عباس آذرپیکان اظهار کرد: عملیات ساخت پروژه بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی و ساختمان مرجع دریایی بعنوان چشمان همیشه بیدار بندر چابهار بهزودی آغاز میشود.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به کارآمدی حمل و نقل دریایی بهعنوان یکی از باصرفهترین و ایمنترین روشهای حمل و نقل به مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی افزود: کشورهای مختلف به منظور بهرهمندی از این ظرفیت، سرمایهگذاریهای کلانی را در کنار تجهیزات استراتژیک بندری که میتواند نقش موثری در قدرت مانور یک بندر تجاری در کلاس جهانی و افزایش ایمنی تردد شناورها و ناوبری ایفا نماید؛ در حوزه دریا و افزایش سهم تجارت دریایی انجام دادهاند.
او با اشاره به الزام این پروژه برای بندر چابهار تصریح کرد: یکی از مهمترین الزامات این امر، ایجاد شرایط ناوبری ایمن در حوضچه و کانال بندر میباشد که در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان بر آن است تا ساختمان برج کنترل دریایی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر از سطح دریا احداث نماید که در نوع خود بلندترین برج کنترل دریایی کشور و منطقه میباشد که در این سازه استراتژیک، فعالیتهای کنترل ترافیکی دریایی (VTS)، مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC)، Technical Room و فضاهای عملیاتی در نظر گرفته خواهد شد.
آدر پیکان ادامه داد: سایت انتخاب شده و برج طراحی شده پس از احداث، دید کاملی به محوطههای بندری بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، مسیر آبراه، دهانه موج شکن، لنگرگاه، فعالیت ادوات و تجهیزات بندری و ... خواهد داشت و در آن فاکتورهای ایمنی، پدافند غیر عامل و کاهش هزینهها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به اینکه این بنا با ارتفاع حدود ۶۰ متر بر روی زمینی با ارتفاع +۱۸ از سطح دریا (MSL+۱۸) و با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع احداث خواهد شد، تاکید کرد: این برج به دلیل پتانسیل مکانی و قرارگیری بر روی زمین مرتفع، بلندترین سازه کنترل ترافیک دریایی در کل بنادر کشور خواهد بود و به دلیل اهمیت استراتژیک بندر چابهار و پیچیدگی عملکردی میتواند بهعنوان نماد شهر بندری چابهار، جایگاه و جلوه ویژهای را ایجاد نماید.
او با اشاره به نوع ساخت این برج تشریح کرد: این سازه یک سازه دریایی خاص بوده و ایده طرح آن برگرفته از گرافیک برخورد امواج به صخرهها و سواحل دریای مکران است، سقفهای کاذب آن ترکیبی از صفحات پیش ساخته گچی، الیاف معدنی آکوستیک و MDF است و بگونهای طراحی شده که حس زیباشناختی انسان را ترغیب مینماید،
او این برج را در کنترل ترافیک دریایی در آتی کارآمد عنوان و اذعان کرد: بازشوها و پنجرههای بنا Thermal Break Face Cap و شیشههای آن چندجداره پرشده با گاز آرگون است که همگام با مباحث بهینه سازی مصرف سوخت طراحی شده است، ارتباطات عمودی در این ساختمان به وسیله دو دستگاه آسانسور تامین و سیستم اطفا و کپسولهای CO۲ و پودر برای آن لحاظ شده و سیستم فشار مثبت در هسته مرکزی ارتباطی برای مواقع اضطراری مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، ایمنی آن را دو چندان نموده است و عمده روشنایی این برج توسط چراغهای LED تامین که بسته به نوع عملکرد فضا، کنترل آن دستی یا اتوماتیک است.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در آخر افزود: میتوان اذعان داشت که برج کنترل ترافیک بندر چابهار همگام و همسو با مباحث مقررات ملی ساختمان ایران و پدافند غیرعامل طراحی و نکته حائز اهمیت آن که با احداث این برج نه تنها ضریب ایمنی دریایی بندر چابهار افزایش خواهد یافت بلکه به دلیل طراحی منحصر بفرد به عنوان یک نماد گردشگری دریایی به شهر بندری چابهار جلوه ویژه خواهد بخشید.
این شورا پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جادهای داخلی بار بر اساس تن - کیلومتر با ارایه گزارش توجیهی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مطرح و با شرط تامین نظرات مراجع رسمی قیمتگذاری کالا و خدمات توسط سازمان یادشده، به تصویب رسید.
همچنین در این نشست موضوع تغییر مسیر و شیوه حمل فرآوردههای نفتی ترانزیتی از کشور مطرح و ضمن رد اعمال محدودیت در فرایند عبوری، مقرر شد موضوع با تهیه برنامه جامع عملیاتی در زمینه افزایش سهمپذیری ریل و نیز اقدامات اجرایی به منظور افزایش کنترل و نظارت بر تردد ناوگان حامل فرآوردههای نفتی، در کمیسیون فرعی شورا مورد بررسی قرار گیرد.
بنابراین گزارش، اکنون نرخ کرایه حمل بار به صورت توافقی است و در ماههای اخیر یکی از خواستههای صنفی رانندگان و کامیونداران حمل و نقل جادهای تعیین نرخ کرایه حمل بر اساس تن - کیلومتر بود.از این رو سازمان راهداری با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکلهای صنفی و دست اندرکاران این بخش، بررسی موضوع را در دستور کار قرار داده بود.در ماههای اخیر رانندگان حمل ونقل جادهای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه از بارگیری کالاها خودداری کردند، اما با توجه به برگزاری نشست نمایندگان این تشکل صنفی با وزیر راه و شهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیرها از اول تیرماه امسال از ۱۶ تا ۲۶ درصد افزایش یافت.
پیشتر «فرامرز مداح» معاون برنامه ریزی سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از برگزاری نشستهای مستمر با نمایندگان رانندگان حمل و نقل برون شهری خبر داده و تاکید کرده بود تامین خواستههای آنها در دستور کار این سازمان قرار دارد.
فرامرز مداح عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در نشستی خبری نیز در این باره اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در تامین اعتبارات و منابع مالی چندین عامل را در نظر گرفته است. یک بخشی از منابع مالی از طریق کمک های دولت و بخش دیگر از طریق منابع داخلی سازمان راهداری و به روش دریافت عوارض و یا سایر راه ها تامین می شود.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به رشد ترانزیت کالاها اشاره کرد و افزود: طی چند سال گذشته در کریدورهای شمال و جنوب رشد ترانزیت داشته ایم و این در حالی است که باید بخشی از منابع از عوارض و سوخت دریافت شود که متاسفانه این اقدام در جاده ها اجرایی نمی شود. با توسعه راه ها و بازسازی جاده های کشور می توانیم از عوارض جا به جایی های کالا استفاد کنیم.با صرفه جویی در سوخت و کاهش اضافه بارها می توانیم نیازهای موجود در این بخش را تامین کنیم.
او با اشاره به اینکه گران بودن سوخت و نوسازی جزو دغدغه رانندگان است، گفت: متاسفانه خودمالکی وسایل حمل و نقل باعث شده که اکثر ترددها با یک سر خالی انجام شود.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه ایجاد بازارگاه های الکترونیکی نقش موثری در افزایش پایدار حمل و نقل دارد، گفت: با صرفه جویی سوخت می توانیم بخش حمل و نقل عمومی را رونق دهیم.استفاده از وسایل شخصی در کشور زیاد شده و ما در حمل و نقل عمومی نیز سعی کرده ایم میزان صندلی ها را کاهش دهیم به طور مثال با کاهش صندلی ها از ۴۴ مورد به ۲۵ صندلی کیفیت در این بخش را افزایش داده ایم.
او با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را در یکی دو سال گذشته انجام داده ایم، گفت: نوسازی از محل صرفه جویی سوخت صورت گرفته و با هر صرفه جویی سوختی که رانندگان انجام می دادند هزینه آن در اختیار رانندگان کامیون قرار می گرفت. تا به امروز ۵ هزار ناوگان حمل و نقل جاده ای را نوسازی کرده ایم و باید این میزان نوسازی به ۶۰ هزار ناوگان برسد اما به دلیل تحریم ها تامین قطعات کامیون با مشکل مواجه شده و بررسی آن را در دستور کار خود قرار داده ایم.
مداح با بیان اینکه ما در رابطه با ترانزیت سعی کرده ایم زیرساخت ها را افزایش دهیم، گفت: به طور مثال تفاهمنامه ای برای بندر چابهار و ایجاد مسیرهای ترانزیتی منعقد کرده ایم و در این مسیر بسیاری از کشورهای اطراف منطقه ابراز علاقه مندی کرده اند.۷۲۸ تیرپارک در بین مسیرهای ترانزیتی ایجاد کرده ایم تا کامیون های ترانزیت توقف کنند و با گمرکات کشور نیز مذاکراتی صورت گرفته تا مصاحبه های فرآیندی در این بخش افزایش یابد.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در اجلاس های جهانی نیز وزارت خارجه جهت تسهیل در ترانزیت کالا مذاکراتی را با کشورهای خارجی انجام داده و ما چندی پیش در اجلاس عمان، کشور ایران و کریدورهای موجود در آن را معرفی کردیم و نشست های دو جانبه مفیدی را برای گسترش ترانزیت انجام دادیم.
مداح درباره آخرین وضعیت کامیون داران نیز، گفت: تامین لاستیک بر عهده وزارت صمت است و ما در بخش مشکلات کامیون داران تنها مصرف کننده هستیم.مطالبات کامیون داران مربوط به ساماندهی تن کیلومتر بوده که با برگزاری کمیسیون های تخصصی و پیگیری کرایه ها توانستیم این طرح را به تصویب شورای عالی ترابری برسانیم.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار کرد: اجرای تن کیلومتر یک اقدام و کار بسیار دشوار و پیچیده ای بود که با برگزاری جلسات مختلف این موضوع را پیگیری کردیم. هم اکنون جلسات توجیهی در استانداری ها برگزار می شود و تا چند هفته آینده امیدواریم این طرح تن کیلومتر به مرحله اجرایی شدن برسد.
او در پاسخ به سوال در مورد مشکلات کامیون داران ترانزیت، گفت: مهم ترین مشکل کامیون داران هم اکنون تامین اسکناس برای رانندگان است که متاسفانه با پیگیری های بسیار زیاد و طولانی هنوز نتوانستیم جواب درستی از بانک مرکزی بگیریم.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: برای حمل و نقل ریلی اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است به طوری که برقی کردن قطار تهران- مشهد و تهران -بندرعباس را دولت در اولویت های خود قرار داده و یک دستگاهی هم تراز با معاونت برای این بخش قرار داده است.
معاورن وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران دارای 5 هزار و 800کیلومتر سواحل در شمال و جنوب است، گفت: حدود 230 میلیون تن در سال ظرفیت بنادر تجاری ایران است و هماکنون سالانه میزان حمل و نقل دریایی به 300 میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی میرسد و ایران از نظر ناوگان تحت پرچم کشورهای مهم منطقه و جهان محسوب میشود و 1.1 درصد ناوگان جهانی تحت پرچم ایران است و جزء 20 کشور اول جهان از این نظر به شمار میرویم.
راستاد اظهار کرد: روند فعالیتها و انتقال حمل ونقل کانتینری تا به امروز رشد خوبی داشته و در روزهای آینده شاهد تجهیز و تکمیل بندر شهید رجایی به 12 جرثقیل گنتریکرین با 104 میلیون یورو سرمایهگذاری و همچنین تجهیز 15 دستگاه آرتیجی میشویم.
او با بیان اینکه هماکنون حدود 3 میلیون تن KAU تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی صورت گرفته است، افزود: هماکنون در حال توسعه ترمینال 3 بندر شهید رجایی هستیم و با تکمیل این پایانه ظرفیت تخلیه و بارگیری به 8 میلیون KAU میرسد.
راستاد با بیان اینکه کشور ایران از دسترسی مناسب و بازار جذابی دارد، گفت: ایران در مسیر مهم دالانهای ترانزیتی است و بنادر ایران و سایر بخشهای حمل و نقل کشور نیز از نظر توسعه ترانزیتی ایران را به کشور مهمی تبدیل کرده است. بندر چابهار در منتهیعلیه جنوب شرقی ایران قرار دارد که قابلیت تبدیل شدن به محور کانونی شهر را دارد و حلقه اتصالی بین 3 کشور اقیانوسی هند، هند و افغانستان به شمار میرود. پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی و سایر فعالیتهای صادرات غیر نفتی و بخش صادرات مشتقات نفتی در بندر چابهار است و در کنار حضور هندیها در بندر شهید بهشتی چابهار برای اپراتوری پایانه بندر بخش خصوصی داخلی سرمایهگذاریهای خیلی خوبی را انجام داده است.
او درباره توسعه اراضی پس کرانه تجاری کشور گفت: توسعه اراضی پس کرانهای در بندر شهید رجایی را به میزان 2 هزار و 400 هکتار در دستور کار داریم که در این بندر فعالیتهای لجستیکی و تولیدی انجام میشود و در این اقدام بندر شهید رجایی به بندر نسل سوم ارتقا پیدا می کند.در بنادر دیگر کشور از جمله بوشهر توسعه پس کرانههای بندر و جذب سرمایهگذاری را در دستور کار قرار میدهیم.
راستاد درباره اتفاده از توان بنادر شمال کشور گفت: اخیرا توافق و تفاهمهای خوبی بین کشورهای ساحلی دریای خزر ایجاد شده و ما هم اکنون قابلیت جابهجایی 30 میلیون کالا را در بنادر شمالی داریم.
ما توانستیم برای برای حمل و نقل مواد غذایی و غلات در بنادر شمالی کشور موقعیت مناسبی ایجاد کنیم و امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا حمل و نقل کانتینری بین کشورهای ساحلی خزر رونق بگیرد تا بتوانیم ترانزیت کالا را بین بنادر شمالی و جنوبی شاهد باشیم.امیدواریم با تبادل تجربیات و دانشی که بین حوزه حمل و نقل اتحادیه اروپا ایجاد شده شاهد بهبود موقعیت و ارتقای بهرهوری و کیفیت باشیم و بتوانیم از تجربیات اتحادیه اروپا در این بخش استفاده کنیم.
سمینار آموزشی لجستیک و زنجیرهای حمل و نقل با حضور 16 نفر از مقامات ارشد حمل و نقل اتحادیه اروپا و مسئولان حوزه بندری، دریایی و کشتیرانی برگزار شد و راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران افزود: هفته آینده که اجلاس صد و بیست و یکم شورای سازمان بین المللی دریانوردی در مقر آن در لندن برگزار خواهد شد، هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان، به اعمال تبعیض و محدودیت در حمل و نقل دریایی از طریق اعمال تحریم های یکجانبه و ناعادلانه آمریکا که با همه مقررات و کنوانسیون های بین المللی مغایر است اعتراض خواهد کرد.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از شکایت ایران و ثبت سند مغایرت تحریمهای یک جانبه آمریکا با قوانین و مقررات بین المللی دریایی در سازمان بین المللی دریانوردی و انتشار بیانیه اعتراضی در این مورد خبر داد و افزود علاوه بر بیانیه ای که در این اجلاس توسط هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران قرائت خواهد شد، بصورت رسمی سندی به دبیرخانه سازمان بین المللی دریانوردی ارائه کردیم که با استناد به قوانین بین المللی ، مغایرت تحریم ها با مقررات جهانی را اثبات می کند و پیش بینی می کنیم بواسطه اینکه در تحریمها، هیچ کشوری همراهی جدی با آمریکا نداشته شاهد حمایت جامعه جهانی دریایی از اعتراض و شکایت جمهوری اسلامی ایران باشیم. در سالهای اخیر موافقتنامههای خوبی برای توسعه دالانهای ترانزیتی منعقد شده که مهمترین آنها موافقتنامه با کشور هند و افغانستان در بندر چابهار است.بندر چابهار در منتهیعلیه جنوب شرقی ایران قرار دارد که قابلیت تبدیل شدن به محور کانونی شهر را دارد و حلقه اتصالی بین 3 کشور اقیانوسی هند، هند و افغانستان به شمار میرود.
راستاد از تشکیل اولین شورای هماهنگی موافقتنامه چابهار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به زودی اپراتور هندی وارد بندر چابهار میشود که میزان این سرمایهگذاری 85 میلیون دلار و در قالب قرارداد BOT به مدت 10 سال فعالیت خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی و سایر فعالیتهای صادرات غیر نفتی و بخش صادرات مشتقات نفتی در بندر چابهار است، گفت: در کنار حضور هندیها در بندر شهید بهشتی چابهار برای اپراتوری پایانه بندر بخش خصوصی داخلی سرمایهگذاریهای خیلی خوبی را انجام داده است. توسعه اراضی پس کرانهای در بندر شهید رجایی را به میزان 2 هزار و 400 هکتار در دستور کار داریم که در این بندر فعالیتهالی لجستیکی و تولیدی انجام میشود و در این اقدام بندر شهید رجایی به بندر نسل سوم ارتقا پیدا می کند.
راستاد درباره استفاده از توان بنادر شمال کشور گفت: اخیرا توافق و تفاهمهای خوبی بین کشورهای ساحلی دریای خزر ایجاد شده و ما هم اکنون قابلیت جابهجایی 30 میلیون کالا را در بنادر شمالی داریم و در بنادر دیگر کشور از جمله بوشهر توسعه پس کرانههای بندر و جذب سرمایهگذاری را در دستور کار قرار میدهیم و امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا حمل و نقل کانتینری بین کشورهای ساحلی خزر رونق بگیرد تا بتوانیم ترانزیت کالا را بین بنادر شمالی و جنوبی شاهد باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم با تبادل تجربیات و دانشی که بین حوزه حمل و نقل اتحادیه اروپا ایجاد شده شاهد بهبود موقعیت و ارتقای بهرهوری و کیفیت باشیم و بتوانیم از تجربیات اتحادیه اروپا در این بخش استفاده کنیم.
احمد کریمی دبیر اتحادیه صنفی حمل و نقل درباره مبنای قیمت گذاری اظهار کرد: قیمت گذاری بر اساس قانون نرخ حمل، توافقی است که میان حمل کننده و صاحبان کالا که شرکت های حمل و نقل به عنوان نمایندگان صاحبان کالا هستند، انجام می شود.
امانی معاون سازمان راهداری و حمل و نقل شرکت کننده دیگر این جلسه ادامه داد: بحث محاسبه کرایه بر اساس تن بر کیلومتر یکی از مطالبات رانندگان است. این موضوع بر اساس شورای عالی درآمد مصوب و به سازمان ابلاغ شد.شاید در اجرا اشکالاتی وجود داشته باشد که باید بررسی شود تا مسئله ای در نحوه محاسبه کرایه برای رانندگان و شرکت های حمل و نقل ایجاد نشود. با توجه به اینکه بعضی از شرکت ها از قبل قراردادهایی را با صاحبان بارشان دارند، باید مدت زمانی پیش بینی شود تا این قرارداد دچار آسیب نشود.
امانی درباره درصد افزایش کرایه اظهار کرد: درصد افزایش کرایه متنوع است و حتی ممکن است در برخی مسیرها بر اساس شاخص هایی که مشخص شد، با کاهش کرایه مواجه باشیم که یک کشف قیمت است. بر مبنای آنچه قانون اجازه داده، کرایه توافقی است و افزایش کرایه بر اساس توافق میان راننده و شرکت ها انجام می شود.
دبیر اتحادیه صنفی حمل و نقل درخصوص ابهامات تن بر کیلومتر گفت: شاخص های متغیری در نظر گرفته شده است. در برخی موارد ممکن است مسائلی دیده نشده باشد که در اجرا ناگزیر باید ببینیم. در این مدت زمانی که تن بر کیلومتر کار شده و الگویی که گرفته شده، اقدامات لازم برای به کارگیری این الگو ها انجام شده که خوب و ارزشمند است. در بحث توافق ها، شاخص های متغیر و ثابتی دخیل هستند که اگر اجرایی شوند، توافق ها دیگر نقشی نخواهند داشت.
او درباره کمیسیون ها هم گفت: طبق قانون همانطور که کرایه توافقی است، نرخ کمیسیون هم تابعی از کرایه حمل است و درصدی از کرایه هم که درصد مشخصی است باید توسط شرکت های حمل و نقل دریافت شود. برخی از شرکت های حمل و نقل با توجه به شرایطی که حاکم است، توافقاتی را خارج از عرف با رانندگان انجام می دهند که در برخی از موارد راننده ناگزیر به پذیرش این توافقات هستند که در اینصورت بیش از نرخ قانونی از راننده کمیسیون دریافت می کنند.باید ساز و کار ی فراهم شود تا امکان تخلف به حداقل برسد.
شرکت ها مدعی شده اند که هزینه هایی دارند که این موضوع ارتباطی به کرایه و راننده ندارد. تخلف در هر صنفی اتفاق می افتد، اما نکته اصلی برخورد دستگاه ناظر است. تاکنون با ۱۸۵۰ شرکت برخورد کردیم که نزدیک به ۲۳۰ شرکت بسته شده است.
محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گوی تلفنی درباره تاثیر واسطه بر افزایش نرخ کرایه ها گفت: پس از اعتراض رانندگان کامیون ها که در کشور مشکلاتی را به وجود آورد از مجلس خواستیم تا به این موضوع رسیدگی کند.ده ها جلسه در کمیسیون عمران با حضور وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون و نمایندگانی از رانندگان کامیون ها، بانک مرکزی و پلیس راه کشور انجام شد که در پی آن اعلام شد که مطالبات رانندگان به حق است که متاسفانه اجرایی نشده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: سالیان سال است رانندگان اعتراض کردند، در پی این اعتراض ما وزارت تعاون را وادار کردیم که انتخاباتی را در سراسر کشور برگزار کند تا نمایندگان انتخاب شوند.
رضایی درخصوص مسئله کمیسیون ها هم تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از شرکت های حمل و نقل به طور مستقیم با صاحب کالا توافقی می کردند که در این میان حق راننده کمتر از مقدار واقعی پرداخت می شد. نظارت ها کافی نبود. طبق توافق قرار شد به صوزت نقدی کمیسیون در مقصد پرداخت شود.
احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کامیون داران کشور با اشاره به اینکه لاستیکی که تا الان در مقابل نیاز عرضه شده است اصلا به حساب نمی آید، گفت: فصل تابستان تمام شده است به طوری که لاستیک ها فرسایش زیادی داشتند و الان نیاز به تعویض لاستیک دارند، ما به هر کامیون دو حلقه لاستیک می دهیم در صورتی که حداقل کامیون های کشنده در سال ۶ حلقه لاستیک نیاز دارند و کامیون های ده چرخ باید چهار حلقه لاستیک در سال تعویض کرده باشند.
او با بیان اینکه الان وضعیت برای بحث لاستیک مناسب نیست خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در بحث لاستیک سرسام آور است به طوری که بخشی از ناوگان ما در حال زمینگیر شدن است، برخی از قطعات تا ۵، ۶ برابر نسبت به بهمن و اسفند سال گذشته افزایش قیمت داشتند.
کریمی با اشاره به اینکه برخی از هزینه های بار هیچ گونه توجیهی ندارد گفت: شرکت حمل مطابق قانون نباید هزینه ها را در بار بیاورد لذا، نظارت ناکافی بر نحوه اجرا وجود دارد و هنوز این موارد باعث شده که هزینه های مرتبط بر حمل در بارنامه بیاید در صورتی که این مسائل وجود خارجی ندارد و واقعی نیست.
محمدرضا کلامی مدیرکل امور اقتصادی و تجاری وزارت صمت در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه یک و دو دهم میلیون دستگاه خودرو سنگین در کشور داریم که بخش خودرو باری حدود ۴۰۰ هزار دستگاه و در بخش مرتبط با مسافر که اتوبوس ها هستند چیزی حدود ۵۱ هزار دستگاه فعالیت دارند، اظهار کرد: اگر نیاز خودرو های سنگین را چهار حلقه بدانیم، چیزی حدود ۴ و ۸ دهم میلیون حلقه لاستیک در سال نیاز داریم که از این میزان حدود یک میلیون حلقه از محل تولید داخل بوده و مابقی از محل واردات و بعضا واردات غیر رسمی بوده است.
او با بیان اینکه فقط در مهر ماه حدود ۱۵۰ میلیون دلار که شامل بیش از یک و نیم میلیون حلقه می شود ثبت سفارش صورت گرفته است و در فرآیند تامین ارز قرار دارند، ادامه داد: چیزی حدود ۳۰۰ هزار حلقه در مهر ماه بین رانندگان توزیع شده است، با کمک سازمان راهداری بحث لاستیک در راس کالا های اساسی قرار گرفته است.
مدیر کل امور اقتصادی و تجاری وزارت صمت با اشاره به اینکه بخش خصوصی به عنوان تامین کننده لاستیک کشور نیازمند فرایندی بود تا کالا را بتواند وارد کشور کند، افزود: مجموع خودرو های شماره گذاری شده در حال حاضر یک و دو دهم میلیون دستگاه خودرو سنگین است لذا در شرایط کنونی بازار لاستیک را مورد رصد و پایش قرار داده ایم، سال گذشته لاستیک با ارز ۳۸۰۰ تامین می شد، اما برای امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده است.
کلامی با اشاره به اینکه در گمرک روزانه اطلاعات مرتبط با ترخیص را داریم، گفت: بر مبنای آمار بین رانندگان مختلف در کشور توزیع صورت می گیرد، لذا ما نباید شرایط ارزی کشور را نادیده بگیریم، بخش خصوصی برای لاستیک باید ثبت سفارش انجام دهد به طوری که تا الان بیش از ۳۲۰ میلیون دلار ثبت سفارش انجام شده است و ۱۵۰ میلیون دلار در مهر ماه ثبت سفارش انجام دادیم که واردات آن در آبان و آذر صورت می گیرد.
محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه بانک مرکزی هماهنگی لازم را برای تامین ارز در بحث لاستیک نداشته است و لذا وزارت صنعت و معدن در رابطه با بحث لاستیک مشکلی ندارد،افزود: رانندگان از بانک مرکزی به دلیل تامین نشدن ارز مورد نیازشان گلایه مند هستند، متاسفانه بانک مرکزی در انجام تعهداتش بسیار ضعیف عمل کرده است.
داریوش امانی معاون سازمان راهداری و حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه بحث شفاف سازی را گام به گام به جلو پیش برده ایم، گفت: یکی از رسالت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بحث شفاف سازی است تا بتوانیم بحث تخلف را به حداقل برسانیم.
او با بیان اینکه هر کدام از تشکل های صنفی رانندگان یک تعاونی دارند، افزود: یکی از بحث های ما این است که باید در بلند مدت به سمت شرکت محوری و شرکت های بزرگ پیش برویم، در بخش بار نزدیک به ۱۶۰،۱۷۰ تعاونی در سطح کشور داریم، ما به دنبال بسته های تشویقی هستیم تا رانندگان شرکت های بزرگ مقیاس را راه اندازی کند و از سوی دیگر در بحث قطعات مکاتبات زیادی با وزارت صمت صورت گرفته، اما تا الان به نتیجه مشخصی نرسیده ایم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه تصریح کرد: گزارشی را در قالب آیین نامه داخلی مجلس آماده کرده ایم به طوری که تا آخر این هفته تحویل هیئت رئیسه مجلس می شود و در رابطه با عملکرد دستگاه های مختلف اجرایی که درگیر مسائل کامیونداران هستند گزارش تهیه کرده ایم، لذا برخی از دستگاه ها عملکرد ضعیف برخی دیگر خوب و متوسط داشته اند، در این گزارش نیز به عملکرد دستگاه ها اشاره شده است که در هفته آینده هیئت رئیسه اعلام وصول خواهد کرد و اگر گزارش ها به صورت مکتوب به سازمان ابلاغ شود حتما رسیدگی خواهد شد.
محمدرضا کلامی مدیر کل امور اقتصادی و تجاری وزارت صمت در گفت و گوی تلفنی با برنامه بیان کرد: لوازم یدکی در فهرست کالای مبارزه با احتکار قرار گرفته شده است؛ یعنی هر فردی که با هدف برهم زدن بازار این کالا را احتکار کند به شدت با وی برخورد خواهد شد.مشکل خاصی وجود ندارد و این مورد، نرخ مصوب دارد.
کریمی تاکید کرد: متاسفانه در کشور در حوزه حمل و نقل جاده ای کار فنی و کارشناسی انجام نشده است. در مجموع در سال های گذشته به نسبت تورم و شرایط اقتصادی به ویژه در سال جاری کرایه ها افزایش یافته است.
کریمی ضمن رد اظهارات کلامی درباره روغن تصریح کرد: روغن کمیاب است و به اندازه نیاز تولید نمی شود که این انر شرایط را برای رانندگان سخت کرده است.
دبیر اتحادیه صنفی حمل و نقل درباره بیمه رانندگان به عنوان یکی دیگر از نطالبات این صنف بیان کرد: این مطالبه در حال بررسی و رسیدگی است. در همین خصوص طرحی آماده و به سازمان راهداری و دبیرخانه کمیسیون سلامت ارائه شده است. دولت و مجلس عزم جدی برای تایید این طرح دارند. امیدواریم سازمان تامین اجتماعی هم همکاری لازم را به عمل آورد.
توقف کامیون ها در سرمای زیر صفر درجه
از اوایل پاییز و در فصل زمستان مشکلات حمل و نقلی خصوصا حمل و نقل جادهای بیشتر میشود و علاوه بر لغزندگی جادهها، مشکلات و چالش هایی برای رانندگان و کامیونداران این صنعت در پی منتظر ماندن در صفهای طولانی پایانههای مرزی ایجاد میکند که نیازمند رسیدگی بیشتر مسئولین مربوطه است.
کامیونداران میگویند: همراه با پایین آمدن دما تا زیر صفر درجه، امکانات و تجهیزات اولیه در پایانه های مرزی به صفر میرسد و ما باید در این سرما برای ابتداییترین نیازهای خود مطالبه کنیم، ما بارهای از سازمانهای مسئول درخواست کمک و چاره اندیشی برای مشکلات حمل و نقل جاده ای در فصل زمستان را داشته ایم.( در مورد زمستانی کردن خودرو بخوانید )
4روز بدون آب و غذا در مرز تمرچین ماندهایم
یکی از رانندگان ترانزیتی در تماس تلفنی اعلام کرده است که: اخیرا چهار روز در مرز تمرچین در سمت عراق ماندهاند که این وضعیت در آبوهوای سرد فعلی بسیار طاقتفرسا است. به گفته این راننده ترانزیتی گمرک تمرچین فاصله 300 متری مرز را قرار است آسفالت کند که مدت زیادی از این وعده میگذرد اما اتفاقی نیفتاده است. وی گفته است: در این سرما در پارکینگ مرز معطلماندهایم و امکانات؛ آب و غذایی کافی برای ما وجود ندارد.( مزایا و معایب تایرهای زمستانی )
مشکلات پایانه های مرزی نیازمند مذاکرات دیپلماسی است
گمرک تمرچین که توسط ادارهکل حملونقل و پایانههای آذربایجانغربی در دست توسعه و ایجاد ساختوسازهای جدید است در سمت ایران مشکلات کمی دارد و اکنون یکی از مرزهای فعال برای صادرات کالا محسوب میشود اما شبیه بسیاری از مرزهای فعال در سمت کشور همسایه مشکلات زیادی دارد که لازم است با استفاده از مذاکرات و از راه دیپلماسی وضعیت برای کامیونهای حامل بار صادراتی ایرانی بهبود یابد.( چگونه خودرو را برای زمستان آماده کنیم؟)
منبع: تین نیوز