بهنام خانلو در شبکههای اجتماعی گفت: رانندگان ناوگانهای تریلرکفی برای حمل بارهای کانتینری از بنادر به شهرستانها کرایه رفت و برگشت دریافت میکنند و این بدان معنی است که در اعلام بار کرایه رفت و برگشت کامیونهای کفی نیز کامل ذکر میشود.( در مورد تغییر کرایه کامیونها به تن کیلومتر بخوانید )
بهنام خانلو گفت: اما تعدادی از رانندگان پس از تخلیه بار در مقصد، خلاف انجام میدهند و اقدام به بارگیری در داخل کانتینترهایی میکنند که باید به مبدا بازگردانده شود. در حال حاضر بارگیری در داخل کانتینرهای خالی خلاف است و اگر حادثهای برای این کانتینر حامل بار غیرقانونی رخ بدهد، نه تنها بیمه بلکه هیچ ارگان دیگیری پاسخگو نیست و حتی شرکت مالک کالا نیز خسارتی چندین برابر از راننده مطالبه میکند.(در مورد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون بخوانید )
علاوه بر تمامی مشکلات غیرقانونی و غیراخلاقی ذکر شده، این اقدام رانندگان متخلف موجب کاهش کرایه سایر کامیونهای چادری(ترانزیت) خواهد شد.
از نظر آقای خانلو تنها راه حل برطرف کردن این مشکل این است که تا زمان ثبت تحویل کانتینر به این کامیون بارنامه داده نشود.
منبع: تین نیوز
آیا از اینکه در جاده کسی به شما راه ندهد عصبانی میشوید؟ آیا زمانی که فرزند کوچکتان با شما مخالفت و لجبازی میکند از کوره در میروید؟ نگران نباشید! خشم یک واکنش طبیعی است اما باید سعی کنید که خشم بر شما حکومت نکند و آن را در اختیار و کنترل خود نگاه دارید.
1.قبل از آنکه صحبت کنید خوب فکر کنید:
در لحظهای که شما در جاده با همکارتان بحث میکنید شاید راحتترین کار بیاحترامی باشد، اما چند لحظه صبر کنید و کمی مشکل را با خودتان تحلیل کنید و بعد صحبت کنید تا از حرف زدن در عصبانیت پشیمان نشوید.
2.زمانی که آرام شدید، عصبانیت خود را بروز دهید:
به محض اینکه توانستید مسائل را از هم تشخیص دهید و قدرت درست فکر کردن را داشتید، سعی کنید آرام و محترمانه مسائل را بازگو کنید و شنونده مشکلات و صحبتهای فرد مقابل باشید.
3.ورزش کنید:
درست است که شما زمان زیادی را در جاده سپری میکنید اما این به معنی فرار کردن یا زمان و مکان مناسب نداشتن برای ورزش کردن نیست، در این پست به شما توضیح دادیم که چطور حتی در طول مسیر و داخل کامیون ورزش کنید، به خاطر داشته باشید که ورزش کردن استرس شما را کاهش میدهد.
4.استراحت کنید:
استراحت کردن فقط برای افراد کم سن و سال نیست، هرگاه حس کردید خسته شدید کامیون را به کناری هدایت کنید و چند دقیقه استراحت کنید. گاهی همین استراحتهای کوچک تا حد قابل توجهی از سریع کلافه و عصبانی شدن شما جلوگیری میکند.( در مورد 5بیماری خطرناکی که رانندگان باید از آن آگاه باشند بخوانید )
5.بر روی راه حلهای ممکن فکر کنید:
به جای اینکه تمام انرژی و تمرکز خود را بر روی عصبانی شدن هدر دهید، به راه حلها فکر کنید. آیا شاگرد کامیون شما بیدقت است؟ به جای عصبانی بودن به او راههای با دقت بودن را یاد بدهید. حتما یادتان باشد که عصبانی بودن هیچ چیزی را حل نمیکند و فقط شرایط را از آنی که هست بدتر میکند.
6. از کلمه *من* بیشتر استفاده کنید:
به جای متهم کردن دیگران سعی کن مشکل را در خودت جستوجو کنی، یادمان باشد هر موقع انگشت اشاره برای اتهام به سمت کسی میگیریم 3 انگشت دیگر به سمت خودمان هست،پس در بحثها با عصبانی شدن احترام بین خودمان و دیگران را از بین نبریم.
7.دنبال مقصر نباشید:
به همان اندازه که شما عصبانی هستید، ممکن طرف مقابل به همان اندازه ناراحت باشد. پس فرصت معذرت خواهی را به دیگران بدهیم.( اگر کامیونداری هستید که وقت و زمان کافی برای سپری کردن کنار خانواده را ندارید و دچار چالش شدهاید این پست را بخوانید )
8.برای آرام کردن جو از شوخی و مزاح استفاده کنید:
حتی اگر خیلی ناراحت هستید سعی کنید با یک لبخند به حرف طرف مقابل گوش دهید، و در انتها با یک مزاح کوچک بحث و عصبانیت را خاتمه دهید تا خاطره بدی از شما در ذهن طرف مقابل ثبت نشود.
9.خودتان را آرام و ریلکس کنید:
اگر در جاده هستید از ماشین پیاده شوید و کمی قدم بزنید، یا به خانواده خود زنگ بزنید. مهم این است بدانید که چه چیزی شما را آرام میکند تا بتوانید از آن استفاده کنید.( شادی حق مسلم شماست، برای شاد بودن این مقاله را از دست ندهید )
10.کمک بخواهید:
اگر همچنان پس از سالها تمرین موفق نشدهاید که خشم خود را کنترل کنید از یک مشاور روانشناسی کمک بخواهید.
در این مقاله سعی شد به سادهترین روش ممکن 10 روش مدیریت خشم برای کامیونداران شرح داده شود، امید است که با خواندن این مطلب روز به روز بر کیفیت زندگی کامیونداران ایران زمینمان افزوده شود و هیچگاه شاهد نزاعها و درگیریهای جادهای و یا خانوادگی نباشیم زیرا که همه ما شایسته داشتن آرامش هستیم.
منابع: Mayoclinic
به گزارش خبرنگار تیننیوز به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران، نشست مشترک مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و رییس هیئت مدیره و دبیر انجمن، در خصوص بررسی مسائل و مشکلات قاچاق کالا و مشکلات شرکتهای حملونقل بینالمللی در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد. در این نشست همچنین معاونان بخش امور گمرکی و ترانزیت انجمن حضور داشتند.(برای اعلام بار به بیش از 30 هزار راننده کلیک کنید )
یونس جاوید رییس هیئت مدیره انجمن به بیان مشکلات شرکتهای حملونقل بینالمللی در خصوص قاچاق کالا و اداره امور شرکتها در حوزههای مختلف پرداخت.(در مورد ضوابط تاسیس شرکت حمل و نقل داخلی بدانید )
[caption id="attachment_6974" align="aligncenter" width="303"] یونس جاوید[/caption]
وی عنوانکرد: در حال حاضر پروندههای میلیاردی در خصوص قاچاق کالا وجود دارند که قابلیت ارجاع به دیوان عدالت اداری را ندارند چرا که نهاد یا افرادی که در این خصوص مقصر هستند از مجازات تبرئه شده و در نهایت مقصر اصلی به ناحق شرکتهای حملونقل بینالمللی شناخته می شوند که باید جریمههای سنگینی را پرداخت کنند.
جاوید افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که حملونقل بینالمللی ما با آن مواجه است مسئله مربوط به اسناد کالا است که از متصدیان حمل مطالبه میکنند درحالیکه این اسناد مانند ثبت سفارش به حملکننده ارتباطی پیدا نمیکند و بعضی از گمرکات بهصورت سلیقهای و یا تأکید به دریافت اصل بارنامه از راننده را دارند درحالیکه این سند رابطه بین صاحب کالا و متصدی حمل است.( بازارگاههای الکترونیکی دوست یا دشمن شرکتهای حملونقل؟ بیشتر بدانید )
او ادامهداد: از دیگر مسائل حائز اهمیت بحث کارنهتیر و نهایتاً آییننامه تأسیس شرکتهای حملونقل بینالمللی است که خوشبختانه با انتصاب آقای آدمنژاد بهعنوان معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی قطعاً کمک بزرگی در جهت پیشبرد و حل معضلات این امور خواهند بود.
جاوید اظهار داشت: رفتارهای چندگانه مدیران سازمان در مرزهای مختلف در خصوص ورود و خروج کامیونها در مرزها و اسناد همراه آنها باعث ایجاد مشکلاتی در حملونقل بینالمللی میشود.
[caption id="attachment_6975" align="aligncenter" width="370"] رضا نفیسی[/caption]
در این جلسه هم چنین رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین جلسهای در انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران بیانکرد: ما به دنبال شناسایی مسائل و مشکلات حوزه حملونقل بینالمللی هستیم تا بتوانیم با تعامل و همفکری یکدیگر مسائل و مشکلات را استخراج کرده و جهت بررسی به وزیر راه و شهرسازی ارائه دهیم.
نفیسی در خصوص آییننامه تأسیس شرکتهای حملونقل بینالمللی نیز اظهار داشت: آییننامه فعلی دارای نقاط ضعفی است که باید برطرف شود. ما باید عوامل مؤثر در تأسیس یک شرکت حملونقل بینالمللی را بررسی و در آییننامه لحاظ کنیم، صرفاً شخصی تنها با شرکت در آزمون تأسیس شرکت حملونقل سازمان راهداری و کسب نمره قبولی صلاحیت لازم برای این امر را نخواهد داشت و باید یکسری اصول و قوانین در نظر گرفته شود.
نفیسی ادامه داد: با همکاری انجمن و سازمان راهداری اصلاحات آییننامه را انجام خواهیم داد تا نقاط ضعف آییننامه برطرف شوند.
وی به تداوم برگزاری جلسات انجمن با سازمان راهداری، بیان مشکلات حوزه حملونقل بینالمللی و همفکری در جهت رفع مشکلات تأکید کرد و گفت: ما باید به دنبال این باشیم که چگونه میتوانیم در برابر مشکلات ترانزیتی از خود محافظت کنیم و چه اقداماتی میتوان انجام داد.
منبع: تین نیوز
پس از پشت سر گذاشتن اعتصابات رانندگان کامیون در خرداد ماه، این اعتراضات پایان نیافت و همچنان در فصل پاییز و زمستان شاهد اعتراضات جدید رانندگان بر سر موضوع عدم اجرای مصوبه تن بر کیلومتر و همینطور گرانی لاستیک هستیم، در همین رابطه مصاحبهای با محمد اسلامی انجام شده است، در ادامه بخوانید:
ما باید در ابتدا بدانیم اصل مشکل چیست و چه اتفاقی برای حملونقل ما افتاده است. موارد گوناگونی است که موجب این نارضایتیها شده است و مشکلات کامیونداران، استان به استان با یکدیگر فرق دارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که تصمیماتی که گرفته شده از جنس تعهد وزارت راهوشهرسازی یا وعده و وعیدها بوده است که همه این وعدهها محقق خواهد شد و تردیدی در تحقق وعدهها نیست.
برای مثال یکی از این وعدهها حل مشکل بیمه رانندگان است؛ اقدامات انجامگرفته در این زمینه را لطفا تشریح کنید.
سازمان تأمین اجتماعی با توجه به تصمیم دولت معتقد است که تمام رانندگان حملونقل جادهای را تحت پوشش قرار داده است و اگر استثنایی وجود دارد حتماً دلیلی دارد که لازم است برطرف شود. اصل بر تعهدی است که اکنون وجود دارد. به من اطلاع دادهاند که از حدود ۹۰۰ هزار نفر راننده حملونقل جادهای و درونشهری، سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۸۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است و باقی رانندگان هم در حال تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی هستند.( در مورد رفع مشکلات بیمه تکمیلی رانندگان کامیون بخوانید )
اکنون رانندگان اعتراض دارند که نسبت به اجرای تن-کیلومتر تعلل صورت گرفته است و باید زودتر از اینها با حذف کرایه توافقی، محاسبه کالا بر اساس تن-کیلومتر در سیستم حملونقل ایران اجرایی میشد؛ دراینباره چه پاسخی دارید؟
بحث تعرفه و مدل محاسبه کرایه بر اساس تن-کیلومتر درخواست دیگر رانندگان است که خوشبختانه به تصویب شورای عالی ترابری رسید و بهزودی ابلاغ خواهد شد.
زمان اجرا را میتوانید اعلام کنید؟
تاریخ اجرای آن قید شده است و فکر میکنم بهزودی به مرحله اجرا برسد؛ اما نکته مهم دیگر بحث رابطه شرکتها با رانندگان و خود شرکتهایی که ناوگان حملونقلی دارند، است. شرکتهایی که ناوگان دارند تقریباً بدون مشکل کار انجام میدهند. مشکل ما شرکتهایی است که ناوگان ندارند و در نابهسامانیها تأثیرگذار بودند که سازمان راهداری وظیفه دارد جداگانه موضوع هرکدام را رسیدگی کند و نتیجه را ابلاغ کند. مشکل بعدی که ریشه در افزایش نرخ ارز دارد افزایش قیمت لاستیک و قطعات یدکی است.
این مشکل فقط مربوط به افزایش نرخ ارز است؟ انجمنها و تشکلهای حملونقلی عدم هماهنگی بین سازمان راهداری و وزارت صمت را دلیل اصلی نابهسامانی در توزیع و افزایش قیمت لاستیک میدانند.
ببینید با هماهنگیهای انجامشده دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک اختصاص یافته است. اکنون مرغوبترین لاستیک به قیمت ۲۰۰ دلار محاسبه میشود که معادل ۸۴۰ هزار تومان میشود و اصلاً دلیلی ندارد که لاستیک ۳ میلیونی به فروش برسد.
پس معتقد هستید که لاستیک باید با نرخ مصوب ۸۴۰ هزارتومان به دست رانندگان برسد؟
منظورم این است که دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای لاستیک اختصاص داده است و قبلاً دولت فقط به بخش مشخصی اجازه واردات لاستیک را میداد ولی اکنون همه مجاز به واردات لاستیک هستند و هرکسی لاستیک وارد کند و مشخصات بار را ارائه دهد و گمرک تأیید کند ارز مصرفی را به نرخ ۴۲۰۰ تومانی دریافت خواهد کرد بنابراین مشکل کمبود لاستیک در بازار حل میشود. اکنون رکودی که بر سر تلاطم ارز اتفاق افتاده است خلائی را ایجاد کرده و مانع توزیع لاستیک شده است.ما شاهد عرضه لاستیکهای متوقف در بنادر به دستور معاون اول ریاست جمهوری هم بودیم که در آرامشدن فضا تأثیرگذار بود. ضمن اینکه در این میان ما درخواست داریم تشکلها و انجمنها ظرفیت تدارکاتی ایجاد کنند و لجستیک را خودشان انجام دهند و ما در مقابل ارز مصرفی را در اختیار آنها قرار میدهیم. این هماهنگیها و تمهیدات رویهمرفته موجب میشود ناوگان حملونقل جادهای بهتناسب برسد.
برای بازگشت تعادل بین عرضه و تقاضا در بخش بار چه برنامهای دارید؟
متأسفانه بین میزان کامیونی که وجود دارد و بار رابطه برابری وجود ندارد. در برخی استانها این تناسب وجود ندارد و بار کمتر از تعداد کامیون هست و در برخی استانها برعکس است. ما به دنبال متناسبسازی میزان بار و ناوگان هستیم که راهحل این است که ناوگان ما تحت کنترل شرکتهای قدرتمندی باشد که این شرکتها وضعیت بازار را مانیتور کنند. پیشرفت در عرصه حملونقل در هیچ کشوری بهصورت فردی نبوده است. الآن متوسط پیمایش کامیونهای ما ۶۰ هزار کیلومتر در سال است درصورتیکه در جهان و حتی کشورهای همسایه این رقم به ۱۳۰ هزار کیلومتر میرسد.ما میتوانیم از ناوگان خود بیشتر استفاده کنیم. دلیل این اندازه از تفاوت این است که راننده خسته است و نمیتواند مسیرهای طولانی را برود و به همین دلیل پیمایش کاهش مییابد.
اما وقتی این امر تحت نظر شرکت قرار بگیرد رانندگان در ساعتهای مجاز بار را جابهجا میکنند و راننده دیگری کامیون را تحویل میگیرد و این موجب میشود راندمان ناوگان افزایش یاید. بر این اساس معتقد هستیم باید این سیستم ساختاری را ساماندهی کنیم. توافق شده است در جلساتی که با کمیته مشترک خواهیم داشت برای ساماندهی نظام حملونقل جادهای با تشریکمساعی و با هماهنگی تصمیمگیری کنیم تا این ساختارسازیها اتفاق افتد و ظرفیت حملونقل جادهای با رایزنیای که برای توسعه حملونقل و ترانزیت داریم افزایش یابد تا قدرت جابهجایی بار را از جغرافیای خود خارج کنیم تا معیشت برای رانندگان بهتر شد. شخصاً از زحمات همه تشکر میکنم و قدردان زحمات رانندگان حملونقل جادهای نیز هستم.
منبع: تین نیوز
متاسفانه بسیاری از مردم هیچ اطلاعاتی در مورد روشهای اصولی ارتباط گرفتن با اطرافیان خود را آموزش ندیدهاند و نه تنها در خانواده بلکه در مدرسه و دبیرستان و یا حتی مقاطع بالاتر آموزش کاربردیای برای اصول ارتباط موثر برقرار کردن و حتی صحبت کردن با سایر افراد داده نشده است و اکثرا با اطرافیان خود دچار چالشهایی هستیم که با یادگیری چند نکته و اصول کاربردی بسیار ساده و سریع این چالشها برطرف خواهند شد.
در پایان میتوان گفت، رانندگی شغلی است که شما بیشتر زمان خود را تک و تنها در جاده هستید و بیشترین زمانی که دارید را به تنهایی میگذرانید، اغلب اتفاقات را در ذهن و دل خود بازگو میکنیم و کمتر زبان به سخن و ارتباط موثر داشتن با دیگران باز میکنیم، پس برای داشتن زندگی شاد و سالمی که میتوانید برای نیازهای خود به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید، حتما به مروز زمان از راههای ارتباطی بالا استفاده کنید و آن قدر آن را تکرار کنید تا به مرور زمان جزئی از اخلاق و رفتار شما شود.(مقاله ای در مورد عادتهای سالم برای رانندگان کامیون را مطالعه کنید )
منابع: money, bakadesuyo, tcicapital