرا با گذشت بیش از بیست سال، سازمان راهداری و مسئولین بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رابطه حقوقی میان راننده خودمالک را با شرکت صادرکننده بارنامه در هاله‌ای از ابهام گذاشته‌اند و هرگز قسمتی در بارنامه‌ها تحت این عنوان تعریف نکرده‌اند؟ و مهم‌تر از آن اینکه چرا اجرای مصوبات شورای عالی ترابری در این خصوص همچنان مشهود نیست؟

وی به تشریح مصوبات شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به‌ عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیرنده در این خصوص پرداخت و گفت: در مصوبه شماره ۱۹ با تصویب اساسنامه شرکت‌های سهامی خاص پایانه‌ها بخشی از وظایف این شرکت‌ها تعریف‌شده است و اجرای تعرفه‌های مصوب حمل کالا از بنادر یکی از این  موارد است؛ به این معنا که در بنادر باید تعرفه‌ای وجود داشته باشد تا توسط آن‌ها اجرا شود. دوم انعقاد پیمان‌های حمل کالا به‌عنوان کارگزار با صاحبان کالا و انعقاد پیمان‌های لازم با شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحب وسیله نقلیه تک‌واحدی است. بنابراین در اینجا هم صاحب وسیله نقلیه تک‌واحدی به رسمیت شناخته‌شده که باید با عنوان کارگزار با وی قرارداد حمل تنظیم و منعقد شود.

این راننده خودمالک گفت: در جلسه پانزدهم شورا نیز چگونگی اداره ترمینال‌های عمومی بنادر ورودی کشور در بنادر امام خمینی،عباس و بوشهر به تصویب رسیده و وزارت راه مکلف شده است تا شرکت‌های اداره‌کننده ترمینال‌ها در این بنادر را ایجاد شود.

 

او پیشنهاد داد که برای تعیین رابطه حقوقی میان صادرکننده بارنامه و کامیون خود مالک و تک‌واحدی بایستی در بارنامه بخط این رابطه طبق تعریف قوانین مربوطه منعکس شود.

محسن متقین همچنین افزود: قانون‌گذار سه نوع ارتباط بین کامیون های حامل کالا و شرکت حمل‌ونقل را تعریف کرده است، نخست اینکه مالکیت کامیون متعلق به شرکت باشد. دوم اینکه کامیون تحت پوشش شرکت باشد و با عقد قرارداد استیجاری و حداقل به مدت شش ماه و راننده کارمند شرکت محسوب شود و سوم اینکه کامیون تک‌واحدی خودمالک با عقد قرارداد با مالک (قراردادی) حداقل به مدت شش ماه داشته باشد.

او در آخر توضیح داد که بهتر است این سه نوع رابطه حقوقی شامل رابطه مالکیت با شرکت دوم رابطه استیجاری و قراردادی در بارنامه‌های صادره در آینده پیش‌بینی شود تا تکلیف کامیون خود مالک و نحوه به‌کارگیری آن نیز به‌تبع مشخص شود.

 


آیا می‌دانید بارنامه چیست؟؟ و چه انواعی دارد؟ برای مطالعه کلیک کنید.

نصب گارد بر روی کامیون های قدیمی اجباری شد

نصب گارد بر روی کامیون های قدیمی اجباری شد

همه کامیون ها و کشنده ها باید گارد ایمنی جلو، انتها و حاشیه‌ای داشته باشند تا هنگام وقوع تصادف خودروهای سواری به زیر این کامیون ها نروند.

به گزارش دانشنامه رسمی آسان پدیا به نقل از صدا و سیما، مهران قربانی اظهار داشت: کمیسیون ایمنی راهها مصوب کرده است که برای کاهش تلفات حوادث جاده ای، همه کامیون ها و کشنده ها باید گارد ایمنی جلو، انتها و حاشیه‌ای داشته باشند تا هنگام وقوع تصادف خودروهای سواری به زیر این خودروها نروند که این امر در مورد خودروهای جدیدی که شماره گذاری می شوند، رعایت می شود؛ اما مشکل، تریلرهای قدیمی و شماره گذاری شده از قبل هستند.

نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای در امور ایمنی راهها افزود: این مشکل به خصوص در مورد تریلرهایی که در معادن و کارخانجات حاشیه شهرها است وجود دارد و به رغم مصوبه کمیسیون ایمنی راهها درمورد الزام این خودروها به نصب گارد، به دلیل مشکلات شماره گذاری تریلر این وسایل و نیاز به هماهنگی بیشتر نیروی انتظامی، وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد، این موضوع با تاخیر روبه رو شده است.

 

 

خستگی، عجله و حواس پرتی راننده سه عامل اصلی ۹۰ درصد تصادفات

دبیر مجمع جهانی راهها همچنین در خصوص علل بروز حوادث منجر به تلفات در جاده‌ها یادآور شد: اطلاعات ما نشان می دهد ۹۰ درصد تصادفات بر اثر سه عامل:

1.خستگی راننده

2.عجله و شتاب برای جبران تاخیر

3.پرت شدن حواس راننده بدلیل مسایل حاشیه ای درون و برون کامیون به وقوع می پیوندد.

وی خاطرنشان کرد: حواس پرتی و نداشتن تمرکز راننده که بسیار مغفول مانده، عاملی مهم است که در ۶۳ درصد تصادفات دخیل است اما معمولا به آن توجه چندانی نمی شود.

 

 

بعد از هر 2 ساعت رانندگی 15 دقیقه استراحت برای راننده کامیون اجباری است

قربانی درباره خستگی راننده گفت: به رانندگان توصیه اکید داریم که در مسافت های زیر پانصد کیلومتر حتما بعد از هر دو ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت کنند و در مسافت های بالای ۵۰۰ کیلومتر مانند محور تهران-مشهد، حتما در میانه راه استراحت کاملی را داشته باشند.

فرد کنار راننده در طول سفر به هیچ وجه نخوابد

وی افزود: آنچه بسیار مهم است این که فرد نشسته در کنار راننده نباید به هیچ وجه بخوابد چراکه این امر راننده را ناخودآگاه خسته و خواب آلود می کند و زمینه برای تصادفات وحشتناک جاده ای فراهم می شود.( در مورد عادات بد رانندگی بخوانید )

 

 

محدود شدن تردد در مرز ترانزیتی لطف آباد

دلایل محدود شدن تردد در مرز ترانزیتی لطف آباد

ممانعت کشور ترکمنستان از ورود کامیون‌های حامل کالا به تاجیکستان

به‌ تازگی تصویر نامه‌ای از گمرک در شبکه‌‌های مجازی منتشر شده که از ممانعت کشور ترکمنستان از ورود کامیون‌های حامل کالا به مقصد کشور تاجیکستان از طریق آن کشور خبر داده و در آن از گمرکات کشور خواسته شده به خدمات گیرندگان اطلاع دهند تا اطلاع ثانوی از ارسال کامیون‌های حامل کالا به مقصد تاجیکستان از طریق گمرکات لطف‌آباد و کشور ترکمنستان خودداری کنند.

 بعد از انتشار تصویر این نامه که از سوی مدیرکل دفتر صادرات گمرک کشور ارسال شده، خبری به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که طی آن رئیس این انجمن به رسانه‌های این استان گفت: متأسفانه کشور ترکمنستان باز هم بدون اطلاع قبلی و به ‌یک ‌باره از ورود و تردد تمامی کامیون‌های ترانزیتی به مقصد کشور تاجیکستان جلوگیری کرده است.

احمد زمانیان افزود: این تصمیم 12 روز است که اجرا می‌شود و صف طولانی کامیون‌ها پشت مرز گمرک سرخس و لطف‌ آباد به وجود آمده است.

 

محدود شدن تردد در مرز ترانزیتی لطف آباد

 

 

او با اشاره به این که تصمیم اخیر مشمول تمامی کامیون‌ها از تمامی ملیت‌ هاست و تنها به کامیون‌های ایرانی محدود نمی‌شود، تاکید کرد: ما موضوع را از مسئولان استانی و کشوری پیگیری کردیم ولی به جوابی نرسیدیم اما آن چه شنیده می‌شود حاکی از آن است که اختلافاتی بین دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان در مسائل امنیتی و سیاسی به وجود آمده که منجر به این تصمیم بدون اطلاع قبلی ترکمنستان به کشورهای همسایه شده است و طی چند ماه اخیر، کشور ترکمنستان برای کامیون‌داران محدودیت‌های زیادی را ایجاد و هزینه‌های ما را چند برابر کرده است. از سوی دیگر، حمل کالا به کشور تاجیکستان فقط از طریق کشور ترکمنستان به‌صرفه است و مسیر جایگزینی برای آن وجود ندارد. اگرچه می‌توان کالا را از طریق بندر امیرآباد به کشور قزاقستان برد و از طریق آن کشور، محموله‌ها را به تاجیکستان منتقل کرد اما این مسیر به‌هیچ‌ وجه از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

او در اخر اضافه کرد: ما تقاضا داریم مسئولان کشوری و استانی هرچه زودتر تکلیف این موضوع را مشخص کنند تا بدانیم می‌توانیم به ترانزیت کالا از طریق کشور ترکمنستان ادامه دهیم یا خیر. هم اکنون محموله‌های زیادی روی دست شرکت‌های حمل و نقل مانده است و مشخص نیست ترکمنستان چه برنامه‌ای دارد یا در آینده چه تصمیمات دیگری خواهد گرفت.

 

 

احمد زمانیان 

احمد زمانیان

 

 معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های استانی درباره این مشکل گفت: هم اکنون ترکمنستان سدی جدی در حوزه ترانزیت ما شده است  و مسئولان سیاست خارجی باید در این باره بیش‌از پیش فعال باشند. جواد وحدتی‌فرد افزوده است: کشور ترکمنستان در این خصوص به‌هیچ‌ وجه پاسخگو نیست و با مسئولان مرزی آن‌ها که صحبت می‌کنیم، می‌گویند این تصمیمات در مرکز اتخاذ شده است.وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد این بهانه‌ها واقعی نبوده و دلایل دیگری پشت این تصمیمات است لذا مسئولان کشور باید خیلی جدی به موضوع توجه کنند و در خصوص اختلاف‌نظرها با این کشور وارد مذاکره شوند.

 

محدود شدن تردد در مرز ترانزیتی لطف آباد

 

سخنان رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور

بر اساس آنچه در شبکه‌های اجتماعی و به نقل از رسانه‌های استانی آمده است: رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور هم درباره محدودیت‌های ایجاد شده توسط کشور ترکمنستان گفت: از دو هفته پیش کشور ترکمنستان به‌ تمامی سفارت‌های مقیم در کشور خود اعلام کرده است بنا به دلایل امنیتی مانند بحث قاچاق مواد مخدر و تروریسم و دیگر موضوعات، در نظر دارد برای ورود و خروج  و ترانزیت از خاک این کشور محدودیت‌هایی را اجرا کند.

غلامعباس ارباب خالص افزود: در این باره ما موضوع را به وزارت خارجه منعکس کردیم و از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیر هستیم تا این محدودیت‌ها برداشته شود.

او درباره ممنوعیت ورود کامیون‌ها به مقصد تاجیکستان به خاک ترکمنستان بیان کرده است: اگر کشور ترکمنستان محدودیتی برای محموله‌های کشور تاجیکستان ایجاد کرده، درواقع مربوط به روابط این دو کشور است و ما در این خصوص نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم اما به‌ هرحال موضوعات به‌صورت کلی در وزارت خارجه کشور در حال پیگیری است.

منبع: تین نیوز


در مورد توقف 10 روزه کامیون ها در مرز باشماق بخوانید.

سرعت گیر های مخرب جاده‌ای

سرعت گیر های مخرب

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای در گلایه از سرعت گیرهای نصب شده در جاده های کشور گفت:سرعت گیرها و هشدار دهنده های که به طور بریده بریده روی آسفالت جاده ها نصب شده باعث آسیب های جدی برای خودرو های سنگین می شود.

مهرداد فروغی‌نژاد این فعال حمل و نقل با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی افزود: در شرایط فعلی و با توجه به گرانی  لوازم یدکی خودروهای سنگین این سرعت‌‌گیرها و هشداردهنده‌ها موجب آسیب‌های جدی به زیربندی خودرو شده و خسارت‌های بالایی به مالکان این خودرو ها وارد می‌کنند.

  او گفت: از مسئولین تقاضا داریم در مورد وضعیت آسفالت های جاده های کشور،به خصوص اتوبان های منتهی به پایتخت که از رفت و آمد بیشتری برخوردارهستند، چاره ای اساسی بیندیشند چون گرانی و تورم شدید در بازار لوازم یدکی، مالکان خودروهای سنگین را دچار مشکلات مالی کرده است.

 

سرعت گیر

 

مهرداد فروغی نژاد همچنین پیشنهادی در مورد لباس فرم رانندگان مطرح کرد:

 پیشنهاد می‌گردد در لباس فرم رانندگان برای آگاهی از سابقه کار رانندگان، از سردوشی‌های ساده با در نظر گرفتن سابقه کاری استفاده شود به‌طوری‌که هر راننده به ازای هر ۵ سال سابقه کار،  یک خط صاف ساده بر روی سردوشی داشته باشد تا رانندگان حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای از هم تشخیص داده شوند و رانندگان بخش مسافری باید از لباس فرم با سردوشی و ۲ جیب استفاده کنند که همچنین پیشنهاد می‌شود به‌جای سردوشی، آرم شرکت بر روی لباس فرم زده شود.

در چند وقت اخیر افزایش قیمت ارز موجب بالا رفتن قیمت لوازم یدکی و لاستیک خودروهای سنگین شده و این موضوع موجب شده برخی رانندگان قادر به تامین قطعات و لوزام مورد نیاز خودروهای خود نباشند که تداوم این روند باعث توقف ناخواسته و اجباری فعالیت‌های آنان خواهد شد.(مشکلات تامین لاستیک در ناوگان حمل و نقل کشور)

بر این اساس رانندگان خودروهای سنگین در شبکه‌های اجتماعی خود عنوان کرده‌اند تداوم این روند موجب توقف ناخواسته و اجباری فعالیت‌های آنان خواهد شد.

منبع: تین نیوز


تعلق نگرفتن ارز دولتی به رانندگان کامیون، عامل ایجاد مشکلات اساسی در پیدا کردن قطعات یدکی و لاستیک است، برای مطالعه‌ی بیشتر کلیک کنید.