نتایج این پژوهش که بهتازگی توسط سه تن از مدیران سامانه هوشمند حمل بار منتشر شده نشان میدهد «قیمتگذاری حمل بار در ایران نیاز به یک سیستم شفاف» دارد و «هر دو سوی عرضه و تقاضا در بخش حملونقل باید بر سر فرمول ریاضی مشخصی برای حمل بار و کرایه آن» تفاهم کنند. تلاش شده تا فرمول مشخصی درباره نرخ کرایه حمل بار بر اساس سیستم پیشنهادی تن بر کیلومتر ارائه شود که از ابتدای اعتراضات صنفی کامیونداران نیز، از اصلیترین مطالبات آنها بوده است.
نویسندگان در ابتدای این پژوهش عنوان کردهاند که با توجه به مشکلات به وجود آمده پس از اعتراضهای رانندگان حوزه حملونقل جادهای کالا در سطح کشور، این موضوع بسیار بیشتر خودنمایی میکند که نداشتن مبنای علمی در خصوص نحوه محاسبه کرایه در کشور آشفتگیهای بیشمار و متعاقباً فرصتی برای دلالان و رانتخواران حوزه حملونقل را فراهم میکند. تا آنجایی که سود اصلی را دلالان و واسطهگران برده و فشار آن بر دوش گردانندگان این حوزه یعنی دولت، رانندگان و شرکتهای کانون حملونقل میافتد.
در راستای هوشمندسازی حمل بار زمینی، مطالعات زیادی انجام شده است که از آن جمله میتوان به مسیریابی، تشخیص پرتردد بودن مسیر، مدیریت سوخت و موارد مشابه اشاره کرد؛ اما چالشی که در این حیطه در کشور کماکان پابرجاست و کمتر به آن پرداخته شده است، محاسبه هزینه نرخ حمل بار است.در کشورهای پیشرفته مطالعات و ابزارهای زیادی برای محاسبه هزینه حمل بار وجود دارد. از آن جمله میتوان به مطالعات انجام شده برای محاسبه سود و زیان اتومبیل و کامیونهای حمل بار در آمریکا اشاره کرد.
در این تحقیق به فاکتورهای اثرگذار هزینه در آمریکا و نحوه محاسبه سود و زیان اتومبیلها و کامیونها برای حمل بار پرداخته شده است یا در مقاله دیگر، لوینسون و همکاران به محاسبه هزینههای عملیاتی وسایل حمل بار در آمریکا پرداختهاند. به گفته نویسندگان این پژوهش، این رفتار محاسبه نرخ کرایه در کشورهای اروپایی نظیر ترکیه و لهستان همچنین در کانادا، چین و هند نیز دقیقاً انجام پذیرفته و در حال اجراست.
با وجود مطالعات فراوان در حوزه هوشمندسازی محاسبه نرخ حمل بار، در ایران روال تعیین نرخ حمل بار بهصورت توافقی و گاهی مناقصهای تعیین میشود که این رویه سبب از میان رفتن شفافیت در تعیین کرایه و گلایه رانندگان، صاحبان کالا و کلیه افراد و سازمانهای درگیر در حمل بار زمینی شده است. آنگونه که در این پژوهش عنوان شده در کارگروه تعیین شاخصهای کرایه حمل بار بر اساس تن-کیلومتر، تلاش شد روالی هدفمند و بومی برای قیمتگذاری در حیطه حمل بار زمینی ارائه شود.
با توجه به طولانیبودن تغییر فرآیند مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر توافقیبودن نرخ کرایه (هرچند متعلق به دهه ۶۰ و ۷۰ است) راهکار ارائه شده در این مقاله بر اساس وضع موجود و قوانین جاری حاکم بر حملونقل کشور ایجاد شده است. در قدم اول این پژوهش، عنوان شده که تعیین کرایه حمل نه بر عهده تولیدکننده کالا و نه مصرفکننده کالا بلکه به عناصر و فاکتورهای حاکم بر فرآیند حملونقل و صراحتاً عناصر و فاکتورهای هزینهبر در هنگام حمل از مبدأ بارگیری (اصطلاحاً درب کارخانه) تا مقصد است.
پس به این منظور ابتدا روشی برای محاسبه سود و زیان رانندگان و صاحبان وسایل حمل بار پیشنهاد میشود که نتیجه آن ایجاد سیستم تن بر کیلومتر بهعنوان نتیجه نهایی کارگروه است؛ اما در ادامه بحث میشود که سیستم تن بر کیلومتر بهتنهایی پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود به همین دلیل در ادامه این مقاله و بر مبنای تن بر کیلومتر، شیوهای برای قیمتگذاری خودکار معرفی میشود.
در قیمتگذاری خودکار از تکنیکهای دادهکاوی استفاده میشود و برمبنای این تکنیک، تابعی برای تشخیص خودکار قیمت استخراج میشود. با استفاده از این تابع هر فرد (راننده یا صاحب وسیله نقلیه حمل بار) قادر خواهد بود بهسادگی نرخ حمل بار را با دقت بالایی تخمین بزند و علاوه بر آن میتواند طبق نیازهای خود و سود و هزینه مورد انتظار، باری را برای جابهجایی انتخاب کند.
در بخشی از پژوهش کارگروه سازمان راهداری و حملونقل جادهای، به ضعفها و نیازهای آینده سیستم تن بر کیلومتر پرداخته و راهکارهایی نیز برای این مشکلات ارائه شده است.
نوع و ارزش وسیله حمل بار: قیمتگذاری و ارزش ماشین باید مشخص شود. این ارزشگذاری در نحوه استهلاک اثر گذاشته و عملاً باعث پرشدن خلأ موجود در یکسانبودن قیمت برای یک وسیله با کاربریهای متفاوت میشود. برای این کار یک وسیله بهعنوان مبنا انتخاب میشود و بقیه برحسب این مبنا وزن دریافت میکنند. ضرایب بر طبق وسیله مبنا است. در اکثر کشورها تریلر کفی را بهعنوان مبنا فرض میکنند و سایر موارد با آن ضریب دهی میشوند؛ اما با توجه به میانگین حمل بار در کشور که ۱۴ تن است میتوان مبنا را به ۱۰ چرخ اختصاص داد. در جدول شماره ۳، شمایی از دستهبندی ماشینها که نیازمند تعیین ضریب آمده است.
شهر مبدأ و مقصد بار: شهرها در روال بارگیری بر طبق قوانین بالادستی دارای رتبهبندی هستند که این رتبهبندی نیز ملاکی است که باید ضریبی در قیمتگذاری داشته باشد. رتبهبندی شهرها بر هر اساسی که باشد برای ضریبدهی آن در حوزه حملونقل باید به گرم یا سرد بودن منطقه، داشتن یا نداشتن امنیت راه، خوب یا بد بودن راههای مواصلاتی به آن مقصد و مهمتر از همه داشتن یا نداشتن بار برگشتی از آن مقصد توجه کرد. نمونهای از این رتبهبندی در جدول شماره ۲ آمده است.
نوع بار: نوع بار آخرین فاکتوری است که باید ضریب آن در بارگیری تعیین شود. واضح است که نوع بار نیز میتواند در قیمت تأثیر داشته باشد.
برای مثال در شکل۱ ، شمایی از بارهای حمل شده از «بندرعباس» به سایر نقاط کشور توسط «کفی ۱۸ چرخ» آمده است. در این شکل دو شیوه قیمت مختلف قابلمشاهده است که صرفاً به تفاوت نوع بار مربوط میشود. تعیین این سه ضریب علاوه بر اینکه بر تعیین قیمت و دقت آن و اثرگذاری فاکتورهای مهم تأثیرگذار است میتواند مصداقی از قانون بالادستی برای تعیین توافقی قیمت باشد. به اینگونه که تفاهم و توافق بر اینگونه جداول همان مبنای توافق مدنظر قانونگذار هم میتواند باشد.
به نقل از ادارهکل بنادرودریانوردی سیستان و بلوچستان، عصمتاله ایرگاشیف نماینده ویژه رئیسجمهور ازبکستان در امور افغانستان در راس هیاتی سیاسی-اقتصادی شامل بهادر عبداله یف سفیر ازبکستان در تهران، فضلالدین سعداله یف قائممقام راهآهن ازبکستان و اسلم اکبراف معاون مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه ازبکستان روز سهشنبه یک آبان ماه به چابهار سفر کردند و از ظرفیتهای این بندر برای استفاده تجار ازبکستان بازدید کردند.
سیدحسن ابراهیمی در نشست مشترک مدیران ادارهکل بنادرودریانوردی سیستان و بلوچستان با این هیات اظهار کرد: توسعه فاز اول چابهار عمدتا با توجه به ظرفیتهای ترانزیت کالای پسکرانه آن در کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) و افغانستان بوده است.
او افزود: چابهار بهعنوان بندری اقیانوسی میتواند مسیر مناسبی برای انتقال، ترانزیت و صادرات پنبه و منابع غنی معدنی ازبکستان باشد؛ همچنین چابهار مسیری مطمئن و بهصرفه برای رسیدن تبادلات تجاری هند و ازبکستان به دو میلیارد دلار در سال براساس توافق دو کشور است.(در مورد بندر چابهار بیشتر بدانید)
معاون دریایی ادارهکل بنادرودریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امتیاز بندر چابهار، اقیانوسی بودن، خارج بودن آن از تنگه هرمز و نزدیکی به مسیرهای اصلی تجارت دریایی است که چابهار را بندری بهصرفه و مطمئن برای تجار آسیای میانه بهویژه ازبکستان می کند؛ بندر چابهار کمهزینهترین و کوتاهترین مسیر برای اتصال کشورهای آسیای میانه و بهویژه ازبکستان به آبهای آزاد است.
معاون بندری و اقتصادی ادارهکل بنادرودریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بابیان اینکه بندر چابهار هماکنون ارزانترین بندر ایران برای صاحبان کالاست گفت: تخفیفات تخلیه و بارگیری کالا، انبارداری و توقف کشتی در کنار اسکله در بندر چابهار مشمول تخفیفات ۳۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به سایر بنادر ایران میشود.
حسین شهدادی بابیان اینکه ظرفیتهای بندر چابهار برای استفاده ازبکستان فراهم است، گفت: از سرمایهگذاری تجار و صاحبان کالای ازبکستان در توسعه زیرساختهای پسکرانه بندر ازجمله ساخت انبار و سیلو به روش B.O.T استقبال میکنیم.
این در حالیست که مدیرعامل سازمان بنادر در دریانوردی با تاکید بر اینکه حضور و پیگیری مقامات سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان اهمیت بالایی در مسیر توسعه بندر چابهار دارد، پیشنهادهای ایران برای توسعه فعالیتهای بندری و اقتصادی دریایی در منطقه را تشریح کرد.
محمد راستاد در اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل میان کشورهای ایران، هندوستان و افغانستان اظهارکرد: خوشبختانه پس از آنکه در سال ۲۰۱۶ مقامات سه کشور موافقتنامه ابتدایی برای تاسیس دالان چابهار را به امضا رساندند، مقامات پیگیریهای قابل توجهی را برای اجرایی کردن این موافقتنامه در دستور کار قرار دادند و امروز حضور مقامات این دو کشور در ایران نشان میدهد که فرصتی مهم و ارزشمند پیش روی ما قرار دارد.
او با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته برای اجرایی شدن این موافقتنامه در ایران توضیح داد: این طرح پس از تصویب در سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ در مجلس ایران به تصویب رسید و چند ماه قبل نیز برای اجرا رسما به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. این موافقتنامه بخشهای مختلفی دارد که مقدمات اجرای ۹ ماده آن به عنوان وظیفه اولین نشست میان سه کشور در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در جلسات پیش رو پیگیری شود.
همچنین در جایی دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بسیار بالای جایگاه ترانزیتی ایران در منطقه تاکید کرد: ما با توجه به جایگاه جغرافیایی و تاریخیمان در طول قرنهای گذشته همواره به عنوان یکی از اصلیترین محورهای اتصال میان شرق و غرب جهان به شمار میرفتیم، امروز نیز ایران با داشتن بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل و بنادر اقتصادی، تجاری و مسافری فعال میتواند پایگاه اصلی اتصال شرق به غرب و مناطق مختلف خلیج فارس و اروپا و آفریقای شرقی باشد.
راستاد درباره پیشنهادات ایران که میتواند مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: استفاده هر چه بیشتر از کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و قانونی، توسعه حمل و نقل چند وجهی، توسعه همکاریهای منطقهای، حمایت و تشویق بخشهای خصوصی، مشارکت و سرمایهگذاری چند جانبه برای توسعه زیرساختهای ترانزیتی منطقه، یکسان سازی قوانین و مقررات بیمهای و بانکی و کاهش نرخ تعرفههای حمل و نقل چند وجهی اصلیترین پیشنهادهای ایران به شمار میرود که میتواند با اجرایی شدن از سوی کشورهای منطقه و عضو این موافقتنامه، پیشرفتهای قابل توجهی را در این عرصه ایجاد کند.
بالطبع محور و کانون این رشد و تحول اقتصادی توجه کشورهای عضو این سازمان اقتصادی جاده ابریشم چابهار است که دربهای بزرگ همکاری اقتصادی و تجارت بین المللی را به روی کشورهای منطقه آسیای مرکزی میگشاید، کشورهایی که دسترسی به بنادر دریایی و راهیابی به آبهای آزاد جهان و دنیای خارج مهمترین هدف راهبردی آنهاست.این تشکل اقتصادی و همکاریهای تجاری و بازرگانی، در آینده میتواند، زمینه ساز شکل گیری بازار آسیایی مشترکی باشد.
یک: بخش دریایی آن شامل بندر چابهار است که قلب تپنده جاده ابریشم چابهار شمرده میشود.
دو: ایستگاه خط آهن مرکزی چابهار که در خاک ایران قرار دارد و دروازه راه خشکی پروژه چابهار شمرده میشود.
این راه خشکی در ادامه از افغانستان عبور میکند که مهمترین حلقه ارتباط و مرکز و کانون جاده ابریشم چابهار است. از اینجاست که شبکه گسترده خطوط ریلی، به مناطق و کشورهای مختلف آسیایی متصل میشوند و راه خود را ادامه میدهند.
با آشکار شدن اهمیت بیش از پیش شبکه خطوط انتقال ریلی در دسترسی کشورهای منطقه به بندر چابهار و آبهای گرم جنوب ایران و آزاد جهان، انتظار میرود، باب جدیدی از همکاریهای سیاسی و اقتصادی بین این کشور برای گسترش و توسعه این شبکه و نوسازی و بازسازی آن گشوده شود.
احداث و راه اندازی بندر بزرگ چابهار با تجهیزات و تاسیسات پیشرفتهای که در آن به خدمت گرفته شده است، با افقهایی پیش روی این طرح و ابعاد ژئوپلیتیک و راهبردی آن، اگرچه از اهمیت بسیار بالایی در این طرح برخوردار است، اما بخش مهمتر و راهبردیتر این طرح را باید در شبکه ریلی ارزیابی کرد که نقش حلقه ارتباط این بندر با کشورهای متقاضی را ایفا کند.
حساسیت این بخش از طرح در این است که تکمیل شبکه ریلی، تابع ارادههای سیاسی کشورهای شرکت کننده در طرح است که میتواند، در قضایایی تقابل منافع و مصالح آنها را به دنبال داشته باشد.
همچنین نمیتوان، وابستگی برخی کشورهای منطقه به برخی طرفهای خارجی یا نفوذ بیگانگان در این کشورها، مانند افغانستان را نادیده گرفت که میتواند، مانعی در اجرای خواست و اراده ملل منطقه باشد.
او دراینباره گفت: در اولین جلسه وزارت راه و شهرسازی که همه فعالان بخش حملونقل جادهای حضور داشتند قرار بر تشکیل کارگروه تخصصی شد اما جلسات کارگروه از همه بخشها نبود و در تعیین شاخصهای تنکیلومتر از یخچالداران و حاملان مواد فاسدشدنی نظرخواهی نشده است.او بابیان اینکه نسبت به خروجی این مصوبه نگرانیم مدعی شد که از بخش شاغلان فرآوردههای نفتی نیز در جلسات کارگروه حضور نداشتند.
خانعلی همچنین به موضوع عدم مدیریت وزارت صنعت و معدن در بخش لاستیک اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در خلا مدیریتی وزارت صنعت و معدن همه فکر و ذکر سازمان راهداری و حملونقل جادهای موضوع لاستیک شده است.او بابیان اینکه از زمان شروع اعتراضات کامیونداران اقدامات مفیدی انجامشده است، گفت: سازمان راهداری نباید به عامل توزیع لاستیک تبدیل شود و تمامکارها را تحتالشعاع این موضوع قرار دهد.
خانعلی همچنین گفت که ماشین یخچالی به دلیل تفاوت وزن 3 تا 4 تنی از سایر کامیونها نیازمند اتخاذ تفاوت در ضریب بار و تناژ است. ضمن اینکه کرایه کامیون یخچالی از گذشته یک و شش برابر کرایه چادری بوده است و نگران این هستیم که در صورت ابلاغ نهایی با جزییات این مصوبه موافق نباشیم.
بر اساس آمارهای رسمی کشور باوجود تلاشهای صورت گرفته برای بالا بردن سهم راهآهن در جابهجایی بار همچنان حدود ۹۰ درصد از جابهجاییهای بار اقتصادی کشور از طریق جاده انجام میشود.این در حالیست که چندی پیش تعیین کرایه حملونقل جادهای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب رسید.
رئیس انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران همچنین خواستار افزایش سهمیه سوخت کامیونهای یخچالی شد.
عبدالله خانعلی همچنین در مورد افزایش سهمیه سوخت کامیون های یخچالی گفت: در حال حاضر کامیون یخچالدار مجبور است دو روز در تهران بخوابد تا سوخت کافی ذخیره کند بعد بار بزند و وارد جاده شود. کامیونهای یخچالدار باید سهمیه سوخت بیشتری داشته باشند؛ گفت: این کامیونها به دلیل نگهداری موادغذایی دو موتور جداگانه دارند اما مثل کامیون حامل تیرآهن و میلگرد یک سهمیه سوخت دارند.
خانعلی گفت: از آنجایی که ماشین یخچالی حامل مواد فاسدشدنی است باید سرعت عمل بیشتری داشته باشد و بار را به موقع برساند اما در بیشتر مواقع با کمبود سهیمه گازوئیل در جاده میماند. بارها خواستار اختصاص سهمیه گازوئیل اضافی 200 لیتری حتی با مبلغ بیشتری شدهایم؛ فقط با این هدف که کامیون حامل مواد فاسد شدنی در جاده نماند؛ اما موافقتی با درخواست ما نشده است.
او همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: اختلال در بخش حملونقل به یخچال داران مربوط نمیشود.
او در خصوص اظهارات چندی پیش رئیس هیاتمدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران که گفته بود اختلال در حملونقل عامل گرانی تخممرغ است، توضیح داد: هر تعداد کامیونی که اتحادیههای حمل مواد غذایی بخواهند موجود است و یخچالداران در راستای اهداف تنظیم بازار از ابتدا تصمیم گرفتند اعتراضات خود را بهصورت مکتوب و از طریق نمایندگانشان منعکس کنند.
خانعلی با توضیح اینکه اگر مواد خوراکی بهموقع به بازار نرسد احتکار به وجود میآید و قیمت مواد خوراکی افزایش خواهد یافت، گفت: ما منکر این نیستیم که در مقطعی کامیونها به دلیل عدم صرفه اقتصادی کار را بر زمین گذاشتند. متاسفانه در آن برهه اصرار بر کرایه توافقی باعث شد که سوتفاهامات جدی بین صاحب کالا و حملکننده بار به وجود آید.
او ادامه داد: سال گذشته برای حمل مواد غذایی به قطر نرخ کرایه توافقی 8میلیون تومان معادل 2500 دلار بود، صاحبان کالا اصرار دارند که امسال هم همان هشت میلیون را برای حمل بار در این مسیر به راننده کامیون بدهد که معادل 500 دلار است.
خانعلی بابیان اینکه مشکل این است که دریافتیها به تومان و مخارج کامیوندارن به دلار است، گفت: سال گذشته یک جفت لاستیک میشلن 8 میلیون تومان بود و امسال 22 میلیون تومان است و بنابراین گاهی عدم صرفه اقتصادی باعث قبول بار میشود و این عدم توازن باعث شده که گاهی بار بهموقع به بازار نرسد.
او از سازمان راهداری و حملونقل جادهای خواست که با اصلاح موضوع کرایه توافقی و همچنین سیاستهای اصلاحی خود، نقشآفرینی بیشتری در اصلاح روابط صاحب کالا و راننده کامیون داشته باشد. مشکل دیگر را سرقت از کامیونهای حامل موادغذایی است و در صورت توقف کامیونهای یخچالی در راه احتمال سرقت مواد غذایی داخل کامیون زیاد است و بارها، بار گوشت این کامیونها به سرقت رفته است.
او با اعتراض نسبت به اینکه پارکینگ خدماترفاهی وجود ندارد و توقف بیشتر کامیونها در جاده در محدوده پلیسراه است که آنهم خیلی امن نیست، گفت: سهمیهسوخت اضطراری باید به کامیونهای یخچالی اختصاص یابد. در حالحاضر همان 300 لیتر در روز به کامیونها اختصاص مییابد در حالی که نیاز واقعی یخچالداران به روزی 400 لیتر است.
اپلیکیشن شرکتهای حمل و نقل آسان بار و اعلام بار در آن
شرکتهای حمل و نقل (باربری) میتوانند با استفاده از اپلیکیشن (برنامه) شرکتهای حمل و اعلام بار آسان بار، به بیش از 27هزار راننده در سراسر ایران دسترسی داشته باشند و به راحتی راننده مورد نظر خود را پیدا کنند.
نحوه دانلود اپلیکیشن شرکتهای حمل و نقل آسان بار
خوشبختانه اپلیکیشن آسان بار برای تمامی کاربران اندروید و iOS قابل دانلود و استفاده است، بنابراین میتوانید متناسب با سیستم عامل موبایل خود، برنامه آسان بار شرکتهای حمل را از کافه بازار، سیب اپ، گوگل پلی و یا سایت آسان بار دانلود کنید.
نحوه اعلام بار در اپلیکیشن شرکتهای حمل آسان بار
ورود و ثبت نام:
پس از ورود و ثبت نام با شماره موبایل خود و دریافت کد تایید، شما به صورت خودکار وارد اپلیکیشن میشوید.
تکمیل مشخصات شخصی:
میتوانید اطلاعاتی از قبیل: نام شرکت حمل و نقل، نام و نام خانوادگی و حتی آدرس خود را در پروفایل درج کنید، در صورت تمایل عکس خود را نیز آپلود کنید.
مدیریت بار:
در این بخش به راحتی می توانید اطلاعات کاربردی زیر را برای بارهای خود مشاهده کنید که شامل موارد زیر است:
1.بارهای من (تمامی بارهایی که شما از طریق اپلیکیشن آسان بار اعلام کردهاید)
2.بارهای در حال حمل (بارهای فعال شما را در حال حاضر نشان میدهد)
3.سوابق حمل (شامل بارهای به اتمام رسیده شما که تحویل داده شده است)
4.بارهای همه روزه (بارهایی که شما یک بار آن را در اپیلیکیشن آسان بار ثبت کردید اما تمایل داشتید که طی مدت زمان مشخصی هر روز در اپلیکیشن آسان بار اعلام شود)
نحوه اعلام بار
1.برای اعلام بار بر روی دکمه + (به اضافه) که کاملا در اپلیکیشن شرکتهای حمل مشخص است، کلیک کنید.
2.مبدا بارگیری و مقصد تخلیه بار را انتخاب کنید
3.تعیین نوع ناوگان (نوع ناوگان را از میان گزینههای زیر انتخاب کنید)
4.انتخاب تعداد ناوگان (به راحتی چندین سرویس را برای یک بار انتخاب کنید)
5.انتخاب نوع بار از میان :
6.تعیین وزن بار از میان گزینه های زیر
7.انتخاب تاریخ بارگیری
اگر می خواهید مطمئن شوید که بار شما دقیقا در تاریخ مشخص شده به دست تحویل گیرنده می رسد، بار خود را می توانید چند روز زودتر اعلام کنید.
8.کرایه صافی
تمامی بارهای اعلام شده توسط شما (شرکت های حمل و نقل) کرایه صافی و بدون کمیسیون میباشد که به ازای هر سرویس و یا هر تن اعلام می شود.
خدمات رسانی رایگان آسان بار به شرکت های حمل و نقل
پس از این مراحل بار شما ثبت می شود و در اپلکیشن سمت رانندگان نمایش داده می شود، جالب است بدانید تمامی این امکانات کاملا رایگان در اختیار شما شرکتهای حمل و نقل، قرار گرفته است و آسان بار هیچگونه کمیسیونی از شما دریافت نمیکند.
پس از ثبت بار، شماره و اطلاعات بار شما در اختیار رانندگان قرار می گیرد، پس از اینکه یک راننده برای حمل بار شما اعلام آمادگی کند در بالای اپلیکیشن یک نوتیفیکیشن (اعلان) به رنگ قرمز برای شما نمایش داده می شود، در صورت تمایل راننده را تایید کنید، پس از تایید راننده، بار شما به بخش بارهای در حال حمل جا_به_جا می شود.
امکان رصد آنلاین رانندگان:
در اپلیکیشن شرکتهای حمل و نقل آسان بار، امتیاز ویژه ای به شرکت حمل داده شده است تا از موقعیت مکانی دقیق بار خود از روی نقشه آگاهی داشته باشد.
امیدواریم که پس از مطالعه این مقاله مجاب به استفاده از اپلیکیشن شرکت های حمل و نقل آسان بار برای اعلام بار خود شده باشید، هرچه بار شما را راننده های بیشتری ببینند بار شما سریع تر و بی زحمت تر جابهجا میشود.
برای دانلود اپلیکیشن شرکتهای حمل آسان بار کلیک کنید.
امید بن عباس سرپرست اداره کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خوزستان گفت: به دلیل ترانزیتی بودن جاده های خوزستان بالغ بر 14 هزار خودروی سنگین حمل و نقل در استان وجود دارد که سهمیه لاستیکی که به استان اختصاص می یابد جوابگوی این تعداد خودرو نیست ضمن اینکه دستگاههایی چون نیروی انتظامی و مرزبانی نیز درخواست سهمیه لاستیک دارند.
بن عباس در ادامه این نشست با اشاره به تامین کالاهای مورد نیاز بازار شهرستان های استان افزود: نحوه توزیع بر تامین کالاهای مورد نیاز بازار موثر است و فرمانداران شهرستان ها باید بر اساس بخشنامه ستاد تنظیم بازار استان کالاهای اساسی را در شهرستان ها توزیع کنند تا با کمبود کالا در برخی مناطق مواجه نشویم.
در ادامه این نشست معاون فرماندار شوش بیان کرد: بالغ بر یک هزار کامیون در شهرستان شوش کار حمل و نقل را انجام می دهند و از تیر ماه امسال تا کنون تنها 136 حلقه لاستیک سهمیه این شهرستان بوده است که با کمبود در این بخش مواجه هستیم.
عبدالحسن آل کثیر با اشاره به بحث وضعیت کالای اساسی در بازار این شهرستان بیان کرد: کمبود کالای اساسی در شهرستان شوش وجود ندارد اما قیمت کالاها بسیار گران شده است و همین موضوع به مردم فشار وارد کرده است.
او گفت: از دیگر مشکلاتی که در این شهرستان وجود دارد اعتراض کامیون داران حمل و نقل آرد نسبت به پایین بودن کرایه هاست و انتظار افزایش قیمت کرایه ها را دارند.
فرماندار شهرستان کارون افزود: شهرستان کارون 230 هزار نفر جمعیت دارد و چهارمین شهرستان پر جمعیت استان است و باید توزیع کالا در مناطق مختلف این شهرستان بر اساس جمعیت باشد تا دچار کمبود کالا در برخی از نقاط این شهرستان نشویم.
معصومه خنفری ادامه داد: مناطق اسلام آباد، شکاره ، کانتکس، مشعلی، کوی نخلستان جزو شهرستان کارون هستند اما چون در سرشماری ها جزو شهرستان اهواز محسوب شده بودند، سهمیه اش را به اهواز داده اند و توزیع کالا در این مناطق انجام نمی شود و با کمبود شدید سهمیه مواجه هستیم.
این در حالیست که در چند روز اخیر برخی از رانندگان به تشریح وضعیت بازار و قیمت لاستیک و مطالبات کامیون داران از سرپرست جدید وزارت راه و شهرسازی پرداخته اند.یکی از رانندگان خود مالک نیز در مورد سهمیه لاستیک اینگونه گفته است که:نیاز کشور به لاستیک سنگین سالانه بیش از ۲ میلیون حلقه است.